Music and musicality in the prose of Vladimir Nabokov

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.18

Keywords:

Music, Musicality, Synaesthesia, Sound Instrumentation, Vladimir Nabokov

Abstract

This paper aims to present music and musicality as aspects of Vladimir Nabokov’s prose, as well as his relationship with music. As is shown in this article, Nabokov’s literary texts involve at least three different aspects of music and musicality: musical terminology and titles of musical masterpieces, sound instrumentation combined with synaesthesia, and music used as a part of a story. For instance, in the short story entitled Music, it conveys some information related to the emotional state of the protagonist and determines the understanding of the title, as well as the whole text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Ginter, Uniwersytet Łódzki, Instytut Rusycystyki, Zakład Językoznawstwa; ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź

Anna Ginter -  językoznawca, absolwentka filologii rosyjskiej, polskiej i angielskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół twórczości Vladimira Nabokova, prezentując mistrzostwo słowa tego rosyjskiego i amerykańskiego pisarza. Drugi jej obszar zainteresowań naukowych stanowią psycholingwistyka, lingwistyka kognitywna i neurolingwistyka, ze zwróceniem szczególnej uwagi na metaforyczne i synestezyjne postrzeganie świata.

References

Ginter Anna, Świat za słowami Vladimira Nabokova. Zabawy słowne i ich przekład, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.
Google Scholar

Ginter Anna, Vladimir Nabokov i jego synestezyjny świat, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Ada albo Żar. Kronika rodzinna, przeł. Leszek Engelking, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2009.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Czas i zmierzch, w: Kęs życia i inne opowiadania, t. 2, przeł. Leszek Engelking, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2011, s. 543–553.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Dar, przeł. Eugenia Siemaszkiewicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2003.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Dźwięki, w: List, który nigdy nie dotarł do Rosji i inne opowiadania, t. 1, przeł. Michał Kłobukowski, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2007, s. 33–48.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Muzyka, w: Kęs życia i inne opowiadania, t. 2, przeł. Leszek Engelking, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2011, s. 139–147.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Pamięci, przemów. Autobiografia raz jeszcze, przeł. Anna Kołyszko, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2004.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Rozpacz, przeł. Leszek Engelking, Wydawnictwo Atext, Gdańsk 1993.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Tamte brzegi, przeł. Eugenia Siemaszkiewicz, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1991.
Google Scholar

Nabokov Vladimir, Własnym zdaniem, przeł. Michał Szczubiałka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016.
Google Scholar

Published

2019-03-28

How to Cite

Ginter, A. (2019). Music and musicality in the prose of Vladimir Nabokov. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 313–324. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.18