Communication Analysis of Persuasive Text

Authors

  • Grażyna Habrajska Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.04

Keywords:

communicativism, discourse, persuasion, argumentation, advertisement, mem

Abstract

The article presents the analysis of persuasive texts produced in different codes. The way of analysis of this texts is the same, independently of used code. Verbal, visual and verbal-visual texts, if they got to influence recipients attitudes or behaviour, need to use discourse knowledge and ability of standardization of arguments. Discourse knowledge is necessary to interpret and understand message. It allows to evoke general background and particular situation, so to set out communicative situation, in which each persuasion is embed. It also gives an area, which general rules refer to. Standardization of arguments allows to define the persuasion aim.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Grażyna Habrajska, Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

Profesor w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Od kilku lat współtworzy z A. Awdiejewem teorię gramatyki komunikacyjnej, publikując znaczące prace w tej tematyce. Zakres zainteresowań naukowych: teoria i praktyka komunikacji (komunikologia) w zakresie komunikacji werbalnej i wizualnej, gramatyki komunikacyjnej, analizy dyskursu, perswazji i manipulacji, aksjologia w komunikacji itd. Wraz z A. Awdiejewem opublikowała Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, tom 1 (2004) i tom 2 (2006) oraz Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów (2010).

References

Awdiejew A., Argumentacja aksjologiczna w komunikacji publicznej, [w:] Rozmowy o komunikacji 2. Motywacja psychologiczna i kulturowa w komunikacji, red. G. Habrajska, Łask 2008, s. 29–40.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3. Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask 2009, s. 9–54.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar

Cialdini R.B., Zasady wywierania wpływu na ludzi, przeł. A. Romanek, Gliwice 2011 (wcześniejsze wydania 2003–2008).
Google Scholar

Lewiński P., Retoryka jako narzędzie opisu komunikatów reklamowych, [w:] Manual –reklama, red. M. Wszołek, Kraków 2017, s. 35–120.
Google Scholar

Nowicka M., Tworzenie rzeczywistości w studio telewizyjnym. Analiza dyskursu medialnego z elementami analizy performatywnej, [w:] Rozmowy o komunikacji 5. Kategorialne aspekty komunikacji, red. G. Habrajska, Łódź 2011, s. 108–125.
Google Scholar

Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
Google Scholar

Published

2019-01-07

How to Cite

Habrajska, G. (2019). Communication Analysis of Persuasive Text. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 39–55. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.04