Polish pronunciation for Non-Polish speakers handling articulation difficulties in an international group during the one year preparatory course
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.14Keywords:
Polish pronunciation as foreign pronunciation, international group, individual articulation difficulties, teaching pronunciationAbstract
The article discusses the problem of Polish pronunciation for non-Polish speakers in an international group. The author describes the method of testing articulation skills of the students and presents an analysis of the main phonetic challenges. She concludes with some guidelines of how to organize the course of Polish pronunciation during the One Year Preparatory Course at the School of Polish Language and Culture for Foreigners in Wrocław.
References
Biernacka M., 2015, Trudności w nauczaniu wymowy polskiej cudzoziemców w świetle wyników badań ankietowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, G. Zarzycka (red.), s. 251–265.
Google Scholar
Dukiewicz L, Sawicka I., 1995, Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków.
Google Scholar
Ikeda A., 2008, Nie lubię igreka, czyli o trudnych głoskach w języku polskim, Tokio.
Google Scholar
Kołaczek E., 2017, Testuj swój polski. Fonetyka, Kraków.
Google Scholar
Kwiatkowska K., 2015, Testowanie słuchowego różnicowania polskich dźwięków mowy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: E. Kubicka, A. Walkiewicz (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego III, Toruń, s. 304-316.
Google Scholar
Maciołek M., Tambor J., 2018, Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, Katowice.
Google Scholar
Majewska-Tworek A., 2010, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Wrocław.
Google Scholar
Majewska-Tworek A., 2014, Niepłynność wypowiedzi w oficjalnej odmianie polszczyzny. Propozycja typologii, Wrocław.
Google Scholar
Majewska-Tworek A., 2017, Od czego zacząć doskonalenie wymowy na rocznym kursie przygotowującym do studiów w języku polskim? Na przykładzie pracy w ośrodku wrocławskim, „Kwartalnik Polonicum” nr 25, s. 17–22.
Google Scholar
Rodak H., 2009, Terapia dziecka z wadą wymowy, Warszawa.
Google Scholar
Surowaniec J., 1992, Słownik terminów logopedycznych, Kraków.
Google Scholar
Tarkowski Z., 2008, Przesiewowy test logopedyczny, Lublin.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.