Bankowy Arbitraż Konsumencki jako instytucja ochrony konsumenta na rynku usług bankowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.2.04Słowa kluczowe:
konsument, system bankowy, ochrona, Arbiter BankowyAbstrakt
Problematyka ochrony konsumenta jest kluczowym czynnikiem rozwoju współczesnej gospodarki. Rynek usług finansowych podlega wpływowi konsumentów, dlatego znaczną rolę odgrywają także ich zachowania. Bardzo ważne jest jednak bezpieczeństwo klientów i skutki podejmowanych przez nich decyzji. Aby zapewnić konsumentom efektywną i skuteczną ochronę bardzo istotne jest funkcjonowanie obok struktur sądowych także systemu struktur rozjemczych stojących na straży praw i interesów konsumentów, które stanowią gwarancję uczciwych i zdrowych zasad obrotu gospodarczego w sferze usług bankowych. Wśród instytucji, które mogą odegrać bardzo dużą rolę w tym zakresie, a które są charakterystyczne tylko dla sektora bankowego, należy wskazać Bankowy Arbitraż Konsumencki oraz utworzony w 2008 r. Sąd Polubowny przy KNF. Ustawodawstwo przewiduje wiele źródeł ochrony interesów konsumentów na rynku usług bankowych, jednak nie wszystkie z nich są konsumentom znane i wykorzystywane w praktyce. Jednym z często pomijanych organów ochrony konsumentów usług bankowych jest BAK – Bankowy Arbitraż Konsumencki. W poniższym artykule przedstawiono instytucję Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego jako organu o dużym znaczeniu dla ochrony konsumenta, pozwalającym na pozasądowe rozwiązywanie sporów. Celem artykułu jest przedstawienie i ocena funkcjonowania Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego jako instytucji ochrony konsumenta na rynku usług bankowych. Hipoteza ta wymaga udowodnienia, które zostanie opracowane na podstawie badań własnych i literatury źródłowej.
Pobrania
Bibliografia
Azemski R., 2006, Wygrywa ten, kto ma rację, „Akademia Banku”, nr 03.
Google Scholar
Czechowska I., 2013, Społeczne aspekty działań na rynku bankowym w kontekście zagrożeń interesów konsumentów, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 284.
Google Scholar
Czechowska I., 2011, Działania zapewniające ochronę konsumenta usług bankowych jako nowe wyzwanie dla teorii i praktyki finansów, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 171.
Google Scholar
Czechowska I., 2004, Procesy integracji sektora bankowego i ubezpieczeniowego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Dobaczewska A., 2007, Broni, pomaga, edukuje, „Akademia Banku”, nr 07–08.
Google Scholar
Folwarski M., 2010, Rola Arbitra Bankowego jako instytucji chroniącej prawa konsumenta na rynku bankowym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu”, nr 140.
Google Scholar
Kieżel E., 1995, Konsumpcja i gospodarstwo domowe w gospodarce rynkowej, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Katowicach”, nr 136.
Google Scholar
Kil K., 2013, Rola polubownego rozwiązywania sporów w polityce ochrony konsumenta usług bankowych w Polsce w perspektywie pokryzysowej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 284.
Google Scholar
Klein G., 1989, Dictionary of Banking, Pitman, London.
Google Scholar
Ostalecka A., 2012, Ochrona konsumenta jako instrument wspierania stabilności systemu finansowego, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Rutkowska-Tomaszewska E., 2013, Ochrona prawna klienta na rynku usług bankowych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Smyczek S., 2007, Modele zachowań konsumentów na rynku usług finansowych, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
Google Scholar
[www1] https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/arbiter_bankowy/sprawozdania/sprawozdanie_BAK_za_2013_-_FINAL.pdf
Google Scholar
[www2] https://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/arbiter_bankowy/sprawozdania/sprawozdanie_BAK_2014_final.pdf
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.