Kultura komunikacji w streamingu: donacje i reakcje — studium przypadku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.14

Słowa kluczowe:

donacje, livestreaming, norma komunikacyjna, społeczność internetowa

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie wybranych cech komunikatów wysyłanych w donacjach internetowych w czasie transmisji emitowanych na żywo w serwisie YouTube. Materiał badawczy stanowiło 10 livestreamów o tematyce growej, emitowanych w roku 2020 przez jednego streamera. Wykorzystano metodę jakościowej analizy treści. Autorki przeanalizowały ponad 800 wiadomości, wskazując skalę występowania takich form komunikacyjnych, jak: powitanie, pożegnanie, pozdrowienie czy slogan społeczności. Analiza objęła również reakcje ze strony streamera.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Benitez C., 2021, The Ultimate List of Live Streaming Statistics for 2021, https://findstack.com/live-streaming-statistics/ (dostęp: 3.11.2021).
Google Scholar

Cyrek B., 2020, YouTube jako serwis społecznościowy — w stronę klasyfikacji witryny, „Zarządzanie Mediami” 8(2), s. 119–136. https://doi.org/10.4467/23540214ZM.20.026.11805
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.20.026.11805

Fiske J., 1999, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, przekł. A. Gierczak, Wrocław: Astrum.
Google Scholar

Goban-Klas T., 2009, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Hale T., 2013, From Jackasses to Superstars: A Case for the Study of „Let’s Play”, Media, Culture & Identity MA, University of Roehampton.
Google Scholar

Hine C., 2000, Virtual Etnography, London–Thousand Oaks–New Delhi: SAGE.
Google Scholar

Hopfinger M., 2003, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa: Sic!
Google Scholar

Klimko M., 2019, Jak żyją zagrajmerzy, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1786780,1,jak-zyja-zagrajmerzy.read (dostęp: 28.11.2020).
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M., 2013, Metodologia badań nad mediami — nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 53(2), s. 27–42.
Google Scholar

McQuail D., 2007, Teoria komunikowania masowego, przekł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

OJ UW — Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego, https://nowewyrazy.uw.edu.pl/haslo/stream.html (dostęp: 9.04.2022).
Google Scholar

Pamuła I., 2016, Gram, więc jestem. Instancja autorska a konwencja let’s play w serii „File System Aging” Roberta Florence’a, „Replay. The Polish Journal of Game Studies” 1, s. 143–152. https://doi.org/10.18778/2391-8551.03.08
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2391-8551.03.08

Przegalińska A., Jemielniak D., 2015, Jakościowe metody badawcze interakcji wirtualnych, w: M. Kostera (red.), Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.
Google Scholar

Recktenwald D., 2018, The Discourse of Online Live Streaming on Twitch: Communication between Conversation and Commentary, https://theses.lib.polyu.edu.hk/handle/200/9795 (dostęp: 3.11.2021).
Google Scholar

Rotman D., Preece J., 2010, The ‘WeTube’ in YouTube — creating an online community through video sharing, „International Journal of Web Based Communities” 6(3), s. 317–333. https://doi.org/10.1504/IJWBC.2010.033755
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1504/IJWBC.2010.033755

Urbańska-Galanciak D., 2005, Elementy socjolektu graczy komputerowych, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, s. 438–447.
Google Scholar

Woliński M., 2019, Automatyczna analiza składniowa języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. https://doi.org/10.31338/uw.9788323536147
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323536147

YouTube Creators, 2020, Superczat i supernaklejki: konfiguracja i wskazówki, https://www.youtube.com/watch?v=ZXwpWEbAmd0 (dostęp: 3.11.2021).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-21

Jak cytować

Cyrek, B., & Popiołek, M. (2022). Kultura komunikacji w streamingu: donacje i reakcje — studium przypadku. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 56, 239–253. https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.14