Selfie w muzeum – określenie paradygmatów analizy zjawiska fotografowania (się) na wystawach muzealnych

Autor

  • Patrycja Chlebus-Grudzień Uniwersytet Jagielloński, Wydział Filozoficzny, Instytut Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.01

Słowa kluczowe:

selfie, muzeum, fotografia turystyczna, kultura narcyzmu, kultura remiksu

Abstrakt

Dzięki rozwojowi mediów społecznościowych coraz popularniejsze staje się udostępnianie zdjęć, często w formie tzw. selfie. Zjawisko fotografowania samego siebie pojawiło się w instytucjach kultury, w tym także w muzeach. Placówki wypracowują różne strategie reagowania na fotografowanie się na tle eksponatów. W artykule dokonano analizy tych reakcji, a na ich podstawie wskazano zróżnicowane sposoby definiowania funkcji oraz roli współczesnego muzeum. Spróbowano także odpowiedzieć na pytanie, czy udostępnienie zdjęć przez zwiedzających jest elementem tworzenia ich własnego wizerunku (kultura narcyzmu), czy raczej interakcji z dziedzictwem, dialogu z prezentowanymi treściami (kultura remiksu).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

BOGUNIA-BOROWSKA M., SZTOMPKA P. (red.), 2012, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar

BOURDIEU P., 2012, Społeczna definicja fotografii, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar

DZIUBAN A., 2013, Gry z tożsamością. Tatuowanie ciała w indywidualizującym się społeczeństwie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar

JACYNO M., 2007, Kultura indywidualizmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

JENKINS H., 2007, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar

KONECKI K., 2005, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, I, 1.
Google Scholar

MAŹNICA Ł., 2016, Selfie w muzeach – analiza zjawiska w kontekście działalności i roli społecznej muzeów, [w:] G. Stunża, K. Stachura (red.), Kultura od nowa. Badania – trendy – praktyka, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk.
Google Scholar

NACHER A., GULIK M., KAUCZ P., 2011, Post-teorie i re-praktyki. Wprowadzenie do remiksu, [w:] M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak (red.), Remiks. Teorie i praktyki, Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Kraków.
Google Scholar

PIEJKO M., 2008, Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, IV, 3.
Google Scholar

SONTAG S., 2017, O fotografii, Karakter, Kraków.
Google Scholar

SOULAGES F., 2005, Estetyka fotografii. Strata i zysk, Universitas, Kraków.
Google Scholar

SZPUNAR M., 2016, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wyd. AGH, Kraków.
Google Scholar

WAGNER E., 2015, Selfie society: Narcissism and the celebration of mediocrity, Kindle Edition.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Chlebus-Grudzień, P. (2018). Selfie w muzeum – określenie paradygmatów analizy zjawiska fotografowania (się) na wystawach muzealnych. Turyzm/Tourism, 28(1), 7–13. https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.1.01

Numer

Dział

Artykuły