The musical idiom of Osiem nokturnów (Eight Nocturnes) by Władysław Sebyła. Initial recognition

Authors

  • Anna Tenczyńska Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Komparatystyki, Krakowskie Przedmieście 26/28, 05-077 Warszawa https://orcid.org/0000-0002-4893-9426

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.06

Keywords:

Władysław Sebyła, Eight Nocturnes, Nocturne, Nocturnes by Fryderyk Chopin

Abstract

This article analyses the aspects of the lexical, stylistic and structural levels of Eight Nocturns from Władysław Sebała’s volume Egotic Concerto, which make up the musical idiom of the cycle. The analysis of its relationship with the eponimous musical genre, and especially with its realizations in Fryderyk Chopin’s work, is based on the categories developed within the poetics of the literary text, and by researchers dealing with the musical nocturn genre (Barbara Chmara) and, in particular, Chopin’s nocturns. (Mieczysław Tomaszewski, Charles Rosen).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Tenczyńska, Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Literatury Polskiej, Zakład Komparatystyki, Krakowskie Przedmieście 26/28, 05-077 Warszawa

Anna Tenczyńska, adiunkt w Zakładzie Komparatystyki Instytutu Literatury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Współzałożycielka Pracowni Badań Intersemiotycznych i Intermedialnych w tym Instytucie. Zainteresowania naukowe: poetyka historyczna, komparatystyka intermedialna, zwłaszcza relacje między literaturą i muzyką, metodologia badań literackich oraz komparatystycznych łączących perspektywę literaturoznawczą i muzykologiczną, praktyka przekładowa. Członkini Stowarzyszenia De Musica, sekcji naukowej Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego, członkini-założycielka Polskiego Stowarzyszenia Komparatystyki Literackiej i Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury. Autorka artykułów naukowych o relacjach literatury i muzyki oraz przekładów z zakresu muzykologii, teorii literatury, komparatystyki i teorii sztuki.

References

Całbecki Marcin, „Czarna kropla nieskończoności”. Fenomen lęku w poezji Jerzego Lieberta, Władysława Sebyły i Aleksandra Rymkiewicza, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 2008.
Google Scholar

Chmara Barbara, Do genezy nokturnu instrumentalnego przed Chopinem, w: F.F. Chopin, red. Zofia Lissa, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1960, s. 219, 235.
Google Scholar

Eigeldinger Jean-Jacques, Nokturny i impromptus, w: Jean-Jacques Eigeldinger, Fryderyk Chopin, przekł. Joanna Żurowska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2011, s. 72.
Google Scholar

Fryde Ludwik, Władysław Sebyła: „Koncert egotyczny” [recenzja], „Droga” 1935, nr 1, s. 88.
Google Scholar

Hersant Yves, Czerwona melancholia, przekł. Marek Bieńczyk, „Ogród” 1992, nr 2, s. 279–290.
Google Scholar

Makowiecki Andrzej, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, w: Władysław Sebyła, Poezje zebrane, wstęp i oprac. Andrzej Makowiecki, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1981, s. 5–25.
Google Scholar

Piotrowiak Jan, „Ciemny nurt mego życia…”. O wyobraźni poetyckiej Władysława Sebyły, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.
Google Scholar

Piotrowiak Jan, „Czarno na świat patrzę?”. Władysława Sebyły poetyckie spotkania w ciemności, w: Jan Piotrowiak, W świetle... i w mroku... Studia i szkice o poezji dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003, s. 104–105.
Google Scholar

Rosen Charles, Happy Birthday, Fryderyku!, przekł. Anna Tenczyńska, „Kwartalnik Chopinowski 2”, dodatek do „Tygodnika Powszechnego” 2010, nr 31, s. 4.
Google Scholar

Sebyła Władysław, Osiem nokturnów, w: Władysław Sebyła, Koncert egotyczny, Wydawnictwo J. Mortkowicza, Warszawa 1934.
Google Scholar

Sebyłowa Sabina, Okładka z pegazem, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1960.
Google Scholar

Szymański Wiesław Paweł, Liryka „nurtu ciemnego” (poezja Władysława Sebyły), w: Wiesław Paweł Szymański, Moje dwudziestolecie 1918–1939, Wydawnictwo ARCANA, Kraków 1998, s. 137–140.
Google Scholar

Szymański Wiesław Paweł, Neosymbolizm. O awangardowej poezji polskiej w latach trzydziestych, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1973.
Google Scholar

Tomaszewski Mieczysław, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2010.
Google Scholar

Zarych Elżbieta, Nocna rozmowa – nokturn w muzyce, literaturze i malarstwie romantyzmu, „Teksty Drugie” 2015, nr 5, s. 357–386.
Google Scholar

Published

2019-03-28

How to Cite

Tenczyńska, A. (2019). The musical idiom of Osiem nokturnów (Eight Nocturnes) by Władysław Sebyła. Initial recognition. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 52(1), 87–98. https://doi.org/10.18778/1505-9057.52.06