Development strategy of culinary tourism – the Festival of Tastes in Uniejów

Authors

  • Agnieszka Owczarek Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Romańskiej, Urząd Miasta w Uniejowie, Dział Promocji, 99-210 Uniejów, ul. Bł. Bogumiła 13
  • Karolina Smętkiewicz Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, 30-084 Kraków, ul. Podchorążych 2

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.07

Keywords:

culinary tourism, Uniejów, Festival of Tastes in Uniejów

Abstract

In recent years, there has been dynamic development of culinary tourism which activates many rural and urban areas for self-promotion purposes. The aim of this article is to present the essence of culinary tourism and the Festival of Tastes in Uniejów as a manifestation of this trend as well as a development factor increasing the popularity of the city among tourists and an effective municipal tool of marketing strategy. The methodology adopted to achieve the objectives of the article includes: review and analysis of the literature on the subject of culinary tourism and Uniejów, own empirical research based on the analysis of Taster’s Passports collected during the last edition of the festival, and observations related to the organization of the event. Based on the research it was found that the Festival of Tastes in Uniejów can be an example of effective and attractive use of the gastronomic potential of the city and the rural areas of the commune for promotional purposes.

References

Awedyk M., Charakterystyka społeczno-demograficzna oraz ekonomiczna naturystów uczestniczących w pozaeuropejskich wycieczkach poznawczych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” 2010, nr 591, „Ekonomiczne Problemy Usług” 2010, nr 53.
Google Scholar

Czarniecka-Skubina E., Turystyka Kulinarna, „Przegląd Gastronomiczny” 2008, nr 12, s. 10–11.
Google Scholar

Gabryelski D., (red.), Kulinarne Podróże po Łódzkiem, część 3, Polska Press Grupa, Warszawa 2016, s. 72.
Google Scholar

Gontarz J., Podążaj ze smakiem, „Gorące Źródła. Magazyn Term Uniejów”, Wyd. PGK „Termy Uniejów” Sp. z o.o., Uniejów, 2019, s. 9–11.
Google Scholar

Gontarz J. (red.), Smaki Uniejowa, Wyd. Urząd Miasta Uniejów, Uniejów, 2018, https://uniejow.pl/download/publikacje_promocyjne/Album_Smaki_Uniejowa_2018.pdf [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Gorczyczewska E., Smętkiewicz K., Budowa i promocja marki miejsca na przykładzie uzdrowiska termalnego Uniejów, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2013, nr 144/13, s. 396−408.
Google Scholar

Hipsz N., Wieś polska – postawy, styl życia, CBOS, 2013, s. 1–14, https://www.cbos.pl/spiskom.pol/2013/k_117_13.pdf [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

https://uniejow.pl/download/w_uniejowie/publikacje_kulinarne/Czas_na_smaki.pdf [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Kobojek E., Położenie fizycznogeograficzne miasta i gminy Uniejów, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 9−22.
Google Scholar

Kugiełko M., Obecny stan turystyki eventowej w Uniejowie, „Turystyka Kulturowa” 2015, nr 11, s. 64–66.
Google Scholar

Kulawiak A., Smętkiewicz K., Polityka lokalna gminy Uniejów – wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica” 2016, nr 24, s. 87−104.
Google Scholar

Kulawiak A., Rachwał T., Smętkiewicz K., Wpływ inwestycji infrastrukturalnych, przemysłowych i budownictwa mieszkaniowego na rozwój układów lokalnych i regionalnych ma przykładzie gminy Uniejów w województwie łódzkim, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 2018, nr 32(3), s. 69−97.
Google Scholar

Latour T., Smętkiewicz K., Właściwości fizykochemiczne i chemiczne wód geotermalnych warunkujące ich wykorzystanie do celów leczniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wody z odwiertu PIG/AGH–2 w Uniejowie. Uniejów jako najmłodsze uzdrowisko termalne w Polsce, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 79−93.
Google Scholar

Purchla J., Dziedzictwo, a transformacja, MCK w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2005, s. 15–16.
Google Scholar

