The structure of descriptive essay about a person and its realization in compositions written by students learning Polish as a foreign language at the A2 level

Authors

  • Justyna Sochacka Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź; Uniwersytet Łódzki, Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, ul. Jana Matejki 21/23, 90-001 Łódź https://orcid.org/0000-0001-8111-4701

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.17

Keywords:

descriptive essay about a person, textual competence, textual creation competence, texture, teaching methodology, teaching Polish as a foreign language, foreigner

Abstract

The article reflects on the text-based issues connected with producing chosen written forms in Polish as a foreign language classroom. It discusses the structure of a composition describing one’s friend written by students who learn Polish in the School of Polish for Foreigners at the University of Lodz. The article shows the global structure of these forms, their division, text delimitation and the use of metatext. It also analyses the degree of students’ mastery of the new composition skills that had been acquired in writing classes. It gives some examples of exercises, which are useful in teaching the structure of the descriptive essay about a person.

References

Burkat A., Jasińska A., 2005, Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar

Dobrzyńska T., 1974, Delimitacja tekstu literackiego, Wrocław.
Google Scholar

Dobrzyńska T., 1996, Tekst w perspektywie stylistycznej, w: T. Dobrzyńska (red.), Tekst i jego odmiany, Warszawa, s. 125–141.
Google Scholar

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar

Jaroszak Z., 2003, Składania i styl wypracowań licealistów, Słupsk.
Google Scholar

Juda-Mieloch M., 2003, Wędrówki humanistyczne. Trzymaj formę! O pisemnych formach wypowiedzi w szkole, Łódź.
Google Scholar

Kaczorowska H., Ruszkowski M., 1996, Udział wypowiedzeń pojedynczych i złożonych w tekstach pisanych uczniów klas VII szkół miejskich i wiejskich województwa kieleckiego, „Kieleckie Studia Filologiczne”, nr 10, s. 71–76.
Google Scholar

Kowalikowa J., 1999, Świadomość normy stylistycznej wśród nauczycieli i uczniów, w: J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków, Wrocław, s. 149–158.
Google Scholar

Krauz M., 1996, Zdania inicjalne w języku polskim, Rzeszów.
Google Scholar

Kubik A., 1995, Niektóre cechy wypowiedzi pisemnych uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, w: J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Kraków, s. 344–351.
Google Scholar

Kuziak M., Rzepczyński S., 2002, Jak dobrze napisać: opowiadanie, podanie, streszczenie, życiorys, ogłoszenie, list motywacyjny, podziękowanie, referat, pracę magisterską, Warszawa.
Google Scholar

Lipińska E., Dąmbska E. G., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków.
Google Scholar

Maćkiewicz J., 2010, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa.
Google Scholar

Małkowska-Zegadło H., 1983, Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku 8–11 lat, Warszawa.
Google Scholar

Nowak E., 2014, Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków.
Google Scholar

Pilich J., 1972, Błędy gwarowe w wypracowaniach, w: Z. Saloni (red.), Prace pisemne z języka polskiego w szkole średniej, Warszawa, s. 181–200.
Google Scholar

Przygoda J., 2015, Od opisu do eseju. Pisemne formy wypowiedzi, Białystok.
Google Scholar

Rabiej A., Seretny A., Lipińska E., Janowska I., Turek P. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Saloni Z., 1968, Błędy uczniowskie w zakresie konstrukcji dłuższych odcinków tekstu, „Poradnik Językowy”, nr 1, s. 32–39.
Google Scholar

Saloni Z., 1971, O ortografii wypracowań, „Poradnik Językowy”, nr 7, s. 462–471.
Google Scholar

Saloni Z., 1975, O stylu wypowiedzi uczniowskich, „Poradnik Językowy”, nr 3, s. 151–157.
Google Scholar

Tabisz A., 2006, Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole.
Google Scholar

Wolańska E., 2003, Kompozycja i spójność wypowiedzi językowej. Strategiczne pozycje tekstowe, w: E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa, s. 119–148.
Google Scholar

Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Google Scholar

Zok-Smoła A., 2013, Uwagi o stylu wypowiedzi pisemnych uczniów szkół podstawowych, w: H. Synowiec, M. Kubarek (red.), Odmiany polszczyzny w szkole: teoria i praktyka, Katowice, s. 189–201.
Google Scholar

Published

2019-12-19

How to Cite

Sochacka, J. (2019). The structure of descriptive essay about a person and its realization in compositions written by students learning Polish as a foreign language at the A2 level. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 26, 245–257. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.17