Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2022-12-30. Przeczytaj wersję najnowszą.

Motyw szafotu w Tragédie française à huit personnages (1571) Jeana Bretoga

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.17.2.09

Słowa kluczowe:

scaffold, Jean Bretog, theatre of cruelty, violence

Abstrakt

The text written by Jean Bretog Tragédie française à huit personnages (1571) is, like its Normandy author, still unknown to a wider group of specialists. This drama, through its moralizing and allegorical character, derives from and inscribes itself in the tradition of medieval morality plays and mysteries. At the same time its subject matter focused around l’homme coupable and the punishment imposed on it, and the dominant poetics of l’exhibition de la violence, it is a harbinger of the theatrical aesthetics of baroque. Characteristic feature of mentioned period is, among other things, the lack of resistance to dazzle with cruelty. This article will focus on the scaffold motive present in the piece, related issue of boundaries and the possibility of presenting brutal and cruel events on the stage, as well as their engagement and influence on main character. The analysis will concern the descriptive and representative dimension of the motif.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Karolina Kasperska - Uniwersytet Jagielloński, Instytut Filologii Romańskiej

Karolina Kasperska, absolwentka romanistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz teologii na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II. Obecnie doktorantka literaturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, gdzie przygotowuje rozprawę na temat różnych koncepcji osobowych zaprezentowanych we francuskojęzycznym teatrze jezuickiego przełomu XVII i XVIII wieku. W kręgu jej zainteresowań badawczych pozostaje również zagadnienie szeroko pojętej kultury jako locus theologicus, a w szczególności obecności sacrum w twórczości autorów takich jak Paul Claudel, François Mauriac czy Jean-Paul Sartre. Zajmuje się również kulturą, historią idei oraz teologią XVI i XVII wieku ze szczególnym uwzględnieniem teatru, jak i literatury.

Bibliografia

Ansaldi, Saverio, « Marsile Ficin : amour, mélancolie, fureur », in Fureurs et mélancolie : Philosophie, théologie et poésie à la Renaissance, Lyon, ENS Éditions, 2017, URL : https://books. openedition.org/enseditions/8060#text, dostęp 24.12.2021, https://doi.org/10.4000/books.enseditions.8060
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4000/books.enseditions.8060

Balmas, Enea, « La Tragédie françoise de Jean Bretog », in L’Art du théâtre : mélanges en hommage à Robert Garapon, éd. Yvonne Bellenger, Gabriel Conesa, Jean Garapon, Paris, PUF, 1992, s. 49-59
Google Scholar

Biet, Christian, « Discours et représentation : la violence au théâtre », Littératures classiques, 2010, no 73, s. 415-429, https://doi.org/10.3917/licla.073.0415
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/licla.073.0415

Biet, Christian, « Naissance sur l’échafaud ou la tragédie du début du XVIIe siècle », Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques, 2013, no 1, s. 75-105, https://doi.org/10.7202/1005446ar
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7202/1005446ar

Biet, Christian, « Tragédie française à huit personnages », in Théâtre de la cruauté et récits sanglants en France XVIe-XVIIe siècle, éd. Christian Biet, Paris, Robert Laffont, 2006, s. 5-38
Google Scholar

Foucault, Michel, „Kaźń”, Nadzorować i karać, Aletheia, Warszawa 2009, s. 5-33
Google Scholar

Laudun d’Aigaliers, L’Art poétique françois, Paris, STFM, 2000
Google Scholar

Marczuk, Barbara, „Teatr na szafocie, czyli o egzekucjach w Historiach tragicznych”, Spotkania z dawną literaturą francuską, Spotkania z dawną literaturą francuską, Romanica Cracoviensia, 2000, z. II, s. 85-91
Google Scholar

Mazouer Charles, « Ce que ‘tragédie’ et ‘tragique’ veulent dire dans les écrits théoriques du XVIe siècle”, Revue d’Histoire littéraire de la France, 2009, no 1, s. 71-84, https://doi.org/10.3917/rhlf.091.0071
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3917/rhlf.091.0071

Michałowska-Kubuś, Aleksandra, „Śmierć jako widowisko. Antropologiczna refleksja nad marketingowym wymiarem kultury”, Studia i Perspektywy Medioznawcze, no 1, 2019, s. 29-46
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Wersje

Jak cytować

Kasperska, K. (2022). Motyw szafotu w Tragédie française à huit personnages (1571) Jeana Bretoga. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, 17(2), 103–112. https://doi.org/10.18778/1505-9065.17.2.09