Client Decision-Making Criteria on the Property Insurance Market
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.29.06Keywords:
property insurance, consumer behavior, riskAbstract
Consumers wanting to guard against losses resulting from unforeseen random events, decide to buy insurance. It is recognized that their decisions are often irrational. The aim of the study was to determine the importance attributed by consumers to the most important criteria when choosing insurance. The study was conducted by means of a diagnostic survey using the CAWI technique in January 2020 on a group of 150 people. The results showed that the most important factors which consumers are guided by when choosing their insurance are: price, attractiveness of the offer and terms of the contract.
Downloads
References
Bharadwaj, Sundar G., Varadarajan, P. Rajan i Fahy, J. (1993). Sustainable competitive advantage in service industries: A conceptual model and research propositions. Journal of Marketing, 57.4, pp. 83–99.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/002224299305700407
Borda, M. i Jędrzychowska, A. (2012). Analiza postaw nabywców ubezpieczeń komunikacyjnych na rynku polskim. Rozprawy Ubezpieczeniowe, 13, ss. 71-81.
Google Scholar
Brighetti, G., Lucarelli, C. i Marinelli, N. (2014). Do emotions affect insurance demand, Review of Behavioral Finance, 6(2), ss. 136–154.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/RBF-04-2014-0027
Czerwonka, M. i Rzeszutek, M. (2012). Przejawy i uwarunkowania różnic między płciowych w zachowaniach inwestycyjnych z punktu widzenia finansów behawioralnych. Studia i prace kolegium zarządzania i finansów, Zeszyt naukowy SGW w Warszawie, 122, ss. 116–129.
Google Scholar
Czuba, T. i Oniszczuk-Jastrząbek, A. (2017). Sposób zakupu ubezpieczeń a kryteria wyboru ubezpieczyciela w segmencie rolny. Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia, 62, ss. 7–20.
Google Scholar
Devlin, James F. (2007). Complex services and choice criteria: An example from the life assurance market. Journal of Marketing Management, 23(7–8), pp. 631–650.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1362/026725707X229975
Dragos, S.L. (2014). Life and non-life insurance demand: The different effects of influence factors in emerging countries from Europe and Asia. Economic research – Ekonomska istraživanja, 27(1), pp. 169–180.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/1331677X.2014.952112
Gniewek, E. i Machnikowski, P. (2014). Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa: C.H. Beck.
Google Scholar
Grenne, M. i Trieschman, J. (1981). Risk and Isourance. Cincinnati: South-Qwestern Publishing Co.
Google Scholar
Handschke, J. i Monkiewicz, J. (2010). Ubezpieczenia. Warszawa: Poltext.
Google Scholar
Hyski, M. (2017). Ubezpieczenie jako instrument finansowej kontroli ryzyka. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias, 1.11, ss. 109–121.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.16926/pto.2017.11.08
Kahneman, D. i Tversky, A. (1979). Prospect theory, an analysis of decisions under risk. Economoterica, 47(2), pp. 263–291.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1914185
Kunreuther, H.C., Pauly, M.V. i McMorrow, S. (2013). Insurance and Behavioral Economics: Improving
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139050319
Decisions in the Most Misunderstood Industry, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Kwiecień, I. (2016). Charakterystyka produktów z zakresu ubezpieczeń majakowych i pozostałych osobowych. W: W. Ronka-Chmielowiec, red., Ubezpieczenia. Warszawa: C.H. Beck.
Google Scholar
Loewenstein, G.F. (2000). Emotions in economic theory and economic behaviour. American Economic Review, 90(2), pp. 426–432.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1257/aer.90.2.426
Petra, M. (2012). Research of the behavior of consumers in the insurance market in the Czech Republic. Journal of Competitiveness, 4(2), pp. 20–37.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7441/joc.2012.02.02
Piekut, M. (2018). Zróżnicowanie wydatków na ubezpieczenia w gospodarstwach domowych. Wiadomości Statystyczne, 63(06), ss. 57–72.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.0780
Płonka, M. (2013). Determinanty konkurencyjności towarzystw ubezpieczeń wzajemnych w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie, 228, s. 238.
Google Scholar
Ronka-Chmielowiec, W. (2016). Ubezpieczenia. Warszawa: C.H. Beck.
Google Scholar
Samuelson, P.A. i Nordhaus, W.D. (2012). Ekonomia. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Google Scholar
Schwarcz, D. (2010). Insurance demand anomalies and regulation. Journal of Consumer Affairs, 44(3), pp. 557–577.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01184.x
Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, Dz.U. 2015, poz. 1844.
Google Scholar
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny, Dz.U. 1964, nr 16, poz. 93.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0033-0124.1964.023_x.x
Vaugnan, E.J. (1997). Risk Management. New York: John Wiley& Sons, Inc.
Google Scholar
Warkadło, W. (1969). Zasada odszkodowania w ubezpieczeniach. Studia cywilistyczne, XIII–XIV, ss. 417–432.
Google Scholar
Wicka, A. i Miedzik, A. (2010). Rodzaje ubezpieczeń i czynniki decydujące o wyborze ubezpieczyciela. Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 4, ss. 264–277.
Google Scholar
Zych, J. (1981). Nowe ogólne warunki ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej jednostek gospodarki uspołecznionej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 43, s. 19.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.