Błędy nauczycieli na kursach języka polskiego jako obcego w biznesie

Autor

  • Ewa Komorowska Uniwersytet w Lizbonie, Alameda da Universidade, Faculdade de Letras; Uniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistyki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.12

Słowa kluczowe:

błędy nauczycieli, nauczanie języków specjalistycznych, język biznesu, lekcje w firmach

Abstrakt

Coraz więcej zagranicznych firm inwestuje w Polsce, co przyczynia się do rozpowszechnienia nauczania języka polskiego jako obcego w biznesie. Artykuł opisuje specyfikę kursów biznesowych na podstawie modelu glottodydaktycznego P. Gębala. Na tymże modelu została również przeprowadzona analiza błędów popełnianych przez nauczycieli w nauczaniu biznesowym. Niestety, wiele kursów biznesowych odbywa się bez uwzględnienia szczególnych potrzeb uczącego się, czyli dorosłego pracującego w Polsce. Bardzo często zdarza się również, że nauczyciele nie posiadają przygotowania teoretycznego do nauczania języków specjalistycznych, co skutkuje licznymi błędami popełnianymi w czasie prowadzenia zajęć biznesowych. Tezy artykułu oparte są na badaniach ankietowych, wywiadach oraz obserwacjach uczestniczących, a także na własnym doświadczeniu autorki jako lektora JPJO.

Bibliografia

Dąbrowska A., Pasieka M., 2014, Badania błędów cudzoziemców prowadzone w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców UWr, w: Dąbrowska A., Dobesz U. (red.), 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, Wrocław.
Google Scholar

Gębal P., 2008, O kształceniu lektorów/nauczycieli języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 1.
Google Scholar

Gębal P., 2013, Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech: w stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków.
Google Scholar

Gębka-Wolak M., 2011, Przygotowanie lektorów do nauczania języka specjalistycznego, w: Pluskota K., Tarczyńska K. (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń.
Google Scholar

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Kubacka K., 2013, Korekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 20.
Google Scholar

Ligara B., Szupelak W., 2012, Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze, Kraków.
Google Scholar

Lipińska E., 2005, Nauczyciel języka polskiego jako obcego/drugiego w Polsce i na obczyźnie, w: Garncarek P. (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa.
Google Scholar

Marzec U., 2009, Obraz polonistyki włoskiej w świetle badań ankietowych, Kraków.
Google Scholar

Seretny A., 2011, Nauczanie języka specjalistycznego – kolejne wyzwanie glottodydaktyki polonistycznej, w: Piotrowski S. (red.), O nauczaniu i uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych, Lublin.
Google Scholar

Słownik Języka Polskiego PWN [on-line], http://sjp.pwn.pl/szukaj/b%C5%82%C4%85d.html [29.03.2015].
Google Scholar

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar

Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2008 r., 2009, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [18.03.2015].
Google Scholar

Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2012 r., 2013, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [18.03.2015].
Google Scholar

Zezwolenia na pracę cudzoziemców. Dane zbiorcze 2014 r., 2015, http://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [1.04.2015].
Google Scholar

Dembińska K., Małyska A., 2010, Start 1. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.
Google Scholar

Dembińska K., Małyska A., 2013, Start 2. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A1, Warszawa.
Google Scholar

Jasińska A., Szymkiewicz A., Małolepsza M., 2010, Polski w pracy, Berlin.
Google Scholar

Krztoń J., 2013, Słownictwo w pracy, Kraków.
Google Scholar

Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra. Po polsku 1: podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar

Miodunka W., 2002, Cześć! Jak się masz? Podręcznik do nauki języka polskiego dla początkujących, Kraków.
Google Scholar

Stempek I. (et al.), 2010, Polski krok po kroku, polish-courses.com, Kraków.
Google Scholar

Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2013, Polski jest cool, Lublin.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Komorowska, E. (2015). Błędy nauczycieli na kursach języka polskiego jako obcego w biznesie. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 173–187. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.12