Lokalna strategia rozwoju ukierunkowana na zwiększenie wzrostu gospodarczego na obszarach agroturystycznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.31.2.07

Słowa kluczowe:

strategia rozwoju, strategia gospodarcza, gospodarka wspólnotowa, strategie w przemyśle rolnym, agroturystyka

Abstrakt

Celem niniejszego opracowania jest określenie lokalnej strategii rozwoju gospodarczego opartej na rolnictwie, która pomogłaby w stworzeniu na Jawie zrównoważonej agroturystyki oraz prężnie działającej gospodarki lokalnej. Zastosowano w nim opisowe metody badawcze, zarówno ilościowe, jak i jakościowe. Osoby biorące udział w badaniu to członkowie lokalnej społeczności, naukowcy będący praktykami oraz urzędnicy państwowi. Omawiane dane odnoszą się zarówno do czynników zewnętrznych, jak i wewnętrznych, które mają wpływ na lokalną gospodarkę w sektorze agroturystyki. W celu ich zbadania wykorzystano analizę (macierz) SWOT. Otrzymane wyniki świadczą o tym, że najmocniejszą stroną agroturystyki w macierzy oceny czynników wewnętrznych (IFE Matrix) jest wysoce strategiczne położenie geograficzne, największą słabością zaś – brak planowania oraz przedsięwzięć ukierunkowanych na rozwój działalności, która potencjalnie ma ogromną wartość gospodarczą. W macierzy oceny czynników zewnętrznych (EFE Matrix) największą szansę stanowią możliwości rozwoju agroturystyki, a najpoważniejsze zagrożenie – niewielkie zainteresowanie lokalnej społeczności rozwojem biznesu. W macierzy oceny czynników wewnętrznych i zewnętrznych (IE Matrix) rozwój agroturystyki ulokowano w komórce V. Problemy z nim związane można rozwiązać dzięki stosowaniu takich strategii, jak penetracja rynku oraz rozwój rynku i produktu. Z opracowania płynie wniosek, że rozwój lokalnej gospodarki w ob­szarze agroturystyki w omawianej społeczności można osiągnąć, pod warunkiem że społeczność, praktycy i rząd podejmą współpracę w celu wsparcia wdrażanej strategii.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Athapaththu, H.K.S.H. (2016). An overview of strategic management: An analysis of the concepts and the importance of strategic management. International Journal of Scientific and Research Publications, 6 (2), 124–127. http://www.ijsrp.org/research-paper-0216/ijsrp-p5019.pdf
Google Scholar

Belliggiano, A., Garcia, E.C., Labianca, M., Valverde, F.N., De Rubertis, S. (2020). The “eco-effectiveness” of agritourism dynamics in Italy and Spain: A tool for evaluating regional sustainability. Sustainability, 12 (17), 7080. https://doi.org/10.3390/SU12177080
Google Scholar

Bhatta, K., Ohe, Y., Ciani, A. (2020). Which human resources are important for turning agritourism potential into reality? SWOT analysis in Rural Nepal. Agriculture, 10 (6), 197. https://doi.org/10.3390/agriculture10060197
Google Scholar

Djuwendah, E., Karyani, T., Wulandari, E. (2021). Potential development strategy for attraction and community-based agrotourism in Lebakmuncang Village. E3S Web of Conferences, 249, 01004. https://doi.org/10.1051/E3SCONF/202124901004
Google Scholar

Eshun, G., Tettey, C. (2014). Agrotourism development in Ghana: A study of its prospects and challenges at adjeikrom cocoa tour facility. Bulletin of Geography. Socio-Economic Series, 25 (25), 81–99. https://doi.org/10.2478/BOG-2014-0031
Google Scholar

Ferreira, M.P., dos Reis, N.R., Pinto, C.F. (2016). Three decades of strategic management research on M&As: Citations, co-citations, and topics. Global Economics and Management Review, 21 (1–2), 13–24. https://doi.org/10.1016/j.gemrev.2015.12.002
Google Scholar

