Produkt gastronomiczny w hotelach w Łodzi

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.29.1.04

Słowa kluczowe:

produkt gastronomiczny hotelu, restauracja hotelowa, gastronomia hotelowa, Łódź

Abstrakt

Restauracje oraz inne obiekty świadczące usługi gastronomiczne stanowią istotną część hoteli, mogą być ich wizytówką lub decydować o ich niepowtarzalności. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie gestorzy mają obowiązek świadczenia usług gastronomicznych w hotelu. Jednak mimo dynamicznego rozwoju gastronomii w XXI w. prowadzenie obiektów znajdujących się w hotelach jest często dla gestorów obowiązkiem, a nie źródłem dodatkowego dochodu. W niniejszym artykule został zaprezentowany produkt gastronomiczny w łódzkich hotelach, rozumiany jako wszystkie usługi w hotelu związane z gastronomią. Analiza została przeprowadzona pod kątem marki obiektów, oferty związanej z lokalną kuchnią oraz dostępności gastronomii hotelowej dla potencjalnych gości. Ponadto wyróżniono czynniki, które mogą ułatwić dostęp do gastronomii hotelowej, przełamując jej stereotyp jako uznawanej za dostępną tylko dla osób korzystających z noclegu, oraz przedstawiono zalety dobrego wykorzystania możliwości produktu gastronomicznego hotelu.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Björk, P., Kauppinen-Räisänen, H. (2017). A destination’s gastronomy as a means for holiday well-being. British Food Journal, 119 (7), 1578–1591.
Google Scholar

Centralna Ewidencja i Wykazy w Turystyce, Ministerstwo Turystyki. Pobrane z: www.turystyka.gov.pl (20.01.2019).
Google Scholar

Czarnecka-Skubina, E., Głuchowski, A., Rasińska, E. (2017). Rynek usług gastronomicznych w Polsce na przykładzie Warszawy. Handel Wewnętrzny, 4 (369/2), 118–133.
Google Scholar

Dziennik Łódzki. Pobrane z: www.dzienniklodzki.pl/tradycyjnalodzka-kuchnia-w-hotelu-holiday-inn-zdjeciafilm/ar/3803633 (20.01.2019).
Google Scholar

Gordin, V., Trabskaya, J., Zelenskaya, E. (2016). The role of hotel restaurants in gastronomic place branding. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 10, 81–90.
Google Scholar

Grand Hotel Łódź. Pobrane z: www.grand.hotel.com.pl (20.01.2019).
Google Scholar

Grzegorczyk, A. (2005). Marka jest nazwą. Definiens marki. W: A. Grzegorczyk (red.), Instrumenty kształtowania wizerunku marki (s. 1–7). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
Google Scholar

Horecanet.pl. Pobrane z: www.horecanet.pl/piata-gala-zoltegoprzewodnika-gault-millau-za-nami/ (20.01.2019).
Google Scholar

Hotel Tobaco. Pobrane z: www.hoteltobaco.pl (20.01.2019).
Google Scholar

InterSIT. Pobrane z: www.mapa.lodz.pl (20.01.2019).
Google Scholar

Jędrysiak, T., Orłowski, D., Woźniczko, M. (2015). Turystyka kulinarna. Warszawa: PWE.
Google Scholar

Kapera, I. (2015). Hotel gastronomy as viewed by customers. Food Journal, 117, 2993–3002.
Google Scholar

Koper, H. (2018). Coraz więcej łódzkich restauracji wyróżnionych w „Żółtym przewodniku Gault & Millau”. Pobrane z: www.lodz.travel/aktualnosci-lodzkiej-organizacji-turystycznej/artykullot/coraz-wiecej-lodzkich-restauracji-wyroznionych-w-zoltymprzewodniku-gault-millau-id24650/2018/11/29/ (20.01.2019).
Google Scholar

Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner & Ska.
Google Scholar

Kozłowska, A. (2015). Wybrane wydarzenia gastronomiczne w Łodzi jako efekt trendów europejskich. W: B. Krakowiak, A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu (s. 333–356). Łódź: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Instytut Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Krakowiak, B., Stasiak, A. (red.) (2015). Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu. Łódź: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Instytut Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Kuchniewska, M. (2013). Media społecznościowe jako narzędzie nowoczesnego marketingu usług hotelarskich. W: P. Dominik (red.), Innowacyjne rozwiązania we współczesnym hotelarstwie (s. 106–121). Warszawa: Almamer.
Google Scholar

Kwiatkowska, E., Levytska, G. (2009). Rynek usług gastronomicznych w Polsce na początku XXI w. Zeszyty Naukowe SGGW Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej Warszawa, 74, 91–102.
Google Scholar

Milewska, M., Włodarczyk, B. (2015). Hotelarstwo. Podstawowe wiadomości. Warszawa: PWE.
Google Scholar

Milewska, M., Prączko, A., Stasiak, A. (2017). Podstawy gastronomii. Od żywności do turystyki kulinarnej. Warszawa: PWE.
Google Scholar

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pobrane z: www.gov.pl/web/rolnictwo/produkty-regionalne-i-tradycyjne1 (20.01.2019).
Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 19.08.2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. DzU. 2004, nr 188, poz. 1945.
Google Scholar

Sala, J. (2011). Marketing w gastronomii. Warszawa: PWE.
Google Scholar

Stasiak, A. (2007). Gastronomia jako produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo, 11, 103–129.
Google Scholar

Stasiak, A. (2015). Gastronomia jako atrakcja turystyczna Łodzi. Turyzm/Tourism, 25 (2), 77–90.
Google Scholar

TripAdvisor. Pobrane z: www.pl.tripadvisor.com/Attractionsg274837-Activities-Lodz_Lodz_Province_Central_Poland.html (20.01.2019).
Google Scholar

Ustawa z 29.08.1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turtycznych. DzU. 1997, nr 133, poz. 884.
Google Scholar

Vienna House. Pobrane z: www.viennahouse.com (20.01.2019).
Google Scholar

Włodarczyk, B. (2015). Hotele w przestrzeni miejskiej Łodzi. Turyzm/Tourism, 25 (2), 63–75.
Google Scholar

Wojciechowska, A. (2014). Fifka i żulik, czyli domowa kuchnia łódzka. Łódź: Centrum Inicjatyw na Rzecz Rozwoju „Regio”.
Google Scholar

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Łodzi, 2018. Pobrane z: www.wuoz-lodz.pl/Rejestr_i_ewidencja_zabytkow,19 (20.01.2019).
Google Scholar

Wrona, D., Armatys, K. Marka. Pobrane z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Marka (20.01.2019).
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-06-30

Jak cytować

Kozłowska, A. (2019). Produkt gastronomiczny w hotelach w Łodzi. Turyzm/Tourism, 29(1), 37–45. https://doi.org/10.18778/0867-5856.29.1.04

Numer

Dział

Artykuły