The role of environmental knowledge, attitudes and initiatives in the development of a tourism product
DOI:
https://doi.org/10.2478/v10106-011-0004-6Słowa kluczowe:
tourism product, environmental awareness, sustainable tourismAbstrakt
The article looks at environmental activities undertaken by the various stakeholders engaged in the development of a tourism product. Special attention is given to the impact of tourists' behaviour on tourist destination products and on future ecology-related actions of service providers. The meaning of environmental awareness is explained as well as its relationship with the concepts of sustainable tourism and eco-tourism. Some problems arising from demand for eco-products are discussed.
Pobrania
Bibliografia
BOHDANOWICZ, P., 2008, Turystyka a świadomość ekologiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.
Google Scholar
BURGER, T., 1996, Uwagi o świadomości ekologicznej, ‘Przegląd Powszechny’, nr 12.
Google Scholar
BYRD, E.T., 2007, Stakeholders in Sustainable Tourism Development and their Roles: Applying Stakeholder Theory to Sustainable Tourism Development, ‘Tourism Review’, vol. 62, No. 2, pp. 6- 13.
Google Scholar
CZERWIŃSKA, M., 2009, Znaczenie marketingu ekologicznego w turystyce, [in:] Marketing w rozwoju turystyki, J. Chotkowski (ed.), Wyd. Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, pp. 198-208.
Google Scholar
GÓRKA, K., POSKROBKO, B., RADECKI, W., 2001, Ochrona środowiska. Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, Wyd. PWE, Warszawa.
Google Scholar
GRÖNHOLM, S., 2010, Perceptions of rural needs and policy – the case of the archipelago of Turku, ‘Regions’, No. 278, Regional Studies Association, pp. 12-14.
Google Scholar
JEDLIŃSKA, M., 2004, Proekologiczne potrzeby konsumentów. Marketing ekologiczny, S. Zaremba (ed.), Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, pp. 35-55.
Google Scholar
KASPRZYK, K., 2006, Wielkopolski Park Narodowy – próba ochrony przestrzeni publicznej w aspekcie zrównoważonego rozwoju, [in:] Współpraca popłaca, K. Kasprzak, M. Ornoch-Tabędzka (ed.), Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, pp. 7-26.
Google Scholar
KRIPPENDORF, J., 1982, Towards New Tourism Policies: Importance of Environmental and Socio-Cultural Factors, ‘Tourism Management’, No. 3.
Google Scholar
MAJEWSKI, J., 2003, Turystyka wiejska i rozwój lokalny, Fundacja ‘Edukacja dla Demokracji’, Warszawa.
Google Scholar
MAJEWSKI, J., 2008, Czy turystyka wiejska powinna być zrównoważona?, [in:] Zrównoważony rozwój turystyki, S. Wodejko (ed.), Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, pp. 185-198.
Google Scholar
MICHAŁOWSKI, S., 1994, Problem świadomości ekologicznej i wychowania ekologicznego w Polsce na tle doświadczeń edukacji ekologicznej w RFN, [in:] Ekologiczne wyzwania Polski, Wyd. Kopia, Warszawa, pp. 21-75.
Google Scholar
NIEMCZYK, A., 2008, Turysta wobec koncepcji zrównoważonego rozwoju, [in:] Zrównoważony rozwój turystyki, S. Wodejko (ed.), Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2008, pp. 71-82.
Google Scholar
NIEZGODA, A., 2006, Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
NIEZGODA, A., 2010, Ekologiczne uwarunkowania zachowań nabywczych w turystyce, [in:] Potencjał turystyczny. Zagadnienia przestrzenne, B. Meyer (ed.), Zeszyty Naukowe, nr 590, Uniwersytet Szczeciński, pp. 643-652.
Google Scholar
NIEZGODA, A., 2011, A survey of Poznań residents on tourism development in the city, [in:] Determinants of tourism development in urban destinations and methods of tourism measurement, G. Gołembski (ed.), Poznań University of Economics Press, Poznań, pp. 99-132.
Google Scholar
PENDER, L., SHARPLEY, R. (ed.), 2008, Zarządzanie turystyką, PWE, Warszawa.
Google Scholar
PONDEL, H., 2007, Wykorzystanie koncepcji ekomarketingu w rynkowej walce o klienta. Zarządzanie i marketing, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Menadżerskiej ‘Millenium’, Gniezno, pp. 45-60.
Google Scholar
WEAVER, D., 2001, Ecotourism, John Wiley & Sons, Malbourne.
Google Scholar
WILLET, J., CORNWALL, 2010, The experience economy and the tourist return, ‘Regions’, No. 278, Regional Studies Association, pp. 19-21.
Google Scholar
ZARĘBA, D., 2000, Ekoturystyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
www.dziennikturystyczny.pl pobrano 22.11.2009.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.