Garofoli, G. (2020). Local economic development. In: A. Kobayashi, International encyclopedia of human geography (pp. 199–206). Kingston: Elsevier. https://doi.org/10.1016/b978-0-08-102295-5.10102-7
Google Scholar

Hakim, L., Widyorini, R., Nugroho, W.D., Prayitno, T.A. (2021). Radial variability of fibrovascular bundle properties of salacca (Salacca zalacca) fronds cultivated on Turi Agrotourism in Yogyakarta, Indonesia. Biodiversitas, 22 (8), 3594–3603. https://doi.org/10.13057/biodiv/d220861
Google Scholar

Khanal, S., Shrestha, M. (2019). Agro-tourism: Prospects, importance, destinations and challenges in Nepal. Archives of Agriculture and Environmental Science, 4 (4), 464–471. https://doi.org/10.26832/24566632.2019.0404013
Google Scholar

Konečný, O. (2014). Geographical perspectives on agritourism in the Czech Republic. Moravian Geographical Reports, 22 (1), 15–23. https://doi.org/10.2478/mgr-2014-0002
Google Scholar

Košak, M., Lugomer, K. (2015). The role of agrotourism in tourist season extension in Littoral Croatia. Hrvatski Geografski Glasnik, 77 (2), 141–168. https://doi.org/10.21861/HGG.2015.77.02.07
Google Scholar

Krasavac-Chroneos, B., Radosavljević, K., Bradić-Martinović, A. (2018). SWOT analysis of the rural tourism as a channel of marketing for agricultural products in Serbia. Ekonomika Poljoprivrede, 65 (4), 1573–1584. https://doi.org/10.5937/ekopolj1804573k
Google Scholar

Lin, Y.-C., Hsing, M.Y., Wang, Y.-C. (2008). Research on business strategy and performance evaluation in collaborative design. International Journal of Electronic Business Management, 6 (2), 57–69.
Google Scholar

Mahanani, R.S., Wiyono, L.C., Hidayat, T., Sugiartono, E., Pratiwi, B.Y. (2020). Conceptualization of agribusiness / agro-industry potential study in Kemuning Lor Village, Arjasa District, Jember Regency. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 514, 165–169. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210101.037
Google Scholar

Majid, R.S., Hajari, B., Karimian, T., Hajiloo, M. (2013). Rural tourism development strategies using SWOT analysis: Case study. Life Science Journal, 10 (4s), 395–403.
Google Scholar

Mandisvika, G. (2015). The role and importance of local economic development in urban development: A case of Harare. Journal of Advocacy, Research and Education, 4 (3), 198–209.
Google Scholar

Maneenetr, T., Naipinit, A., Tran, T.H. (2014). Guidelines to promote local community participation in developing agrotourism: A case study of Ban Mor Village, Sam Sung District, Khon Kaen Province, Thailand. Asian Social Science, 10 (9), 178–186. https://doi.org/10.5539/ASS.V10N9P178
Google Scholar

Mardiany, Kusuma, Z., Rayes, M.L., Hakim, L. (2021). Indigenous knowledge-based agrotourism in the Dayak Kenyah Community in Pampang Village, Samarida, East Kalimantan. Journal of Marine and Island Cultures, 9 (1), 117–129. https://doi.org/10.21463/JMIC.2020.09.1.07
Google Scholar

Meyer, D.F. (2014). Local economic development (LED), challenges and solutions: The case of the Northern Free State Region, South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5 (16), 624–634. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n16p624
Google Scholar

Mooney, A. (2007). Core competence, distinctive competence, and competitive advantage: What is the difference? Journal of Education for Business, 83 (2), 110–115. https://doi.org/10.3200/JOEB.83.2.110-115
Google Scholar

Murden, H. (2020). Chapter 7 – strategy and implementation – business growth. Retrieved from: https://quizlet.com/174160321/chapter-7-strategy-and-implementation-business-growth-flash-cards/ (5.07.2021).
Google Scholar

Mustika, A., Khrisna Aditya, M. (2018). SWOT analysis of rural tourism development: case study of Kampung Tajur, Purwakarta. Advances in Economics, Business and Management Research, 52, 19–28. https://doi.org/10.2991/ictgtd-18.2018.3
Google Scholar