Smętkiewicz K., Świadomość społeczna wykorzystania wód geotermalnych w województwie łódzkim i landzie Styria w kontekście zrównoważonego rozwoju regionów, Wyd. Ibidem, Łódź 2014, s. 238.
Google Scholar

Smętkiewicz K.K., Smętkiewicz K.M., Walory przyrodnicze gminy Uniejów – formy ochrony przyrody, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 95−119.
Google Scholar

Wołocznik A., Szmigiel S., Czas na smaki – kulinarny Uniejów, Wyd. Fundacja Inicjatyw Aktywnych Go Silver, Warszawa 2018.
Google Scholar

Wołocznik A., Szmigiel S., Szelągowska K., Zielonka A., Tradycja kulinarna Uniejowa, Fundacja Inicjatyw Aktywnych Go Silver, Warszawa 2018.
Google Scholar

Woźniczko M., Orłowski D., Turystyka kulinarna w Polsce – wstępne badania nad fenomenem zjawiska, „Turystyka kulturowa” 2016, nr 5, s. 61–63.
Google Scholar

VI edycja Festiwalu Smaków już za nami, 2019, https://uniejow.pl/aktualnosci/vi-edycja-festiwalu-smakow-juz-za-nami.html [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Bank Danych Lokalnych GUS, 2019, https://bdl.stat.gov.pl [dostęp: 21.06.2019].
Google Scholar

Czas na Smaki – Uniejów kulinarny, 2018, http://gosilver.org.pl/strona-glowna/nasze-projekty/warsztaty-kulinarne/ [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Festiwal kulinarny w Uniejowie, 2017, https://tvnmeteo.tvn24.pl/wideo/festiwal-kulinarny-w-uniejowie,1,502,1633006.html [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Google maps, 2019, https://www.google.com/maps [dostęp: 21.06.2019].
Google Scholar

Hotele i restauracje, 2019, http://uniejow.gotopoland.eu/pl/turystyka/pierwsze-uzdrowisko-termalne/hotele-i-restauracje-uniejow.html [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Kalendarz Imprez Gminy Uniejów, Wyd. Gmina Uniejów, 2019, https://uniejow.pl/wp-content/uploads/2018/12/Kalendarz-Imprez-2019.pdf [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Konferencja na temat lokalnych produktów z udziałem ambasadora Marka Prawdy, 2019, https://uniejow.pl/aktualnosci/konferencja-na-temat-lokalnych-produktow-z-udzialem-ambasadora-marka-prawdy.html [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Kulinarny Uniejów, 2019, http://kulinarny.uniejow.pl/pomysl/ [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Mistrz pizzy na Uniejowskim Festiwalu Smaków, 2018, https://tvnmeteo.tvn24.pl/wideo/mistrz-pizzy-na-uniejowskim-festiwalu-smakow,1,7,1724409.html [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Ogórek Termalny zadebiutował!, 2017, https://uniejow.pl/aktualnosci/ogorek-termalny-zadebiutowal.html [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Ogórek termalny, miód z lokalnych pasiek, mistrzowska pizza, smakowity weekend w Uniejowie, 2018, https://tvnmeteo.tvn24.pl/informacje-pogoda/polska,28/ogorek-termalny-miod-z-lokalnych-pasiek-mistrzowska-pizza-smakowity-weekend-w-uniejowie,257638,1,0.html [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Smaki wiosny w Uniejowie, 2018, http://lodz.tvp.pl/36906104/smaki-wiosny-w-uniejowie-21042018/ [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Uniejów – niesamowite smaki i wszechstronność wody geotermalnej, 2018, https://tvnmeteo.tvn24.pl/informacje-pogoda/polska,28/uniejow-niesamowite-smaki-i-wszechstronnosc-wody-geotermalnej,257695,1,0.html [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Turystyka kulinarna – nowy trend na mapie urlopowej Polaków, 2016, http://www.salesnews.pl/Article.aspx?id=1588 [dostęp: 14.06.2019].
Google Scholar

Published

2019-11-19

How to Cite

Owczarek, A., & Smętkiewicz, K. (2019). Development strategy of culinary tourism – the Festival of Tastes in Uniejów. Biuletyn Uniejowski, 8, 115–130. https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.07

Issue

Section

Articles