Interpretation of a verbal-visual communication
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.43.09Słowa kluczowe:
dual code communication, text analysis, journalistic discourse, comical discourse, advertising, meme, visual communicationAbstrakt
In contemporary internet-dominated everyday life, ever more often one faces communications which utilise both verbal (words) and iconic (images) codes. In the article, I analyse two types of said communications: advertisements and memes. Both advertising content and memes belong to journalistic discourse. Therefore, one can analyse them using the same methods as verbal opinion texts, which require one to specify the situational background, the specific situation, the persuasive/ propaganda aim, and to standardise arguments. At the same time, memes are included in comical discourse, to analyse which it is necessary to be able to juxtapose the actual image with the presented image.
Pobrania
Bibliografia
Awdiejew A., “Argumentacja aksjologiczna”, in: “Rozmowy o komunikacji 2: Motywacja psychologiczna i kulturowa w komunikacji”, G. Habrajska (ed.), Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2008, pp. 129–139.
Google Scholar
Awdiejew A., “Podstawowe komponenty przekazu reklamowego”, in: “Styl – dyskurs – media”, B. Bogołębska, M. Worsowicz (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2010.
Google Scholar
Awdiejew A., “Style argumentacji” (accepted for printing – Cracow 2016).
Google Scholar
Awdiejew A., “Tryby komunikacyjne”, in: “W zwierciadle języka i kultury”, J. Adamowski, S. Niebrzegowska (eds.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999, pp. 240–247.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., “Strategie propagandowe i agitacyjne”, in: “Rozmowy o komunikacji 3: Problemy komunikacji społecznej”, G. Habrajska (ed.), Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2009, pp. 9–54.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., “Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej”, Vol. 1, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2004.
Google Scholar
Awdiejew A., Habrajska G., “Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej”, Vol. 2, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006.
Google Scholar
http://sjp.pwn.pl/slowniki/misja.html [accessed on: 08.04.2017].
Google Scholar
https://pl.wikipedia.org/wiki/Misjonarz [accessed on: 08.046.2017].
Google Scholar
“Manual – reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji”, M. Wszołek (ed.), Wydawnictwo Libron, Wroclaw 2017.
Google Scholar
Paul-Cavallier F.J., “Wizualizacja. Od obrazu do działania”, transl. by A. Suchańska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznan 1994.
Google Scholar