Łódź w Narodzie zatracenia Macieja Świerkockiego i Mariusza Sołtysika
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.69.08Słowa kluczowe:
Maciej Świerkocki, Mariusz Sołtysik, Naród zatracenia, komiks, powieść graficzna, logowizualność, Łódź, Litzmannstadt-Getto, II wojna światowa, Holocaust, ZagładaAbstrakt
Artykuł koncentruje się na opublikowanej w 2014 r. powieści graficznej Naród zatracenia Macieja Świerkockiego (autor koncepcji oraz warstwy tekstowej) i Mariusza Sołtysika (twórca oprawy graficznej), której fabuła została umocowana w realiach II wojny światowej w przestrzeni możliwej do zidentyfikowania jako Litzmannstadt-Getto (wydzielony obszar miasta, gdzie na mocy zarządzeń niemieckich władz okupacyjnych skoszarowana i odseparowana została ludność żydowska). Autorki ukazują, jak utwór konfrontuje się z Łodzią, i szczegółowo omawiają wymiary, w jakich to czyni. Zwracają zwłaszcza uwagę na sygnały topograficznego umocowania miejsca akcji, czytelne determinanty historyczne rzutujące na treść i formę dzieła oraz liczne odwołania tematyczne w warstwie werbalnej i wizualnej, a także na takie kwestie jak geneza utworu, jego patronat wydawniczy, recepcja, biograficzne uwarunkowania twórców. Jednocześnie formułują postulat, by badania nad wizerunkiem miasta skupić też w przyszłości na tym, jak funkcjonuje ono w splocie słowa i obrazu w przekazach, w których dochodzi do kooperacji tworzyw, czego forma komiksowa jest tylko jednym z przykładów.
Pobrania
Bibliografia
Świerkocki Maciej, Sołtysik Mariusz, Lost Souls, Fundacja Rozwoju Sztuki Intermediów w Krakowie, Kraków 2019.
Google Scholar
Świerkocki Maciej, Sołtysik Mariusz, Naród zatracenia, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi [seria: Biblioteka Centrum Dialogu], Łódź b.r.w. [2014]; on‑line: Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, https://www.centrumdialogu.com/ebooks/narod_zatracenia/mobile/index.html [dostęp: 15.06.2023].
Google Scholar
Forecki Piotr, Zagłada i krajobraz po Zagładzie w komiksowych kadrach, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2015, nr 25, s. 275–308. https://doi.org/10.14746/pspsl.2015.25.12
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/pspsl.2015.25.12
Jarniewicz Jerzy, „Woleli opowieść o życiu”. O dwóch picture-bookach Iwony Chmielewskiej, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2002, nr 11, s. 75–86. https://doi.org/10.18778/2299-7458.11.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2299-7458.11.06
Kronika getta łódzkiego / Litzmannstadt Getto 1941–1944, t. 1–5, oprac. i red. naukowa Julian Baranowski, Krystyna Radziszewska, Adam Sitarek, Michał Trębacz, Jacek Walicki, Ewa Wiatr, Piotr Zawilski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Google Scholar
Książka obrazkowa. Leksykon, tom 1, red. Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak, Fundacja Instytut Kultury Popularnej – Vectio Grupa Wydawnicza, Poznań 2018.
Google Scholar
Książka obrazkowa. Leksykon, tom 2, red. Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak, Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2020.
Google Scholar
Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. Małgorzata Cackowska, Hanna Dymel-Trzebiatowska, Jerzy Szyłak, Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2016.
Google Scholar
Kupczyńska Kalina, Haunted But Not Healed. The Holocaust in Recent Polish Comics, [w:] Beyond MAUS. The Legacy of Holocaust Comics, red. Ole Frahm, Hans-Joachim Hahn, Markus Streb, Böhlau Verlag, Wien–Köln–Weimar 2021, s. 209–238. https://doi.org/10.7767/9783205210672.209
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7767/9783205210672.209
Lachman Magdalena, Jak (nie) być pisarzem. Literatura we współczesnej przestrzeni komunikacyjnej, IBL PAN – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa 2019.
Google Scholar
Lech Filip, Maciej Świerkocki, Mariusz Sołtysik „Naród zatracenia”, culture.pl, 6.11.2014, https://culture.pl/pl/dzielo/maciej-swierkocki-mariusz-soltysik-narod-zatracenia [dostęp: 27.12.2022].
Google Scholar
Leociak Jacek, Dzieci Holocaustu: awers i rewers, [w:] J. Leociak, Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Fundacja Akademia Humanistyczna – IBL PAN, Warszawa 2009, s. 247–259.
