Polish pronunciation for Non-Polish speakers handling articulation difficulties in an international group during the one year preparatory course

Authors

  • Anna Majewska-Tworek Uniwersytet Wrocławski, Wydział Filologiczny, Zakład Językoznawstwa Stosowanego, Pracownia Polszczyzny Mówionej, pl. Biskupa Nankiera 15b, 50-140 Wrocław https://orcid.org/0000-0003-3997-5991

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.14

Keywords:

Polish pronunciation as foreign pronunciation, international group, individual articulation difficulties, teaching pronunciation

Abstract

The article discusses the problem of Polish pronunciation for non-Polish speakers in an international group. The author describes the method of testing articulation skills of the students and presents an analysis of the main phonetic challenges. She concludes with some guidelines of how to organize the course of Polish pronunciation during the One Year Preparatory Course at the School of Polish Language and Culture for Foreigners in Wrocław.

References

Biernacka M., 2015, Trudności w nauczaniu wymowy polskiej cudzoziemców w świetle wyników badań ankietowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, G. Zarzycka (red.), s. 251–265.
Google Scholar

Dukiewicz L, Sawicka I., 1995, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków.
Google Scholar

Ikeda A., 2008, Nie lubię igreka, czyli o trudnych głoskach w języku polskim, Tokio.
Google Scholar

Kołaczek E., 2017, Testuj swój polski. Fonetyka, Kraków.
Google Scholar

Kwiatkowska K., 2015, Testowanie słuchowego różnicowania polskich dźwięków mowy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Kubicka, A. Walkiewicz (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego III, Toruń, s. 304-316.
Google Scholar

Maciołek M., Tambor J., 2018, Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, Katowice.
Google Scholar

Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar

Majewska-Tworek A., 2014, Niepłynność wypowiedzi w oficjalnej odmianie polszczyzny. Propozycja typologii, Wrocław.
Google Scholar

Majewska-Tworek A., 2017, Od czego zacząć doskonalenie wymowy na rocznym kursie przygotowującym do studiów w języku polskim? Na przykładzie pracy w ośrodku wrocławskim, „Kwartalnik Polonicum” nr 25, s. 17–22.
Google Scholar

Rodak H., 2009, Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa.
Google Scholar

Surowaniec J., 1992, Słownik terminów logopedycznych, Kraków.
Google Scholar

Tarkowski Z., 2008, Przesiewowy test logopedyczny, Lublin.
Google Scholar

Published

2019-12-20

How to Cite

Majewska-Tworek, A. (2019). Polish pronunciation for Non-Polish speakers handling articulation difficulties in an international group during the one year preparatory course. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 209–220. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.14