Mędrzec zawsze niesie ludziom ocalenie - poza granicami wyobraźni: rozważania nad humanistycznym przekazem "Księżniczki Mononoke" jako filmowym centrum twórczości Hayao Miyazakiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.57.03

Słowa kluczowe:

anime, yokai, Hayao Miyazaki, studio Ghibli, taoizm

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie różnych perspektyw filmu Księżniczka Mononoke — dzieła anime autorstwa japońskiego reżysera Hayao Miyazakiego, które jest zdominowane przez motywy ekologiczne i myśl antropocentryczną. Artykuł przedstawia humanistyczną perspektywę filmu, która koresponduje z innymi obrazami japońskiego twórcy. Tekst obejmuję analizę filmoznawczą i przedstawia perspektywę antropologiczną (w tym byty nieludzkie wywodzące się z japońskiego folkloru) oraz motywy historyczno-społeczne, do których należy krytyka współczesnego społeczeństwa i wpływy myśli postkolonialnej. Dodatkowo filmy Miyazakiego zostały zilustrowane pod kątem filozofii taoistycznej.

Bibliografia

Benedict R. (2016). Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Cavallaro D. (2006). The Anime Art Of Hayao Miyazaki. Jefferson/North Carolina/ London: McFarland&Company.
Zobacz w Google Scholar

Chang I. (2013). Rzeź Nankinu. Warszawa: Wydawnictwo Wielka Litera.
Zobacz w Google Scholar

Foster Michael D. (2017). Yokai. Tajemnicze stworzenia w kulturze japońskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zobacz w Google Scholar

Hall Edward T. (1978). Ukryty wymiar. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Zobacz w Google Scholar

Kozyra A. (2011). Mitologia japońska. Warszawa/Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN.
Zobacz w Google Scholar

Lenburg J. (2012). Hayao Miyazaki: Japan’s Premier Anime Storyteller. New York: Library of Congress.
Zobacz w Google Scholar

Lucken M. (2016). Imitation and Creativity in Japanese Arts. From Kishida Ryūsei to Miyazaki Hayao. New York: Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/luck17292
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7312/luck17292

Miyazaki H. (1997). The Art Of Princess Mononoke. Tokio: Studio Ghibli Library.
Zobacz w Google Scholar

Miyazaki H. (2008). The Art Of Howl’s Moving Castle. Tokio: Studio Ghibli Library.
Zobacz w Google Scholar

Miyazaki H. (2014). The Turning Point 1997 – 2008. San Francisco: Viz Media.
Zobacz w Google Scholar

Olsen B. E. (2011). The Tao of Miyazaki. Prescott: Prescott Collage.
Zobacz w Google Scholar

Tzu L. (2016). Tao te ching w poszukiwaniu równowagi. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Zobacz w Google Scholar

Youlan F. (1997). Krótka historia filozofii chińskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zobacz w Google Scholar

Zaremba–Penk J. (2012). Studio Ghibli. Miejsce filmu animowanego w japońskiej kulturze. Bygdoszcz: Wydawnictwo Kirin.
Zobacz w Google Scholar

https://www.bbc.com/culture/article/20220713-princess-mononoke-the-masterpiece-that-flummoxed-the-us (dostęp: 20.10.2022)
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-11-24

Jak cytować

Braszka, J. (2022). Mędrzec zawsze niesie ludziom ocalenie - poza granicami wyobraźni: rozważania nad humanistycznym przekazem "Księżniczki Mononoke" jako filmowym centrum twórczości Hayao Miyazakiego. Hybris, 57(2), 49–71. https://doi.org/10.18778/1689-4286.57.03