Tytuły odcinków wideoblogów sportowych — ich struktura, funkcje i sposoby oddziaływania na odbiorcę

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.16

Słowa kluczowe:

norma językowa, medioonomastyka, dziennikarstwo sportowe, tytuł, vlog, YouTube

Abstrakt

Przedmiotem opracowania są tytuły występujące w internetowych komunikatach audiowizualnych, czyli wideoblogach sportowych prowadzonych przez polskich dziennikarzy w serwisie YouTube. Badania, w których wykorzystano perspektywę medioonomastyczną, potwierdzają, że tego typu nazwy są redagowane zgodnie z podstawowymi zasadami formułowanymi przez copywriterów i specjalistów do spraw marketingu internetowego. Rezultatami analiz są: przedstawienie struktury tytułów odcinków wideoblogów sportowych, zaprezentowanie najczęściej wykorzystywanych przez nadawców sposobów oddziaływania na odbiorcę oraz wskazanie podstawowych funkcji omawianego elementu.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Akademia twórców YouTube, https://creatoracademy.youtube.com (access: 25.05.2021).
Google Scholar

Bereś S., 1974, Problematyka komunikatywności i metaforyczności nagłówków prasowych na przykładzie “Słowa Polskiego”, “Wrocławski Rocznik Prasoznawczy”, pp. 92–119.
Google Scholar

Burska K., 2014, Wykorzystanie nazw własnych do modyfikacji frazemów w nagłówkach prasy sportowej (na przykładzie tygodnika “Piłka Nożna” i miesięcznika “Piłka Nożna Plus”), in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 27–48. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.03
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-405-1.03

Dąbkowski G., 2014, Potoczność w nagłówkach polskich i czeskich portali internetowych, “Poradnik Językowy” 3, pp. 47–60.
Google Scholar

Dobrzyńska T., 1991, Tekst: próba syntezy, “Pamiętnik Literacki” 82(2), pp. 142–183.
Google Scholar

Filipczak-Białkowska A., 2018, Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych), “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 48(2), pp. 245–262. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17

Furman W., 2006, Tytuł, in: W. Pisarek (ed.), Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas, pp. 225.
Google Scholar

Gajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), “Socjolingwistyka” 6, pp. 79–89.
Google Scholar

Grochala B., 2017, Igrzyska olimpijskie w nagłówkach zamknięte, “Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II” 60(2), pp. 21–35. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.21-35
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.21-35

Kacperska B., 2020, Wideoblogi sportowe jako najnowsza forma wypowiedzi dziennikarskiej, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Medialne oblicza sportu, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 97–114.
Google Scholar

Kasiak M., 2016a, Pozyskiwanie odbiorcy w tytułach prasowych. Analiza wybranych przykładów z tygodników opinii, “Acta Humana” 7, pp. 119–131. http://dx.doi.org/10.17951/ah.2016.7.119
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2016.7.119

Kasiak M., 2016b, Artykuł publicystyczny w prasie i w internecie. Analiza porównawcza, “Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 8/19, pp. 189–206.
Google Scholar

Łempicka A., 2016, Jak pozycjonować filmy na YouTube? Najważniejsze czynniki rankingowe, https://sempai.pl/blog/pozycjonowac-filmy-youtube-najwazniejsze-czynniki-rankingowe/ (access: 25.05.2021).
Google Scholar

Maciejak K., 2018, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w “Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź: Piktor.
Google Scholar

Pałuszyńska E., 2016, Zmiany w językowej formie nagłówków prasowych, “Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 62, pp. 103–115.
Google Scholar

Pawłowska I., 2010, Nagłówek w sieci: budowa i funkcja nagłówków prasowych na przykładzie internetowego portalu miejskiego e-sosnowiec.pl, “Rocznik Prasoznawczy” 4, pp. 105–118.
Google Scholar

Pisarek W., 1967, Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.
Google Scholar

Pisarek W., 2002, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Podgórski D., 2018, Pozycjonowanie na YouTube — 10 czynników, które musisz wziąć pod uwagę + porady, https://marketingwsieci.pl/pozycjonowanie-na-youtube-10-czynnikow-ktore-musisz-wziac-pod-uwage-porady/ (access: 25.05.2021).
Google Scholar

Skowronek K., 2000, Między “Bluszczem” a “Cosmopolitan”. Tytuły polskich czasopism kobiecych XX wieku, “Onomastica” 45, pp. 268–287.
Google Scholar

Skowronek K., Rutkowski M., 2004, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków: Lexis.
Google Scholar

Ślawska M., 2008, Tytuł — najmniejszy tekst prasowy, “Rocznik Prasoznawczy” 2, pp. 117–126.
Google Scholar

Wojenka-Karasek M., 2014, Tytuł prawdę Ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach “Polityki”, in: K. Burska, B. Cieśla (eds.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 71–86. https://doi.org/10.18778/7969-405-1.06
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-405-1.06

Zalepa D., 2014, Kompozycja w fotografii, https://kameralna.com.pl/kompozycja-fotografii/ (access: 28.05.2021).
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Opublikowane

2022-12-21

Jak cytować

Kacperska, B. (2022). Tytuły odcinków wideoblogów sportowych — ich struktura, funkcje i sposoby oddziaływania na odbiorcę. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 56, 269–282. https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.16