Experience in teachers’ narratives – imperative in forming of mature identity

Authors

  • Katarzyna Popek Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Logiki i Metodologii Nauk

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6050.96.15

Keywords:

teachers, experience, maturity, personal identity

Abstract

The main goal of my research on self-improvement of teachers based on their professional and connected with their implementation of vocation experiences is to show the complexity and ambiguity of the nature of the teacher in the modern world. The challenge, which I am undertaking, is to develop an appropriate methodology, allowing to catch and describe the influence of life experience on the formation of a mature personal identity among teachers. The presented work is only the seed for „forging” of these ways to approach a particular kind of experience, to which I refer; this situation is obvious in the case studies of each particular existence in the hope of extract specific contents. It turns out that my interlocutors: school teacher, academic teacher and teacher-priest are extremely dedicated to their mission of offering advice and help, and especially appropriate inspiring with their own example. The most important conclusion from my research is ascertainment that every true teacher is at firs an individual entity with their personal history and the experiences what cannot be generalized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Święty Augustyn, Wyznania, przekł. Z. Kubiak, Kraków 1994.
Google Scholar

Growiec K., Kapralski S., Tożsamość, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 489–496.
Google Scholar

Hawkins D.R., Przywracanie zdrowia, przekł. K. Dumińska, Warszawa 2012.
Google Scholar

Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, oprac. W. Okoń, Warszawa 1997.
Google Scholar

Hryniewicz W. (OMI), Paradoksy chrześcijańskiej tożsamości, „Więź”, maj 1981, R. XXIII, nr 5 (277), s. 100–113.
Google Scholar

Kaniowska K., Etyka, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 116–122.
Google Scholar

Kempis T. à, O naśladowaniu Chrystusa, przekł. A. Kamieńska, Warszawa 1980.
Google Scholar

Klus-Stańska D., Narracje w szkole, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiń­ski, Gdańsk 2002, s. 189–220.
Google Scholar

Marszałek M., Świadectwo, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 473–478.
Google Scholar

Napiórkowski M., Mit, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 237–240.
Google Scholar

Schütze F., Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, przekł. M. Czyżewski, „Studia Socjologiczne” 1997, nr 1, s. 11–56.
Google Scholar

Wolska D., Doświadczenie, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 94–99.
Google Scholar

Karpińska B., Łaska kryzysu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/laska_kryzysu.html (dostęp: 30 V 2016 r.).
Google Scholar

Kazimierczak-Kucharska A., Chrześcijaństwo jako filozofia. Postać Sokratesa jako jedno ze źródeł nauczania św. Justyna Męczennika, http://katedra.uksw.edu.pl/publikacje/anna_kazimierczak_kucharska/chrzescijanstwo_jako_filozofia_postac_sokratesa_jako_jedno_ze_zrode_nauczania _justyna.pdf (dostęp: 30 V 2016 r.).
Google Scholar

Published

2016-06-30

How to Cite

Popek, K. (2016). Experience in teachers’ narratives – imperative in forming of mature identity. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica, (96), 225–247. https://doi.org/10.18778/0208-6050.96.15