Jak uczyć o zrównoważonym rozwoju turystyki – na przykładzie projektu ICT4STD

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.32.2.07

Słowa kluczowe:

programy kształcenia, zrównoważony rozwój turystyki, narzędzia ICT, model ABCDE, kompetencje kluczowe, projekty Erasmus

Abstrakt

Zrównoważony rozwój turystyki oraz transformacja cyfrowa są jednymi z kluczowych zagadnień, które powinny zostać uwzględnione podczas przygotowywania współczesnych programów studiów w obszarze turystyki. Aby zaoferować innowacyjny program nauczania, wymagane jest myślenie systemowe oraz wiedza z pogranicza wielu obszarów, m.in. turystyki, geografii, technologii informacyjno‑komunikacyjnych, zarządzania, metodyki nauczania, psychologii. Dostosowanie programów nauczania powinno uwzględniać również doświadczenia uczelni spoza Polski, które często z powodzeniem od wielu lat wdrażają programy obejmujące zagadnienia zrównoważonego rozwoju i posiadające informacje zwrotne dotyczące satysfakcji zarówno absolwentów, jak i pracodawców. W artykule przedstawiono wynik prac międzynarodowego konsorcjum uczelni z Niemiec, Polski, Serbii oraz ze Szwajcarii, jakim jest opracowany program kursu „ICT jako narzędzie rozwoju i promocji zrównoważonej turystyki”, możliwy do zaadaptowania przez wiele organizacji, takich jak: uczelnie wyższe, organizacje pozarządowe, firmy szkoleniowe z obszaru turystyki.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Alejziak, B. (2014). Kwalifikacje i kompetencje pracowników turystyki. Próba diagnozy turystycznego rynku pracy. Folia Turistica, 32, 117–144.
Google Scholar

Alejziak, B. (2018–2019). Podsektor biur podróży. In: T. Burzyński (ed.), Badanie opinii pracodawców na temat obecnych i przyszłych kompetencji pracowników w sektorze turystyki (pp. 43–67). Kraków: Rada ds. Kompetencji Sektora Turystyka, Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o.
Google Scholar

Alejziak, B. (2020). Kształcenie akademickie a poziom kompetencji społecznych studentów kierunku turystyka i rekreacja. Turyzm/Tourism, 30 (2), 75–85. http://dx.doi.org/10.18778/0867-5856.30.2.08
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.30.2.08

Alejziak, W. (2000). Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków: Albis.
Google Scholar

Ali, A., Frew, A.J. (2010a). ICT – an innovative approach to sustainable tourism development. Journal of Hospitality Application & Research, 5, 28–58.
Google Scholar

Ali, A., Frew, A.J. (2010b). ICT and its role in sustainable tourism development. In: U. Gretzel, R. Law, M. Fuchs (eds), Information and Communication Technologies in tourism (pp. 479–491). Vienna: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-211-99407-8_40
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-211-99407-8_40

Borkowski, K., Mazanek, L. (2018–2019). Podsektor hotelarstwa. In: T. Burzyński (ed.), Badanie opinii pracodawców na temat obecnych i przyszłych kompetencji pracowników w sektorze turystyki (pp. 68–88). Kraków: Rada ds. Kompetencji Sektora Turystyka, Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o.
Google Scholar

Buckler, C., Creech, H. (2014). Shaping the future we want. UN Decade of Education for Sustainable Development (2005–2014). Final report. Retrieved from: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/1682Shaping%20the%20future%20we%20want.pdf (10.06.2022).
Google Scholar

Buhalis, D. (2003). eTourism: Information technology for strategic tourism management. Harlow: Prentice Hall.
Google Scholar

Burzyński, T. (ed.) (2018–2019). Badanie opinii pracodawców na temat obecnych i przyszłych kompetencji pracowników w sektorze turystyki. Kraków: Rada ds. Kompetencji Sektora Turystyka, Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o.
Google Scholar

Cantoni, L. (2018). eTourism for heritage: Heritage and sustainable tourism: The role and challenge of Information and Communication Technologies. In: S. De Ascaniis, M. Gravari-Barbas, L. Cantoni (eds), Tourism management at UNESCO World Heritage Sites (pp. 67–74). Lugano: Università della Svizzera italiana.
Google Scholar

