Interactive radio drama “Alicja 0700” as the multiple open work. Analysis and interpretation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.61.06

Keywords:

radio drama, radio art, hypertext, the open work

Abstract

Radio art evolves due to technological changes. Radio drama is becoming an interactive piece of artwork which exists on the borderland of genres. An interactive audio play uses characteristic features of the classical radio art and unites them with the hypertextual structure. Due to these modifications, there emerges not only a new type of audio play, but also a lot of alternative ways of listening and interpretation. The aim of the article is to present interactive radio drama Alicja 0700, its genre’s determinants in reference to the idea of “the open work”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliza Matusiak, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź

Eliza Matusiak – doktorantka w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. W centrum jej badawczych zainteresowań znajduje się sztuka audialna – jej dokumentalna, ale przede wszystkim fikcjonalna strona. Obecnie opracowuje rozprawę doktorską poświęconą interaktywnym słuchowiskom o ergodycznym charakterze. Jest współautorką monografii Brzmienie Holocaustu. O reprezentacjach Zagłady w sztuce radiowej.

References

Bachura Joanna, Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowiska radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Google Scholar

Bachura Joanna, Pawlik Aleksandra, Znaczeniowa funkcja muzyki w słuchowisku, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 3, s. 162–170.
Google Scholar

Bardijewska Sława, Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001.
Google Scholar

Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel, Wydawnictwo KR , Warszawa 1996.
Google Scholar

Bodzioch-Bryła Bogusława, Pietruszewska-Kobiela Grażyna, Regiewicz Adam, Konwergencja nowych mediów i literatury, w: Literatura – nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku, red. Adam Regiewicz, Wydawnictwo im. Stanisława Podobioskiego, Częstochowa 2014, s. 29–61.
Google Scholar

Dovey Jon, Kennedy Helen W., Kultura gier komputerowych, przeł. Tomasz Macios, Anna Oksiuta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
Google Scholar

Eco Umberto, Dzieło otwarte, przeł. Lesław Eustachiewicz i in., Wydawnictwo W.A.B., Wydanie III , Warszawa 2008.
Google Scholar

Filiciak Mirosław, Druk kontra piksele. Hipertekst w literaturze, w: Liternet. Literatura i internet, red. Piotr Marecki, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2002, s. 119–126.
Google Scholar

Godlewska-Byliniak Ewelina, Słuchowisko, w: Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. Grzegorz Godlewski, Marta Rakoczy, Paweł Rodak, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014, s. 451–461.
Google Scholar

Grenda Magdalena, Zwrot performatywny w poznańskim teatrze alternatywnym po roku 1989 http://www.tematyzszewskiej.pl/index.php/2016/02/24/zwrot-performatywny-w-poznanskim-teatrze-alternatywnym-po-roku-1989/ [dostęp 20.06.2019].
Google Scholar

Jenkins Henry, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Google Scholar

Klimczak Kinga, Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2011.
Google Scholar

Kluszczyński Ryszard, Dramaturgia interaktywna. W poszukiwaniu nowego formatu widowiska audiowizualnego https://www.youtube.com/watch?v=ydISUs7rCzc [dostęp 5.09.2018].
Google Scholar

Kluszczyński Ryszard, Teoretyczno-kulturowe i filozoficzne konteksty sztuki interaktywnej, w: Interaktywne media sztuki, red. Antoni Porczak, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki, Kraków 2009, s. 7–54.
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz Małgorzata, Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 2, s. 27–42.
Google Scholar

Pisarski Mariusz, Ergodyczność… http://techsty.art.pl/hipertekst/teoria/ergodyzm.htm [dostęp 20.06.2019].
Google Scholar

Pisarski Mariusz, Hipertekst i hiperfikcja, w: Liternet.pl, red. Piotr Marecki, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2003, s. 285–291.
Google Scholar

Pleszkun-Olejniczakowa Elżbieta, Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.
Google Scholar

Prajzner Katarzyna, Tekst jako świat i gra. Modele narracyjności w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Google Scholar

Richman Joe, Diaries and Detritus: One Perfectionist’s Search for Imperfection https://sites.duke.edu/homelessness/files/2010/08/Diaries-Detritus.pdf [dostęp 5.09.2018].
Google Scholar

Simanowski Roberto, Hipertekst. Znamiona, badania, poetyka http://pressto.amu.edu.pl/index.php/pt/article/view/11538/11217 [dostęp 5.09.2018].
Google Scholar

Zdzieborski Jacek, Hipertekst – różnorodność rozumienia pojęcia https://bit.ly/2oLIO B4 [dostęp 5.09.2018].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2012.2.10

Published

2021-06-30

How to Cite

Matusiak, E. (2021). Interactive radio drama “Alicja 0700” as the multiple open work. Analysis and interpretation. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 61(2), 101–111. https://doi.org/10.18778/1505-9057.61.06