House of Callot Soeurs – blouse for summer 1913

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2080-8313.27.02

Keywords:

Callot Soeurs, fashion 1913, lace, Ballets Russes and fashion, haute couture, history of fashion, quality of sewing, Parisian fashion houses, Parisian fashion in the United States

Abstract

The article is devoted to the Callot Soeurs fashion house. The main research material was a labeled blouse created in this company for the summer season of 1913. The analysis of this blouse, its markings, the use of materials, and in particular the fillet lace – allows us to place it in the context of the development of the international market for the production and trade of exclusive clothing on the eve of World War I. The cut of the blouse documents the changes taking place at that time in simplifying women’s clothing, and the materials used, especially the lace reveal the Parisian brand’s strong attachment to sophisticated and unique designs. The developed lace pattern fits into the then international campaigns promoting fillet lace with compositions referring to both history and the latest decorative achievements. The label is a very important proof of creating brand recognition and opening European manufacturers to foreign markets – including wealthy American customers. This label is also an emblem of trademark protection in international trade, at a time when the best Parisian clothing brands – including Callot Soeurs – were being massively counterfeited.

Author Biography

Przemysław Krystian Faryś, Independent researcher, Lodz

Dr Przemysław Krystian Faryś – absolwent Politechniki Łódzkiej, doktor nauk technicznych z zakresu włókiennictwa, specjalista wzornictwa i materiałoznawstwa tekstyliów. Autor rozprawy doktorskiej dotyczącej problematyki podrabiania odzieży. Współautor wystaw poświęconych historii kobiecego stroju, szczególnie z XIX i początku XX w. Twórca autorskiej kolekcji dawnych strojów i tkanin odzieżowych funkcjonującej pod nazwą PKF collection. Autor pierwszej w Polsce książki poświęconej całkowicie początkom konfekcji: Konfekcja damska 1800–1914. Produkcja–wzornictwo–handel (Wydawnictwo WFW, 2019) oraz książki: Jedwabne tkaniny odzieżowe 1700–1800. Produkcja – wzornictwo – handel (Wydawnictwo Naukowe FNCE, 2021). Strona internetowa kolekcji autora: https://przemekfarys.wixsite.com/odziezitkaniny

Zainteresowania naukowe: badacz historii ewolucji odzieży oraz tkanin odzieżowych (od XVIII do pocz. XX w.). Zajmuje się głównie kwestiami produkcji, handlu i komfortu użytkowania współczesnej, jak i dawnej odzieży.

References

Bass-Krueger M. (ed.), Fashion, Society and the First World War – International Perspectives, London 2021.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5040/9781350119895

Baszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław 1999.
Google Scholar

Coleman A. E., The Opulent Era. Fashions of Worth, Doucet and Pingat, Thames and Hudson and The Brooklyn Museum 1989.
Google Scholar

Dąbrowska A., HERSE. Warszawski dom mody, Warszawa 2019.
Google Scholar

Evans C., The mechanical smile. Modernism nad the first fashion shows in france and america, 1900 – 1929, Yale University Press 2013.
Google Scholar

Faryś P. K., Damska konfekcja a odzież miarowa – podstawowe różnice i podobieństwa w projektowaniu, wytwarzaniu oraz handlu w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wieku, „TECHNE. Seria Nowa” 2021, nr 7, s. 25–45.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2084-851X.11.02

Faryś P. K., Konfekcja damska 1800 – 1914. Produkcja – wzornictwo – handel, Warszawa 2019.
Google Scholar

Haase B., Rasche A., Christoph Drecoll: Rediscovering the Viennese Worth, „Costume” 2019, t. 53, nr 2, s. 186–206.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3366/cost.2019.0120

Harris J. (ed.), 5000 years of textiles, The British Museum Press 2010.
Google Scholar

Jeziorny A., Lipp-Symonowicz B., Nauka o włóknie – laboratorium, Łódź 1980.
Google Scholar

Kizwalter T., Historia Powszechna – XIX wiek, Warszawa 2007.
Google Scholar

Sadako T. S., Durland S. K., Fashioning fashion. European dress In detail 1700 – 1915, Los Angeles County Museum of Art. 2010.
Google Scholar

Saillard O. and Zazzo A., Paris Haute Couture, Paris 2012.
Google Scholar

Sieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2003.
Google Scholar

Szaradowski P., Francja elegancja. Z historii haute couture, Wrocław 2016.
Google Scholar

Weinberg A. Y., Callot soeurs: Unsung icons of early Twentieth Century, Fashion and Textile Studies: History, Theory, Museum Practice 2015.
Google Scholar

Published

2024-12-30

How to Cite

Faryś, P. K. (2024). House of Callot Soeurs – blouse for summer 1913. Studia Z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX I XX Wieku, 27, 35–60. https://doi.org/10.18778/2080-8313.27.02

Issue

Section

Articles