Wychowanie w koloniach brytyjskich w Ameryce w XVIII w.

Autor

  • Karolina Korytkowska-Ogrodowczyk

DOI:

https://doi.org/10.18778/2080-8313.09.02

Abstrakt

Wychowanie w koloniach brytyjskich w wieku XVIII uległo niewielkim zmianom w porównaniu z wcześniejszymi okresami. Zmiany w tym zakresie nie przyniosło uzyskanie niepodległości. Rozważając problem edukacji, można więc potraktować cały wiek XVIII jako jednorodny okres. Warto jednak zaznaczyć, iż znaczne różnice występowały pomiędzy poszczególnymi koloniami. Każda z nich prowadziła odrębną politykę edukacyjną. W żadnej nie występował obowiązek szkolny. Nauka była płatna. Zwolnione z niej mogły być sieroty oraz dzieci z ubogich rodzin. System szkół publicznych rozwijał się szybciej w stanach północnych z uwagi na większe zurbanizowanie, a więc większą gęstość zaludnienia. W stanach południowych nauka częściej odbywała się w domu pod opieką prywatnego preceptora. Nie było ustalonych reguł związanych z kształceniem dziewcząt. Zwykle uczyły się one w domu. Mogły również uczęszczać do szkół dla dziewcząt, tzw. dame school. W XVIII w. rozpowszechniło się też szkolnictwo zawodowe. Pierwszą szkołą wyższą w koloniach brytyjskich w Ameryce był Harvard College. Szkoły wyższe zakładane były przez grupy wyznaniowe w celu kształcenia duchownych. Należy również pamiętać, że szkoły te nie miały statusu uniwersytetu w rozumieniu prawa angielskiego. Największy rozkwit szkolnictwa wyższego nastąpił w drugiej połowie XVIII w., kiedy to każda grupa wyznaniowa mogła poszczycić się posiadaniem własnej szkoły wyższej.

Opublikowane

2011-01-01

Jak cytować

Korytkowska-Ogrodowczyk, K. (2011). Wychowanie w koloniach brytyjskich w Ameryce w XVIII w. Studia Z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX I XX Wieku, 9, 29–42. https://doi.org/10.18778/2080-8313.09.02

Numer

Dział

Artykuł