Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2022-12-30. Przeczytaj wersję najnowszą.

Czego się bać w baśniach bez duchów i potworów? Rozważania o literackiej baśni francuskiej końca XVII wieku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.17.2.14

Słowa kluczowe:

literary fairy tale, fairy, fear, Bernard, Murat

Abstrakt

Between 1690 and 1715, the literary fairy tale, the conte de fées, becomes fashionable in France, created by the regulars of Parisian salons and distinct from the folktale. The monster in the modern fairy tale is ridiculed, so that the fear it is supposed to inspire is apparent (the example of the tales of Madame d’Aulnoy and de Murat). Then, in two fairy tales (Le prince rosier by Catherine Bernard and Anguillette by Mrs de Murat), I analyse fears and anxieties that are rooted in love rather than evil spells. The pessimistic vision of love links the fairy tale with the novel of the late 17th century. Both are meant to transport the reader to another, distant world in order to portray the real world all the better. Contes de fées create an atmosphere of spiritual anxiety that has no connection with the enchanted world: no supernatural powers change human nature and the misery it leads to, and the sophisticated form and magical setting hide the true face of the world of feelings.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Monika Kulesza - Uniwersytet Warszawski

Monika Kulesza, dr hab., prof. ucz. w Instytucie Romanistyki UW, gdzie jest kierownikiem Zakładu Literaturoznawstwa Francuskiego. Zajmuje się badaniami nad literaturą francuską XVII i XVIII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem pisarstwa kobiet przełomu wieków (powieści i teatru), epistolografii oraz pamiętnikarstwa. Najważniejsze publikacje: L’Amour de la morale, la morale de l’amour. Les romans de Catherine Bernard, Wydział Neofilologii UW, Warszawa 2010 oraz Le Romanesque dans les Lettres de Madame de Sévigné, Frankfurt nad Menem, Peter Lang Edition, seria Études de linguistique, littérature et art, vol. 4, 2014.

Bibliografia

Aulnoy hrabina de, Marie-Catherine, le Jumel de Barneville, Contes des fées, suivis des Contes nouveaux ou Les Fées à la Mode, éd. Nadine Jasmin, introduction Raymonde Robert, Paris, Honoré Champion, 2004
Google Scholar

Barneville, le Jumel de, Marie-Catherine, hrabina d’Aulnoy, „Pełna Wdzięku i Percinet” (« Gracieuse et Percinet »), in Contes des fées, suivis des Contes nouveaux ou Les Fées à la Mode, éd. N. Jasmin, introduction R. Robert, Paris, Honoré Champion, 2004
Google Scholar

Bettelheim, Bruno, Psychanalyse des contes de fées, Paris, Robert Laffont, 1976
Google Scholar

Castel, abbé de Saint-Pierre, Charles-Iréné, « Projet pour perfectionner l’éducation », in Œuvres diverses de Monsieur l’Abbé de Saint-Pierre, Paris, Briasson, 1730, t. 1
Google Scholar

Delpy, Catherine. « ‘La Belle et la Bête’. La figure du monstre dans le conte de fées littéraire des XVIIe et XVIIIe siècles », in Le « monstre » humain : Imaginaire et société [en ligne], Aix-en-Provence, Presses universitaires de Provence, 2005, URL : https://doi.org/10.4000/books.pup.6837, dostęp 10.11.2021
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4000/books.pup.6837

Joole Patrick, « La peur dans la littérature de jeunesse : le miroir aux fantasmes », Tdc, 2000, no 803
Google Scholar

Labuda, Aleksander Wit, Wróżki w salonach. Antologia francuskich baśni literackich z XVII i XVIII w., wybór, przekład i opracowanie A. W. Labuda, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław, 2020
Google Scholar

Murat, Henriette-Julie de Castelnau, comtesse de, Contes, éd. Geneviève Patard, Paris, Honoré Champion, Bibliothèque des Génies et des Fées 3, 2006
Google Scholar

Patard, Geneviève, « Mme de Murat et les Fées modernes », The Romanic Review, vol. 99, no 3-4, s. 275, URL : https://romanicreview.journals.cdrs.columbia.edu/wp-content/uploads/sites/16/2016/08/Patard_99_2.pdf, dostęp 12.11.2021
Google Scholar

Perrault, Charles, Contes, Paris, Pocket Classiques, 2006
Google Scholar

Raynard, Sophie, La Seconde préciosité. Floraison des conteuses de 1690 à 1756, Tübingen, Günter Narr Verlag, 2002
Google Scholar

Robert, Raymonde, Le Conte littéraire en France de la fin du XVIIe à la fin du XVIIIe siècle, [1982], nouvelle éd. z dodatkiem bibliograficznym, Nadine Jasmin, avec la collaboration de Claire Debru, Paris, Honoré Champion, 2002
Google Scholar

Rolland Annie, La peur, le chagrin et le jeune lecteur, 2012, URL: http://www.ricochet-jeunes.org/le-livre-en-analyse/article/334-la-peur,-le-chagrin-et-le-jeune-lecteur, dostęp 15.11.2021
Google Scholar

Sermain, Jean-Paul, Le Conte de fées du classicisme aux Lumières, Paris, Desjonquères, 2005
Google Scholar

Slany, Katarzyna, Groza w literaturze dziecięcej: od Grimmów do Gaimana, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2016, URL: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/3154/PM751--Groza-w-literaturze-dzieciecej--Slany.pdf?sequence=1&isAllowed=y, dostęp 16.11.2021
Google Scholar

Soriano, Marc, Guide de littérature enfantine, Paris, Flammarion, 1959
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Wersje

Jak cytować

Kulesza, M. (2022). Czego się bać w baśniach bez duchów i potworów? Rozważania o literackiej baśni francuskiej końca XVII wieku. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, 17(2), 161–170. https://doi.org/10.18778/1505-9065.17.2.14