Zum Schwerpunkt

Autor

  • Jürgen Joachimsthaler
  • Beata Mikołajczyk

DOI:

https://doi.org/10.18778/2196-8403.2012.02

Abstrakt

Co można powiedzieć o rozwoju tej dziedziny na drodze ku „germanistyce jutra“? Główny tegoroczny przedmiot dyskusji spotkał się początkowo z dużą aprobatą, nie przynosząc jednak oczekiwanych rezultatów. Liczne wstępnie zapowiedziane artykuły, poparte bardzo często obszerną argumentacją, zostały wycofane. Rozmowy z potencjalnymi autorami i autorkami dają zadziwiająco spójny obraz germanistyki nie tylko w Polsce, ale także sytuacji, w której wprawdzie ze wszystkich stron proklamowana jest chęć wypowiedzenia się, ale ostatecznie do wypowiedzi takich (prawie) nie dochodzi. W miejsce zapowiedzianych tekstów konieczna jest więc analiza przyczyn odmowy.

 

Bibliografia

BALZER, BERND (2009): Quo vadis, Germanistik? In: BARTOSZEWICZ, IWONA / HAŁUB, MAREK / TOMICZEK, EUGENIUSZ (eds.) (2009): Argumente – Profile – Synthesen. Wrocław (=Germanica Wratislaviensia 129), 7-21.
Google Scholar

DB (2012): Goethe aktuell. Rekord bei Sprachkursen: Man lernt Deutsch: http://www.goethe.de/uun/bdu/de8969180.htm (2.8.2012).
Google Scholar

GANSEL, CARSTEN / ZIMNIAK, PAWEŁ / BAUER, KARL W. (eds.) (2008): Der Bologna- Prozess. Konsequenzen für die germanistische Ausbildung im internationalen Rahmen. Baltmannsweiler.
Google Scholar

HARTMANN, MICHAEL (2012): Der „Hamsterrad“-Effekt. In: Forschung & Lehre 19:368f.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110504583-004

JANSEN, STEPHAN (2011): Burn-out an Hochschulen ‒ ein Interview: http://www.academics.de/wissenschaft/burn-out_an_hochschulen_ein_interview_51215.html (2.8.2012).
Google Scholar

KAHLERT, JOACHIM (2012): Der Bildungsleviathan nährt sich prächtig. Über den Plan eines Nationalen Bildungsrates. In: Forschung & Lehre 19:110-112.
Google Scholar

KĄTNY, ANDRZEJ / LUKAS, KATARZYNA (eds.) (2011): Germanistik in Polen. Geschichte – Perspektiven – interdisziplinärer Dialog. Frankfurt (M.)/Berlin/Bern u. a. (=Danziger Beiträge zur Germanistik 39).
Google Scholar

KELLETAT, ANDREAS F. (2010): Kevin lernt Dolmetschen. Gommersbacher Skizzen. Germersheim.
Google Scholar

KUNICKI, WOJCIECH / ZYBURA, MAREK (eds.) (2011): Germanistik in Polen. Zur Fachgeschichte einer literaturwissenschaftlichen Auslandsgermanistik – 18 Porträts. Osnabrück.
Google Scholar

MAKOWICZ, BARTOSZ (2011): Unterfinanziert und überbürokratisiert. Polen reformiert sein Hochschulsystem. In: Forschung & Lehre 18:774f.
Google Scholar

MÜNCH, RICHARD (2007): Die akademische Elite. Frankfurt (M.).
Google Scholar

MÜNCH, RICHARD (2009): Globale Eliten, lokale Autoritäten ‒ Bildung und Wissenschaft unter dem Regime von PISA, McKinsey & Co. Frankfurt (M.).
Google Scholar

SPIEWAK, MARTIN (2011): Burn-out bei Professoren [Interview mit Prof. Dr. Hartmut Rosa]. In: ZEIT-online, 3.11.2011:http://www.zeit.de/2011/45/Burnout-Interview-Rosa
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/ciuz.201190001

Opublikowane

2012-12-30

Jak cytować

Joachimsthaler, J., & Mikołajczyk, B. (2012). Zum Schwerpunkt. Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, 9–27. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2012.02

Numer

Dział

Other

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>