Noviar, H., Masbar, R., Aliasuddin, Syahnur, S., Zulham, T., Saputra, J. (2020). The agricultural commercialisation and its impact on economy management: An application of duality-neoclassic and stochastic frontier approach. Industrial Engineering and Management Systems, 19 (3), 510–519. https://doi.org/10.7232/iems.2020.19.3.510
Google Scholar

Nuryasman, M.N., Nuringsih, K., Cokki (2020). Shift-share analysis of tourism industry growth in kulon progo yogyakarta. Industrial Engineering and Management Systems, 19 (3), 610–621. https://doi.org/10.7232/iems.2020.19.3.610
Google Scholar

Omalaja, M.A., Eruola, O.A. (2011). Strategic management theory: Concepts, analysis and critiques in relation to corporate competitive advantage from the resource-based philosophy. Economic Analysis, 44 (1–2), 59–77.
Google Scholar

Pal, S. (2016). A Study on the marketing strategies of agritourism centers in India. Atithya: A Journal of Hospitality, 2 (2), 33–38.
Google Scholar

Rangkuti, F. (1997). Riset Pemasaran. 1st ed. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Google Scholar

Saxena, G., Clark, G., Oliver, T., Ilbery, B. (2007). Conceptualizing integrated rural tourism. Tourism Geographies, 9 (4), 347–370. https://doi.org/10.1080/14616680701647527
Google Scholar

Shah, C., Shah, S., Shah, G.L. (2020). Agritourism as a local economic development tool for rural hill regions. In: W. Hasan, R. Singh, R.A. Siddique, D. Mahto, J. Kumar, A. Kumar (eds), Extension strategies for doubling farmer income (pp. 19–33). 1st ed. New Delhi: Biotech Books.
Google Scholar

Simms, A., Freshwater, D., Ward, J. (2014). The Rural Economic Capacity Index (RECI): A benchmarking tool to support community-based economic development. Economic Development Quarterly, 28 (4), 351–363. https://doi.org/10.1177/0891242413512672
Google Scholar

Swinburn, G., Goga, S., Murphy, F. (2006). Local economic development: A primer developing and implementing local economic development strategies and action plans. Washington: The Local Bank.
Google Scholar

Tew, C., Barbieri, C. (2012). The perceived benefits of agritourism: The provider’s perspective. Tourism Management, 33 (1), 215–224. https://doi.org/10.1016/J.TOURMAN.2011.02.005
Google Scholar

Vogt, L. (2013). The economic side of agrotourism: Business performance and competitive factors. Economia Agro-Alimentare, 15 (3), 77–102. https://doi.org/10.3280/ECAG2013-003006
Google Scholar

Wanner, A., Pröbstl-Haider, U., Feilhammer, M. (2021). The future of Alpine pastures – agricultural or tourism development? Experiences from the German Alps. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 35, 100405. https://doi.org/10.1016/j.jort.2021.100405
Google Scholar

Wheelen, T.L., Hunger, J.D. (2012). Strategic management and business policy toward global sustainability. 13th ed. New Jersey: Pearson Education.
Google Scholar

Wolf, C., Floyd, S.W. (2013). Strategic planning research: Toward a theory-driven agenda. Journal of Management, 43 (6), 1754–1788. https://doi.org/10.1177/0149206313478185
Google Scholar

World Bank (2011). Local economic development. Washington: Urban Development Unit.
Google Scholar

Zhang, X.M. (2012). Research on the development strategies of rural tourism in Suzhou based on SWOT analysis. Energy Procedia, 16 (PART B), 1295–1299. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2012.01.207
Google Scholar

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Mahanani, R. S., Hidaya, T., Wardati, I., Galushasti, A., & Wiyono, L. C. (2021). Lokalna strategia rozwoju ukierunkowana na zwiększenie wzrostu gospodarczego na obszarach agroturystycznych. Turyzm/Tourism, 31(2), 117–131. https://doi.org/10.18778/0867-5856.31.2.07

Numer

Dział

Artykuły