Experience in teachers’ narratives – imperative in forming of mature identity
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6050.96.15Keywords:
teachers, experience, maturity, personal identityAbstract
The main goal of my research on self-improvement of teachers based on their professional and connected with their implementation of vocation experiences is to show the complexity and ambiguity of the nature of the teacher in the modern world. The challenge, which I am undertaking, is to develop an appropriate methodology, allowing to catch and describe the influence of life experience on the formation of a mature personal identity among teachers. The presented work is only the seed for „forging” of these ways to approach a particular kind of experience, to which I refer; this situation is obvious in the case studies of each particular existence in the hope of extract specific contents. It turns out that my interlocutors: school teacher, academic teacher and teacher-priest are extremely dedicated to their mission of offering advice and help, and especially appropriate inspiring with their own example. The most important conclusion from my research is ascertainment that every true teacher is at firs an individual entity with their personal history and the experiences what cannot be generalized.
Downloads
References
Święty Augustyn, Wyznania, przekł. Z. Kubiak, Kraków 1994.
Google Scholar
Growiec K., Kapralski S., Tożsamość, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 489–496.
Google Scholar
Hawkins D.R., Przywracanie zdrowia, przekł. K. Dumińska, Warszawa 2012.
Google Scholar
Hessen S., O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, oprac. W. Okoń, Warszawa 1997.
Google Scholar
Hryniewicz W. (OMI), Paradoksy chrześcijańskiej tożsamości, „Więź”, maj 1981, R. XXIII, nr 5 (277), s. 100–113.
Google Scholar
Kaniowska K., Etyka, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 116–122.
Google Scholar
Kempis T. à, O naśladowaniu Chrystusa, przekł. A. Kamieńska, Warszawa 1980.
Google Scholar
Klus-Stańska D., Narracje w szkole, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, Gdańsk 2002, s. 189–220.
Google Scholar
Marszałek M., Świadectwo, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 473–478.
Google Scholar
Napiórkowski M., Mit, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 237–240.
Google Scholar
Schütze F., Trajektorie cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, przekł. M. Czyżewski, „Studia Socjologiczne” 1997, nr 1, s. 11–56.
Google Scholar
Wolska D., Doświadczenie, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa 2014, s. 94–99.
Google Scholar
Karpińska B., Łaska kryzysu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TS/laska_kryzysu.html (dostęp: 30 V 2016 r.).
Google Scholar
Kazimierczak-Kucharska A., Chrześcijaństwo jako filozofia. Postać Sokratesa jako jedno ze źródeł nauczania św. Justyna Męczennika, http://katedra.uksw.edu.pl/publikacje/anna_kazimierczak_kucharska/chrzescijanstwo_jako_filozofia_postac_sokratesa_jako_jedno_ze_zrode_nauczania _justyna.pdf (dostęp: 30 V 2016 r.).
Google Scholar