Polish language instruction at Jilin International Studies University. An outline of the organizational structure and teaching practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.14

Keywords:

glottodidactics, Polish studies, Polish language in China, Jilin International Studies University

Abstract

This article aims to compactly present Polish studies at Jilin International Studies University (JISU) in Changchun, China. Established in 2019, the section has not yet been concisely presented in Polish academic literature. Therefore, the text attempts to fill the existing gap by presenting the background, methods, and textbooks used in teaching Polish, and providing basic information about the faculty. The article is primarily informative in nature. In the appendix, the Readers can find a handful of accounts offered by the alumni of JISU, who are currently continuing their studies at Polish universities.

References

Gębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar

Jasińska A., Kajak P., Wegner T. (red.), 2021, Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143

Komorowska H., 2015, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Krajka J., 2009, Lekcja a metoda nauczania. Modele lekcji języka obcego, w: H. Komorowska (red.), Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, s. 83–95.
Google Scholar

Leśniewska K., 2018, Lektorat języka polskiego na Uniwersytecie w Zhaoqing. Rozwój, perspektywy, wyzwania, w: Y. Mao (red.), Spotkania polonistyk trzech krajów – Chiny, Korea, Japonia. Rocznik 2016/2017, Warszawa, s. 445–456.
Google Scholar

Li Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (10), s. 263–273.
Google Scholar

Malejka J., 2020, Wykorzystanie podejścia międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego w Chinach na przykładzie kuchni, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (26), s. 77–90.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.06

Malejka J., 2021a, Nowe wyzwania glottodydaktyki polonistycznej w Chińskiej Republice Ludowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, nr 30, s. 187–206.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.12

Malejka J., 2021b, Podejście międzykulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Chinach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N: Educatio Nova”, vol. 6, s. 467–485.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485

Mao R., 2018, Chińscy studenci o rocznych stażach językowych w Polsce, „Kwartalnik Polonicum”, nr 30, s. 57–66.
Google Scholar

Pietrzak S., 2021, Motywacja i styl nauki chińskich studentów języka polskiego (na podstawie doświadczeń lektorki na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 168–177.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.168-177

Prokop D., 2017, Język polski i kultura polska w Chinach, Łódź.
Google Scholar

Ruszer A., 2021, Gdy wszystko brzmi i wygląda inaczej… Chińczycy na lekcji polskiego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, Kraków, s. 225–244.
Google Scholar

Ruszer A., 2022, Czynniki rozwoju języka polskiego w Chinach, „LingVaria”, R. XVII, nr 2 (23), s. 319–340.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/LV.17.2022.34.20

Sałęga-Bielowicz B., 2021, Dyktando w pracy nad kompetencją rozumienia tekstu słuchanego i kompetencją ortograficzną (przypadek studentów Dalieńskiego Uniwersytetu Języków Obcych), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 202–213.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.202-213

Szulc A., 1994, Słownik dydaktyki języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Ułańska M., 2021, Świat zaklęty w języku, czyli o różnicach w postrzeganiu polskiej i chińskiej rzeczywistości (na przykładzie zajęć prowadzonych na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 141–152.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.141-152

Wawrzyniak K., 2021, Dwa programy studiów polonistycznych I stopnia na Pekińskim Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych (BISU), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 107–115.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.107-115

Zhao G., 2014, 60 lat pekińskiej polonistyki, „Azja-Pacyfik”, nr 17, s. 103–113.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15804/ap201405

Published

2025-08-22

How to Cite

He, C., & Gębuś, S. (2025). Polish language instruction at Jilin International Studies University. An outline of the organizational structure and teaching practices. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 32, 151–167. https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.14