Client Decision-Making Criteria on the Property Insurance Market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.29.06

Keywords:

property insurance, consumer behavior, risk

Abstract

Consumers wanting to guard against losses resulting from unforeseen random events, decide to buy insurance. It is recognized that their decisions are often irrational. The aim of the study was to determine the importance attributed by consumers to the most important criteria when choosing insurance. The study was conducted by means of a diagnostic survey using the CAWI technique in January 2020 on a group of 150 people. The results showed that the most important factors which consumers are guided by when choosing their insurance are: price, attractiveness of the offer and terms of the contract.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bharadwaj, Sundar G., Varadarajan, P. Rajan i Fahy, J. (1993). Sustainable competitive advantage in service industries: A conceptual model and research propositions. Journal of Marketing, 57.4, pp. 83–99.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/002224299305700407

Borda, M. i Jędrzychowska, A. (2012). Analiza postaw nabywców ubezpieczeń komunikacyjnych na rynku polskim. Rozprawy Ubezpieczeniowe, 13, ss. 71-81.
Google Scholar

Brighetti, G., Lucarelli, C. i Marinelli, N. (2014). Do emotions affect insurance demand, Review of Behavioral Finance, 6(2), ss. 136–154.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/RBF-04-2014-0027

Czerwonka, M. i Rzeszutek, M. (2012). Przejawy i uwarunkowania różnic między płciowych w zachowaniach inwestycyjnych z punktu widzenia finansów behawioralnych. Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, Zeszyt naukowy SGW w Warszawie, 122, ss. 116–129.
Google Scholar

Czuba, T. i Oniszczuk-Jastrząbek, A. (2017). Sposób zakupu ubezpieczeń a kryteria wyboru ubezpieczyciela w segmencie rolny. Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia, 62, ss. 7–20.
Google Scholar

Devlin, James F. (2007). Complex services and choice criteria: An example from the life assurance market. Journal of Marketing Management, 23(7–8), pp. 631–650.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1362/026725707X229975

Dragos, S.L. (2014). Life and non-life insurance demand: The different effects of influence factors in emerging countries from Europe and Asia. Economic research – Ekonomska istraživanja, 27(1), pp. 169–180.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/1331677X.2014.952112

Gniewek, E. i Machnikowski, P. (2014). Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa: C.H. Beck.
Google Scholar

Grenne, M. i Trieschman, J. (1981). Risk and Isourance. Cincinnati: South-Qwestern Publishing Co.
Google Scholar

Handschke, J. i Monkiewicz, J. (2010). Ubezpieczenia. Warszawa: Poltext.
Google Scholar

Hyski, M. (2017). Ubezpieczenie jako instrument finansowej kontroli ryzyka. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias, 1.11, ss. 109–121.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.16926/pto.2017.11.08

Kahneman, D. i Tversky, A. (1979). Prospect theory, an analysis of decisions under risk. Economoterica, 47(2), pp. 263–291.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1914185

Kunreuther, H.C., Pauly, M.V. i McMorrow, S. (2013). Insurance and Behavioral Economics: Improving
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139050319

Decisions in the Most Misunderstood Industry, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Kwiecień, I. (2016). Charakterystyka produktów z zakresu ubezpieczeń majakowych i pozostałych osobowych. W: W. Ronka-Chmielowiec, red., Ubezpieczenia. Warszawa: C.H. Beck.
Google Scholar

Loewenstein, G.F. (2000). Emotions in economic theory and economic behaviour. American Economic Review, 90(2), pp. 426–432.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1257/aer.90.2.426

Petra, M. (2012). Research of the behavior of consumers in the insurance market in the Czech Republic. Journal of Competitiveness, 4(2), pp. 20–37.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7441/joc.2012.02.02

Piekut, M. (2018). Zróżnicowanie wydatków na ubezpieczenia w gospodarstwach domowych. Wiadomości Statystyczne, 63(06), ss. 57–72.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.0780

Płonka, M. (2013). Determinanty konkurencyjności towarzystw ubezpieczeń wzajemnych w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie, 228, s. 238.
Google Scholar

Ronka-Chmielowiec, W. (2016). Ubezpieczenia. Warszawa: C.H. Beck.
Google Scholar

Samuelson, P.A. i Nordhaus, W.D. (2012). Ekonomia. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Google Scholar

Schwarcz, D. (2010). Insurance demand anomalies and regulation. Journal of Consumer Affairs, 44(3), pp. 557–577.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01184.x

Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, Dz.U. 2015, poz. 1844.
Google Scholar

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny, Dz.U. 1964, nr 16, poz. 93.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.0033-0124.1964.023_x.x

Vaugnan, E.J. (1997). Risk Management. New York: John Wiley& Sons, Inc.
Google Scholar

Warkadło, W. (1969). Zasada odszkodowania w ubezpieczeniach. Studia cywilistyczne, XIII–XIV, ss. 417–432.
Google Scholar

Wicka, A. i Miedzik, A. (2010). Rodzaje ubezpieczeń i czynniki decydujące o wyborze ubezpieczyciela. Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 4, ss. 264–277.
Google Scholar

Zych, J. (1981). Nowe ogólne warunki ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej jednostek gospodarki uspołecznionej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 43, s. 19.
Google Scholar

Published

2021-03-31

How to Cite

Lubaś, M. (2021). Client Decision-Making Criteria on the Property Insurance Market. Journal of Finance and Financial Law, 1(29), 95–107. https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.29.06

Issue

Section

Article