Rhetorical strategies in the anti-alcohol propaganda of Polska Kronika Filmowa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.19

Keywords:

persuasion, manipulation, propaganda, film, newsreel, journalism, mass communication

Abstract

The core of the text is a rhetorical analysis of the anti-alcohol propaganda in the films by Polska Kronika Filmowa produced by WFDiF. The author selected four reports from the popular series: Propaganda PRL-u. Najzabawniejsze polskie kroniki filmowe and analysed them using three types of textual analysis: metaphorical analysis, neo-rhetorical analysis, and ideological analysis. The article was complemented with facts from the political history of the People’s Republic of Poland in some specific aspects, e.g. the history of drunkenness in that period. The author also included a media research study regarding PKF, as well as theories of propaganda, persuasion and manipulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Krzysztof Grzegorzewski, Ph.D., University of Lodz, Faculty of Philology, Chair of Journalism and Social Communication

Krzysztof Grzegorzewski – Ph.D., assistant professor at the Department of Journalism and Social Communication at the University of Lodz. He researches journalistic rhetoric and special types of journalism, including political journalism. He published a book called Homo rhetoricus in TV political journalism (programs in period 2005–2007) and a lot of scientific articles on rhetoric and media studies. He has lectured in several European countries, including Sweden, Norway, Latvia and Lithuania, Estonia and Bulgaria. He is also a radio deejay, music journalist and speaker and also political commentator.

References

Balcerzan Edward, “W stronę genologii multimedialnej”, [in:] Polska genologia literacka, eds. D. Ostaszewska, R. Cudak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2007, pp. 269–287.
Google Scholar

Bredemeier Karsten, Czarna retoryka. Siła i magia języka, trans. J. Miron, Wydawnictwo Studio Emka, Warsaw 2007.
Google Scholar

Cieśliński Marek, Piękniej niż w życiu. Polska Kronika Filmowa 1944–1994, Wydawnictwo Trio, Warsaw 2006.
Google Scholar

Dobek-Ostrowska Bogusława, Fras Janina, Ociepka Beata, Teoria i praktyka propagandy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
Google Scholar

Godzic Wiesław, Telewizja i jej gatunki. Po Wielkim Bracie, Universitas, Krakow 2004.
Google Scholar

Grzegorzewski Krzysztof, Homo rhetoricus w telewizyjnym dziennikarstwie politycznym (programy z lat 2005–2007), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-467-9

https://www.youtube.com/watch?v=OBdDIJSDliw&t=301s [accessed on: 2.01.2019].
Google Scholar

https://www.youtube.com/watch?v=SmrwH7CVI8o&t=6s [accessed on: 2.01.2019].
Google Scholar

Karwat Mirosław, Sztuka manipulacji politycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
Google Scholar

Kochan Marek, Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo Trio, Warsaw 2007.
Google Scholar

Kosiński Krzysztof, Historia pijaństwa w czasach PRL, Wydawnictwo Neriton, Warsaw 2008.
Google Scholar

Kowalski Lech, Jaruzelski. Generał ze skazą, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warsaw 2012.
Google Scholar

Lichański Jakub Z., “Retoryka a/i media: próba określenia pól wspólnych”, [in:] Styl – dyskurs – media, eds. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Łódź 2010, pp. 383–396.
Google Scholar

Mechanizmy perswazji i manipulacji, eds. G. Habrajska, A. Obrębska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007.
Google Scholar

Montefiore Simon S., Stalin. Dwór czerwonego cara, trans. M. Antosiewicz, Wydawnictwo Magnum, Warsaw 2004.
Google Scholar

Perelman Chaim, Imperium retoryki, trans. M. Chomicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2004.
Google Scholar

Piecuch Henryk, Byłem gorylem Jaruzelskiego, Oficyna Wydawnicza Reporter, Warsaw 1993.
Google Scholar

Pratkanis Anthony R., Aronson Elliot, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, trans. J. Radzicki, M. Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2005.
Google Scholar

Propaganda PRL-u. Najzabawniejsze polskie kroniki filmowe, Wydawnictwo Wprost i Grube Ryby 2006, discs 1–8.
Google Scholar

Sowa Andrzej L., Historia polityczna Polski 1944–1991, Wydawnictwo Literackie, Krakow 2011.
Google Scholar

Szwajkowska Anita, “Wstęp do prozodii komunikacyjnej”, [in:] Rozmowy o komunikacji 6, ed. G. Habrajska, Łódź 2013, pp. 117–166.
Google Scholar

Świda-Ziemba Hanna, Młodzież PRL. Portrety pokoleń w kontekście historii, Wydawnictwo Literackie, Krakow 2010.
Google Scholar

Taubman William, Chruszczow. Człowiek i epoka, trans. Ł. Witczak, Wydawnictwo Bukowy Las, Wrocław 2012.
Google Scholar

Zakrzewski Tadeusz, Byłem reporterem generała, Książka i Wiedza, Warsaw 2002.
Google Scholar

Downloads

Published

2020-09-30

How to Cite

Grzegorzewski, K. (2020). Rhetorical strategies in the anti-alcohol propaganda of Polska Kronika Filmowa. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 58(3), 359–376. https://doi.org/10.18778/1505-9057.58.19

Most read articles by the same author(s)