How to Study Second Language Speech: the Issue of Theory

Authors

  • Ewa Waniek-Klimczak

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.36.14

Abstract

Badanie dynamicznego systemu dźwiękowego, jakim dysponują użytkownicy drugiego języka wymaga uwzględnienia różnorodnych uwarunkowań determinujących ten system. Ponieważ uwarunkowania te pochodzą z dwóch źródeł: systemu językowego oraz psychospołecznej sytuacji mówcy, badanie nabywania systemu języka drugiego i jego użycia powinno uwzględniać to podwójne uwarunkowanie w metodologii oraz sposobach przeprowadzania badań. Głównym celem autorki jest przedstawienie w artykule problemów związanych z doborem odpowiednich metod badania użycia drugiego języka w szerokim kontekście: przedstawiono w nim wybrane teorie fonologiczne oraz modele socjo-psycholingwistyczne, które omówiono pod względem ich przydatności w całościowym badaniu dynamicznych danych językowych. Wnioski z takiego krytycznego przejrzenia niektórych teorii wskazują na możliwość wykorzystania pewnych elementów modeli, które wymagają dostosowania do potrzeb badania mającego na celu przekroczenie bariery pomiędzy fizyczną realnością mowy a jej fonologiczno-funkcjonalną interpretacją.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

1997-01-01

How to Cite

Waniek-Klimczak, E. (1997). How to Study Second Language Speech: the Issue of Theory. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 36, 271–293. https://doi.org/10.18778/0208-6077.36.14

Issue

Section

Articles