Information Gap as the Factor of Realising Receivers Curiosity (According to Headlines of Articles Published on Selected Web Portals)

Authors

  • Anita Filipczak-Białkowska Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17

Keywords:

information gap, social impact, curiosity, headline, press

Abstract

Information gap is the effect of interpretation appeared when rises the space between receivers knowledge needed to understand the communicate and the knowledge that receiver already has (his interpretative base). This space could be unfavourable for the receiver, but beneficial for the sender. The mechanism helps him to navigate receivers behaviour for seeking additional information, that will help the last to fill unpleasant information gap.

In the article is being tested the hypothesis that utterances constructed in special way could generate information gap and because of that, they could release higher curiosity than utterances full of information needed to understand the meaning of the utterance. According to the results of language analysis the survey was held. Results of questionnaire validated the hypothesis – more interesting are this utterances that could generate information gap.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anita Filipczak-Białkowska, Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki

Anita Filipczak-Białkowska jest doktorem językoznawstwa. Pracuje w Zakładzie Teorii Praktyki Komunikacji przy Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Napisała rozprawę doktorską pt. Manifestowanie orientacji ideologicznej w dyskursie politycznym. Jej zainteresowania badawcze skoncentrowane są wokół nauki o komunikowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy językoznawczej i psychologicznej. Specjalizuje się w problematyce wywierania wpływu na ludzi w różnych typach dyskursu.

References

Awdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków 2007.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Łask 2004.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.
Google Scholar

Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 2004.
Google Scholar

Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk 2009, s. 15–45.
Google Scholar

Filipczak-Białkowska A., Strategies for Organising the Attention of Receivers in E-mail Marketing, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2017, nr 5(43), s. 159–171.
Google Scholar

Fiske S.T., Taylor S.E., Social Cognition: From Brains to Culture, New York 2013.
Google Scholar

Galewski T., Społeczna luka informacyjna jako bariera rozwoju społeczeństwa informacyjnego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica” 2014, nr 34, s. 57–67.
Google Scholar

Grochala B., Dowcip językowy w nagłówkach „Gazety Wyborczej”, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Linguistica” 2005, nr 43, s. 25–35.
Google Scholar

Kasiak M., Artykuł publicystyczny w prasie i w Internecie. Analiza porównawcza, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2016, t. 8/19, s. 189–206.
Google Scholar

Loewenstein G., The Psychology of Curriosity: Review and Reinterpretation, „Psychological Bulletin” 1994, vol. 116, no. 1, s. 75–98.
Google Scholar

Makiewicz M., Innowacja graficzna jako składnik wizualizacji semantyki w nagłówkach „Gazety Wyborczej”, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Linguistica” 2007, nr 44, s. 87–103.
Google Scholar

Oleński J., Ekonomika informacji. Metody, Warszawa 2003.
Google Scholar

Pałuszyńska E., Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź 2006.
Google Scholar

Pawłowska I., Nagłówek w sieci: budowa i funkcja nagłówków prasowych na przykładzie internetowego portalu miejskiego e-sosnowiec.pl, „Rocznik Prasoznawczy” 2010, nr 4, s. 105–118.
Google Scholar

Piber-Dąbrowska K., Sędek G., Spostrzeganie bez uprzedzeń i stereotypów – zarys problematyki, „Psychologia Społeczna” 2006, nr 2, s. 7–12.
Google Scholar

Pisarek W., Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Kraków 1967.
Google Scholar

Sadowska A., Tytuły prasowe – ich budowa i funkcja, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Polonica” 2007, nr 9, s. 401–413.
Google Scholar

Wala Ł., Dezinformacja społeczeństwa realizowana przez media internetowe a jej społeczna akceptacja, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2015, t. 18, nr 1, s. 115–124.
Google Scholar

Published

2019-01-07

How to Cite

Filipczak-Białkowska, A. (2019). Information Gap as the Factor of Realising Receivers Curiosity (According to Headlines of Articles Published on Selected Web Portals). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 245–262. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.17