The importance of practice for the digital culture researcher

Authors

  • Anna Paprzycka Mgr, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa, Instytut Teatru i Sztuki Mediów, Zakład Performansu i Sztuki Mediów, ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań https://orcid.org/0000-0003-1340-6088

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.60.05

Keywords:

humanities, science, third culture, medialab

Abstract

The article discusses the importance of practice for conducting research on digital culture. It poses questions about whether one should possess technical competences in the field of digital humanities and in what way they can facilitate research attempting to describe the contemporary world. This issue is analysed using the theory of the third culture developed by Charles Percy Snow. The argument also focuses on other researchers representing various strategies for combining practice with theory, such as: Lev Manovich, Alexander R. Galloway, Jan Stasieńko and Mirosław Filiciak. The aim of the article is to describe the emerging, new image of a humanist studying digital culture, whose new competence may be seen as a remedy for the ongoing crisis of the humanities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna Paprzycka, Mgr, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa, Instytut Teatru i Sztuki Mediów, Zakład Performansu i Sztuki Mediów, ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznań

Anna Paprzycka, mgr, Doktorantka w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów na Wydziale Antropologii i Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członkini Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego Humanities/Art/Technology Research Center. Interesuje się społecznymi aspektami oprogramowania. Przygotowuje pracę doktorską pod tytułem Software jako narzędzie kontroli i oporu. Prowadzi warsztaty z kreatywnego programowania i podstaw elektroniki. Autorka instalacji interaktywnych Ping Sensors, EMMET, Well-Tempered.

References

Braidotti Rosi, Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek, Aleksander Kowalczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2014.
Google Scholar

Drenda Olga, Kuratorzy są bezradni wobec C++ (wywiad z Pawłem Janickim), http://www.dwutygodnik.com/artykul/5909-kuratorzy-sa-bezradni-wobec-c.html [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Drygalska Ewa, Marjanowska Anna, Software studies – co to takiego? (wywiad z Janem Argasińskim), http://www.miesiecznik.znak.com.pl/software-studies-co-to-takiego/ [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Filiciak Mirosław, Zajrzeć pod powierzchnię ekranu, „Kultura Popularna” 2008, nr 4 (22), s. 15–18.
Google Scholar

Filiciak Mirosław, Tarkowski Alek, Medialab – instrukcja obsługi, w: Medialab. Instrukcja obsługi, red. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzcielice 2011.
Google Scholar

Fuller Matthew, How to be a Geek, Polity Press, Cambridge, Mass. 2017.
Google Scholar

Halawa Mateusz, Ręce ubrudzone kodem (wywiad z Alexandrem R. Gallowayem), „Kultura popularna” 2008, nr 4 (22), s. 19–22.
Google Scholar

Internet, media, kulturoznawstwo, pasja (wywiad z Mirosławem Filiciakiem), https://www.swps.pl/miroslaw-filiciak [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Kittler Friedrich, Technologies of Writing/Rewriting Technology, „New Literary History” 1996, nr 27 (4), s. 731–742.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/nlh.1996.0049

LEM w Collegium Maius, http://zycie.amu.edu.pl/nauka/lem-w-collegium-maius [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Manovich Lev, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2001.
Google Scholar

Manovich Lev, Software Takes Command, Bloomsbury, New York 2013.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5040/9781472544988

Medialab Chrzcielice – obóz Kultury 2.0, https://www.dwutygodnik.com/artykul/1465-medialab-chrzelice--oboz-kultury-20.html [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Nacher Anna, Cyfrowa humanistyka. Na styku sztuki, nauki i technologii, „Czas Kultury” 2015, nr 2, s. 20–26.
Google Scholar

Robot Sophia otrzymuje obywatelstwo Arabii Saudyjskiej, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/robot-sophia-otrzymuje-obywatelstwo-arabii-saudyjskiej [dostęp: 11.09.2018].
Google Scholar

Składanek Marcin, Meta-design. Strategie, narzędzia i wspólnoty kreatywne na przykładzie Processing, w: Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. Anna Maj, Michał Derda-Nowakowski, Wydawnictwo Naukowe ExMachina, Katowice 2009, s. 251–264.
Google Scholar

Składanek Marcin, Sztuka generatywna – obrazy kodu. Kilka przybliżeń, w: Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, red. Ryszard Waldemar Kluszczyński, Dagmara Rode, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 55–68.
Google Scholar

Słodownik Agnieszka, Medialab w Lublinie, https://www.dwutygodnik.com/artykul/2699-medialab-w-lublinie.html [dostęp: 19.09.2018].
Google Scholar

Snow Charles Percy, Dwie kultury, przeł. Tadeusz Baszniak, Pruszyński i S-ka, Warszawa 1999.
Google Scholar

Software Studies. A lexicon, red. Matthew Fuller, MIT Press, Cambridge, Mass. 2008.
Google Scholar

Szczeklik Andrzej, Dwie kultury, „PAUza Akademicka” 2009, nr 55, s. 1.
Google Scholar

Szota Michał, Magiczna sztuka programowania komputerów, „Kultura Popularna” 2008, nr 4 (22), s. 37–40.
Google Scholar

W stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii, red. Ryszard Waldemar Kluszczyński, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2016.
Google Scholar

Whitmore Paul, Soft skills. Definition, behavioral model analysis, training procedures, National Technical Information Service, Springfield 1974.
Google Scholar

Published

2021-03-30

How to Cite

Paprzycka, A. (2021). The importance of practice for the digital culture researcher. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 60(1), 79–91. https://doi.org/10.18778/1505-9057.60.05