Nazwy blogów a norma ortograficzna w zakresie stosowania wielkich i małych liter

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.07

Słowa kluczowe:

blogi, blogi tematyczne, internet, norma ortograficzna, pisownia wielkimi i małymi literami

Abstrakt

W niniejszym artykule analizie poddany został sposób zapisu nazw polskich blogów tematycznych w kontekście stosowania wielkich i małych liter. Ich autorzy sięgają po jedną z pięciu opcji: zapis zgodny z polską normą ortograficzną — pierwszy człon wielką literą, zapis zgodny z angielską normą ortograficzną — wszystkie człony wielkimi literami, złamanie wszystkich zasad ortograficznych — wszystkie człony małymi literami, zapis wszystkich członów wersalikami lub zapis nieszablonowy. Ukazuje to brak jednoznacznych reguł dotyczących pisowni w przestrzeni wirtualnej. W artykule podjęto również próbę wskazania motywacji blogerów oraz funkcji, jakie mogą pełnić poszczególne formy zapisu.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Akram S., 2017, Wyznaczniki gatunkowe komentarza internetowego, „Studia Filologiczne” 30, s. 7–36.
Google Scholar

Boczek N., 2019, Nazwy blogów kulinarnych jako przejaw kreatywności językowej w internecie, w: K. Burska, B. Cieśla (red.), Kreatywność językowa w komunikacji internetowej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–20. https://doi.org/10.18778/8142-463-9.02
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8142-463-9.02

Cambridge Dictionary, https://dictionary.cambridge.org/grammar/british-grammar/punctuation?q=capital+letters (dostęp: 10.10.2021).
Google Scholar

Danek D., 1980, Dzieło literackie jako książka. O tytułach i spisach rzeczy w powieści, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Doctorow C., Dornfest R., Johnson J.S., Powers S., Trott B., Trott M.G., 2003, Blogging. Przewodnik, przeł. P. Kresak, Warszawa: Wydawnictwo RM.
Google Scholar

Domagała A., 2021, Dehumanizacja w komentarzach internetowych w polskich portalach informacyjnych. Identyfikacja i klasyfikacja zjawiska na przykładzie odbioru Fransa Timmermansa, „Zarządzanie Mediami” 9, s. 451–474. https://doi.org/10.4467/23540214ZM.21.024.13755
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4467/23540214ZM.21.024.13755

Gałkowski A., 2017, Chrematonimia w kulturze współczesnej, „Onomastica” 61, s. 55–72. https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.1.4
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.1.4

Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w internecie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Jodłowski S., Taszycki W., 1986, Zasady pisowni. Wielkie i małe litery, w: S. Jodłowski, W. Taszycki (red.), Zasady pisowni polskiej i interpunkcji ze słownikiem ortograficznym, Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar

Kajtoch W., 2006, Blog, w: W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Kita M., 2016, Językoznawcy wobec badań języka w Internecie, „Artes Humanae” 1, s. 111–124. http://dx.doi.org/10.17951/arte.2016.1.111
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/arte.2016.1.111

Kita M., Loewe I. (red.), 2016, Język w internecie. Antologia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Łobodzińska R., Peisert M., 2003, Nazwy własne w przestrzeni wirtualnej, w: M. Biolik (red.), Metodologia badań onomastycznych, Olsztyn: Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego, s. 644–653.
Google Scholar

Martens A., 2012, Formy i normy — język komunikacji internetowej, rozważania wstępne, „Komunikacja Społeczna” 2, s. 20–28, https://www.academia.edu/8298517/Formy_i_normy_j%C4%99zyk_komunikacji_internetowej_Rozwa%C5%BCania_wst%C4%99pne (dostęp: 15.04.2022).
Google Scholar

Matuszczyk B., Stanulewicz D., 2004, Kilka uwag o polszczyźnie internetowej (na przykładzie listów informacyjno-reklamowych), w: K. Michalewski (red.), Współczesne odmiany języka narodowego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 139–145.
Google Scholar

Panek A., 2016, Język w przestrzeni internetu, „Przestrzeń Społeczna” 1, s. 1–25, http://socialspacejournal.eu/11%20numer/Panek%20-%20J%C4%99zyk%20w%20przestrzeni%20internetu.pdf (dostęp: 15.04.2022).
Google Scholar

Peisert M., 2004, Rozmowa pisana — nowa odmiana polszczyzny w Internecie, w: K. Michalewski (red.), Współczesne odmiany języka narodowego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 145–151.
Google Scholar

Polański E. (red.), 2016, Wielki słownik ortograficzny PWN, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Saloni Z., 2005, O kodyfikacji polskiej ortografii — historia i współczesność, „Nauka” 4, s. 71–96.
Google Scholar

Skowronek K., Rutkowski M., 2004a, Media i nazwy. Z zagadnień onomastyki medialnej, Kraków: Lexis.
Google Scholar

Skowronek K., Rutkowski M., 2004b, Współczesne polskie nazewnictwo medialne, w: R. Mrózek (red.), Nazwy własne w języku, kulturze i komunikacji społecznej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Suska D., 2008, Tytuły blogów — perspektywa pragmalingwistyczna, w: M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 362–372.
Google Scholar

Suska D., 2019, Strategie poradnikowe w blogach ekonomicznych, „Prace Językoznawcze” 20, s. 173–184. https://doi.org/10.31648/pj.4438.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31648/pj.4438

Trzaskowski P., 2020, Hejt w komentarzach internetowych — pragmalingwistyczna analiza zjawiska, Warszawa: Repozytorium Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Uchwała ortograficzna nr 2, 2009, https://rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=74:pisownia-nazw-witryn-internetowych&catid=43&Itemid=59 (dostęp: 23.05.2021).
Google Scholar

Urzędowska A., 2019, Komentarz na facebooku jako quasi-gatunek internetowy — język i typologia, „Język. Komunikacja. Informacja” 14, s. 118–138.
Google Scholar

Wierzbicka-Olejniczak A., 2014, Komunikacja językowa i grzeczność w Internecie, w: B. Kudra, E. Olejniczak (red.), Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 124–156. http://dx.doi.org/10.18778/7969-104-3.08
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-104-3.08

Więckiewicz M., 2012, Blog w perspektywie genologii multimedialnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar

Wolański A., 2015, Anglojęzyczne tytuły utworów, https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/anglojezyczne-tytuly-utworow;16358.html (dostęp: 27.05.2021).
Google Scholar

Zabawa M., 2009, „My blogasek bierze udział w konQursie”. Czy polskie blogi internetowe są pisane po polsku?, w: M. Filiciak, G. Ptaszek (red.), Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 60–78.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-21

Jak cytować

Banach, A. (2022). Nazwy blogów a norma ortograficzna w zakresie stosowania wielkich i małych liter. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 56, 117–129. https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.07