Radio dla zagranicy – od hard power do soft power w międzynarodowej nadawczości radiowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.39.14Słowa kluczowe:
international radio, II World War, propaganda, public diplomacyAbstrakt
Shortly after its invention, radio began to be used for political broadcasting with an international range. It was used to exercise power at a distance, sending messages to overseas diplomatic outposts or colonial territories. In the inter-war period it became an instrument of propaganda, and during the II World War the countries engaged in the conflict began to broadcast propaganda to listeners abroad, trying to bring them to their way of thinking. Simultaneously, you could observe a change in the approach to the international use of radio. It was regarded that radio programmes didn’t have to be used for disinformation and manipulating foreign listeners, but that it could aid in building a positive image of a given country, by basing the messages on genuine information and presenting the country’s cultural attractions, as well as cultivating a positive opinion among among listeners abroad. In consequence the stations and programmes that emerged and which utilised soft power – in international communications, which was the impulse behind the development of a new public diplomacy treating the recipient of the message – the overseas public – as the object of the communicative process.
Pobrania
Bibliografia
Berg J.S., The Early Shortwave Stations: A Broadcasting History Through 1945, McFarland & Company, Jefferson–London 2013.
Google Scholar
Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
Google Scholar
Graves Jr. H.N., War on the Short Wave, The Foreign Policy Association, New York 1941.
Google Scholar
Griset P., La Société Radio-France dans l’entre-deux-guerres, “Histoire, économie & société” 1983, t. 2, nr 2–1.
Google Scholar
Hale Ch., Hitler’s Foreign Executioners: Europe’s Dirty Secret, The History Press, wyd. e-book 2014.
Google Scholar
Heil Jr. A.L., Voice of America: A History, Columbia University Press, New York 2003.
Google Scholar
Johnson A.R., Radio Wolna Europa i Radio Swoboda. Lata CIA i późniejsze, przekł. A. Borzym, Kolegium Europy Wschodniej, Wrocław 2014.
Google Scholar
Kozaczuk W., Wojna w eterze, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1977.
Google Scholar
Levinson P., Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, przekł. H. Jankowska, Wydawnictwo Muza SA, Warszawa 2006.
Google Scholar
Lewandowski B., Propaganda radiowa USA: zastosowanie radia w propagandzie na kraje socjalistyczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1981.
Google Scholar
Maliszewski M., Deutsche Welle w systemie medialnym Republiki Federalnej Niemiec, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2012.
Google Scholar
Nahin P.J., The Science of Radio, Springer Science & Business Media, New York 2001.
Google Scholar
Nye Jr. J.S., Soft Power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, przekł. J. Zaborowski, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Google Scholar
Puddington A., Rozgłośnie Wolności. Tryumf Radia Wolna Europa i Radia Swoboda w zimnej wojnie, przekł. A. Borzym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2009.
Google Scholar
Scales R.P., Radio and the Politics of Sound in Interwar France 1921–1939, Cambridge University Press, Cambridge 2016.
Google Scholar
Semelin J., Wolność w eterze, przekł. H. Abramowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999.
Google Scholar
Sterling Ch.H., Kittross J.M., Stay Tuned: A History of American Broadcasting, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah New Jersey 2002.
Google Scholar
Wielopolska-Szymura M., Media w służbie sił zbrojnych. Polityka informacyjna Departamentu Obrony USA – zarys zagadnienia, [w:] Mediatyzacja komunikowania politycznego. W kręgu badań politologicznych i medioznawczych, red. M. Adamik-Szysiak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015.
Google Scholar
Wood J., History of International Broadcasting, Peter Peregrinus Ltd., London 1994.
Google Scholar
A Brief History of the Boston Pops, http://www.bso.org/brands/pops/about-us/historyarchives/the-history-of-the-boston-pops.aspx [dostęp: 23.05.2016].
Google Scholar
Adamkowicz M., Eksponaty z Muzeum Poczty Polskiej. Aparat zwany juzem czyli historia telegrafu Hughesa, http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/970141,eksponaty-z-muzeum-poczty-polskiej-aparat-zwany-juzem-czyli-historia-telegrafu-hughesa,id,t.html [dostęp: 14.05.2016].
Google Scholar
David Hughes, http://www.britannica.com/biography/David-Hughes [dostęp: 12.05.2016].
Google Scholar
Franklin D. Roosvelt Presidential Library and Museum, http://docs.fdrlibrary.marist.edu/firesi90.html [dostęp: 14.05.2016].
Google Scholar
Institute for Cultural Diplomacy [ICD], What is Cultural Diplomacy?, http://www.culturaldiplomacy.org/index.php?en_culturaldiplomacy [dostęp: 10.05.2016].
Google Scholar
Küntzel M., National Socialism and Anti-Semitism in the Arab World, „Jewish Political Study Review” spring 2005, http://www.matthiaskuentzel.de/contents/national-socialism-and-anti-semitism-in-the-arab-world [dostęp: 10.05.2016].
Google Scholar
Musée de la Résistance 1940–1945, Inauguration du Nouvel Émetteur de Brazzaville, http://museedelaresistanceenligne.org/media2863-Inauguration-du-nouvel-A#fiche-tab [dostęp: 15.05.2016].
Google Scholar
Radio Platters – Troop Information Tools, „Army Information Digest” czerwiec 1946, vol. 1, no. 2, s. 24–25, http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.b3019680;view=1up;seq=20 [dostęp: 14.05.2016].
Google Scholar
Voice of America, VOA History, http://www.insidevoa.com/p/5829.html [dostęp: 23.05.2016].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.