„Naga w przewrotnym blasku sukni…” Postać Oblubienicy jako personifikacja mitu lata (zenitu, triumfu) w poezji Urszuli Kozioł, Ewy Filipczuk, Kazimiery Iłłakowiczówny

Autor

  • Anna Kronenberg

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.13.18

Abstrakt

Mit czasu Lata (pełni, płodności, triumfu jasnych sił) stanowi symboliczny kompleks, w którego centrum stoi postać Oblubienicy, a zdarzeniami towarzyszącymi mogą być – aktualizacja toposu świętego wesela lub dostanie się do raju. W artykule zinterpretuję dominanty tematyczno-obrazowe poetyk Urszuli Kozioł, Ewy Filipczuk i Kazimiery Iłłakowiczówny pod kątem manifestacji personifikacji mitu lata – postaci Oblubienicy.

Obrazy Oblubienicy spełnionej – Kochanki – stanowią jeden z głównych tematów poetyk Urszuli Kozioł i Ewy Filipczuk. W poezji Kazimiery Iłłakowiczówny Oblubienica odrzuca miłość zmysłową (erosa) na rzecz miłości platońskiej (caritas). Mit arkadyjski obecny jest u wszystkich poetek, przywołuje koncepcję czasu hierofanicznego, zakładającego ideę wiecznego powrotu i odnowy. Towarzyszą mu w poezji obrazy sakralizacji natury. W kreacji poetyckiej Oblubienicy cechą określającą bywa płodność, a domeną działań – tworzenie, rozumiane dwojako: jako rodzenie nowego życia i twórczość artystyczna.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Pobrania

Opublikowane

2010-01-01

Jak cytować

Kronenberg, A. (2010). „Naga w przewrotnym blasku sukni…” Postać Oblubienicy jako personifikacja mitu lata (zenitu, triumfu) w poezji Urszuli Kozioł, Ewy Filipczuk, Kazimiery Iłłakowiczówny. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 13, 253–268. https://doi.org/10.18778/1505-9057.13.18

Numer

Dział

Articles