Cembruch-Nowakowski, M., Kaganek, K. (2018–2019). Podsektor rekreacji i rozrywki. In: T. Burzyński (ed.), Badanie opinii pracodawców na temat obecnych i przyszłych kompetencji pracowników w sektorze turystyki (pp. 157–187). Kraków: Rada ds. Kompetencji Sektora Turystyka, Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o.
Google Scholar

Çinar, K. (2020). The digital revolution: Impact on tourism education. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (4), 2417–2443. https://doi.org/10.21325/jotags.2020.719
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21325/jotags.2020.719

Dryglas, D., Burzyński, T. (2018–2019). Podsektor turystyki uzdrowiskowej. In: T. Burzyński (ed.), Badanie opinii pracodawców na temat obecnych i przyszłych kompetencji pracowników w sektorze turystyki (pp. 136–156). Kraków: Rada ds. Kompetencji Sektora Turystyka, Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o.
Google Scholar

European Commission (2022). Erasmus+ EU programme for education, training, youth and sport. Retrieved from: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects (10.06.2022).
Google Scholar

González-Salamanca, J.C., Agudelo, O.L., Salinas, J. (2020). Key competences, education for sustainable development and strategies for the development of 21st century skills: A systematic literature review. Sustainability, 12 (24), 10366. https://doi.org/10.3390/su122410366
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/su122410366

Hatipoglu, B., Ertuna, B., Sasidharan, V. (2014). A referential methodology for education on sustainable tourism development. Sustainability, 6 (8), 5029–5048. https://doi.org/10.3390/su6085029
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/su6085029

Inui, Y., Wheeler, D., Lankford, S. (2006). Rethinking tourism education: What should schools teach? Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 5 (2), 25–35.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3794/johlste.52.122

Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2005). Produkt turystyczny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar

Kowalczyk, J. (ed.) (2009). Standardy jakości w turystyce. Poradnik wdrażania. Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Departament Turystyki.
Google Scholar

Krippendorf, J. (1987). The holiday makers: Understanding the impact of leisure and travel. Oxford: Heinemann Publishing.
Google Scholar

Kruczek, Z. (2018–2019). Podsektor przewodników turystycznych i pilotów wycieczek. In: T. Burzyński (ed.), Badanie opinii pracodawców na temat obecnych i przyszłych kompetencji pracowników w sektorze turystyki (pp. 113–135). Kraków: Rada ds. Kompetencji Sektora Turystyka, Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o.
Google Scholar

Kruczek, Z., Raciborski, J. (2017). Trendy w sektorze edukacji dla turystyki i ich wpływ na rynek pracy. Kraków: Rada ds. Kompetencji. Sektor Turystyki. Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie, Wydział Turystyki i Rekreacji. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14748.33925
Google Scholar

Mika, M. (2008). Przemiany pod wpływem turystyki na obszarach recepcji turystycznej. In: W. Kurek (ed.), Turystyka (pp. 406–482). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Pawlusiński, R. (2008). Gospodarcze aspekty turystyki. In: W. Kurek (ed.), Turystyka (pp. 339–405). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Schmücker, D., Horster, E., Kreilkamp, E. (2019). The impact of digitisation and big data analysis on the sustainable development of tourism and its environmental impact. Final report. Retrieved from: https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/1410/publikationen/2019-12-04_uib_08-2019_big-data_tourismus_en.pdf (16.09.2022).
Google Scholar

UNEP, UNWTO (2005). Making tourism more sustainable: A guide for policy makers. Retrieved from: https://www.e-unwto.org/doi/epdf/10.18111/9789284408214 (16.09.2022).
Google Scholar

Wałek, T., Abram, M. (2018–2019). Podsektor gastronomii. In: T. Burzyński (ed.), Badanie opinii pracodawców na temat obecnych i przyszłych kompetencji pracowników w sektorze turystyki (pp. 89–112). Kraków: Rada ds. Kompetencji Sektora Turystyka, Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o.
Google Scholar

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Stokłosa, Łukasz, Szpara, K., & Wójcik, J. (2022). Jak uczyć o zrównoważonym rozwoju turystyki – na przykładzie projektu ICT4STD. Turyzm/Tourism, 32(2), 127–143. https://doi.org/10.18778/0867-5856.32.2.07

Numer

Dział

Artykuły

Funding data