Google Scholar
Lubiak Jarosław, W poszukiwaniu straconej pamięci. Bałuty w fotografii Piotra Piluka, „Kultura Współczesna” 2003, nr 3, s. 188–193.
Google Scholar
Łódź Ghetto Album. Photographs by Henryk Ross, wybór M. Parr, T. Prus, Wydawca: Chris Boot, Londyn 2004.
Google Scholar
Łódź w czasie okupacji niemieckiej na fotografiach z zasobu Instytutu Pamięci Narodowej, https://lodz.ipn.gov.pl/pl6/aktualnosci/76276,Lodz-w-czasie-okupacji-niemieckiej-na-fotografiach-z-zasobu-Instytutu-Pamieci-Na.html [dostęp: 20.04.2023].
Google Scholar
Memory of Shoah. Cultural Representations and Commemorative Practices, ed. Tomasz Majewski, Anna Zeidler-Janiszewska, ed. collab. Maja Wójcik, cover photo Piotr Piluk, Wydawnictwo Officyna, Łódź 2010.
Google Scholar
„Naród zatracenia” („Lost souls”), https://mariusz-soltysik.com/projects/narod-zatracenia-lost-souls/ [dostęp: 29.11.2022].
Google Scholar
Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania, red. Tomasz Majewski, Anna Zeidler-Janiszewska, współpr. red. Maja Wójcik, wyd. II zmien. i rozszerz., zdjęcie na okładce Piotr Piluk, Wydawnictwo Officyna, Łódź 2011.
Google Scholar
Pawłowski Dariusz, Fantastyczna historyczna powieść graficzna [recenzja], „Dziennik Łódzki” 2014, nr 229 – dod. „Historia” z 2.10.2014, s. 8.
Google Scholar
Pietrych Krystyna, (Re)prezentacje czy symulacje? Przestrzeń łódzkiego getta w literaturze XXI wieku, [w:] Geograficzne przestrzenie utekstowione, red. Bożena Karwowska, Elżbieta Konończuk, Elżbieta Sidoruk, Ewa Wampuszyc, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2017, s. 309–330.
Google Scholar
Piluk Piotr, Łódź Bałuty. Pamięć Zagłady w pejzażu miejskim, [w:] Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania, red. Tomasz Majewski, Anna Zeidler-Janiszewska, wyd. II zmien. i rozszerz., współpr. red. Maja Wójcik, zdjęcie na okładce Piotr Piluk, Wydawnictwo Officyna, Łódź 2011, s. 233–236.
Google Scholar
Podolska Joanna, Litzmannstadt-Getto. Miejsca. Ludzie. Pamięć, Księży Młyn Dom Wydawniczy – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.
Google Scholar
Radziszewska Krystyna, Wiatr Ewa, Oblicza getta. Antologia tekstów z getta łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018.
Google Scholar
Ratajczak Mirosław, Niewidzialny patrzy [recenzja], „Odra” 2016, nr 3, s. 109–110.
Google Scholar
Spólna Anna, Niewidzialne widzialne [recenzja], „Arterie” 2015, nr 1, s. 263–264.
Google Scholar
Szajnert Danuta, Przestrzeń doświadczona, przestrzeń wytworzona – literackie topografie Litzmannstadt Getto (rekonesans). Część pierwsza, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2014, nr 5, s. 7–28. https://doi.org/10.15290/bsl.2014.05.01
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2014.05.01
Szuchta Robert, Zabawy dzieci podczas wojny jako źródło badań nad Zagładą, [w:] Pola wolności, red. Alicja Bartuś, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Oświęcim–Poznań 2020, s. 59–67.
Google Scholar
Szyłak Jerzy, Coś więcej, czegoś mniej. Poszukiwania formuły powieści graficznej w komiksie 1832–2015, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2016.
Google Scholar
Szyłak Jerzy, To ptak! To samolot! To ikonotekst! Książka – komiks – picturebook (medium czy media?), [w:] Komiks i jego konteksty, red. Izolda Kiec, Michał Traczyk, Fundacja Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2014, s. 11–22.
Google Scholar
Trębacz Zofia, Wielka Szpera w getcie łódzkim, Żydowski Instytut Historyczny, https://www.jhi.pl/artykuly/wielka-szpera-w-getcie-lodzkim,386 [dostęp: 20.12.2022].
Google Scholar
Wojtaszczyk Kuba, Pionierskie przepracowywanie traum [recenzja], „Bliza” 2014, nr 4, s. 104–108.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

