Transportation and settlement potential of small towns in the region of Łódź

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.19.08

Keywords:

transport accessibility, small towns, Łódź region

Abstract

Transport accessibility is one of the most important research topics in geography of transport. Accessibility analysis allows not only for the creation of diagnoses relating to the movement of people and goods, but primarily contributes to the conduct of appropriate transport policy, which reflects an important dimension of the application of this kind of research. In the case of the Łódź region transport availability is of particular importance given its position in the existing (and created by the European Union) Trans-European Transport Network (TEN-T). The paper presents the concept of accessibility and its grounding in European Union policy, and as a method to analyze the phenomenon of the potential approach has been adopted. Defining the attractiveness of towns and identifying efficient road and rail connections made it possible to examine the transport and settlement potential of the Łódź region, with a particular focus on small towns.

References

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Łodzi.
Google Scholar

Handy S.L., Niemeier D.A., 1997, Measuring Accessibility: an Exploration of Issues and Alternative, „Environment and Planning”, A(29), s. 1175–1194.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1068/a291175

Hansen W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land-use, „Journal of the American Institute of Planners”, 25, s. 73–76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01944365908978307

Isard W., 1954, Location Theory and Trade Theory: Short-Run Analysis, „Quarterly Journal of Economics”, 68(1), s. 305–322.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1884452

Karlqvist A., 1975, Some Theoretical Aspects of Accessibility-based Location Models, [w:] Karlqvist A., Lundqvist L., Snickars F. (ed.), Dynamic Allocation of Urban Space, DC Health, Lexington, Mass.
Google Scholar

Komornicki T., Śleszyński P., Pomianowski W., Rosik P., Siłka P., Stępniak M., 2008, Opracowanie metodologii liczenia wskaźnika międzygałęziowej dostępności transportowej terytorium Polski oraz jego oszacowanie, opracowanie wykonane dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar

Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2009, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, „Biuletyn KPZK PAN”, 241, Warszawa.
Google Scholar

Komunikat COM/2011/676 Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Trybunału Sprawiedliwości, Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 19 października 2011 r., Pakiet na rzecz rozwoju zintegrowanych infrastruktur europejskich.
Google Scholar

Kudłacz T., 1981, Zastosowanie metod grawitacji i grafów do hierarchizacji jednostek przestrzennych, „Przegląd Geograficzny”, 53(3), Warszawa.
Google Scholar

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Zakład Linii Kolejowych w Łodzi.
Google Scholar

Polityka spójności 2014–2020, Inwestycje w rozwój gospodarczy i wzrost zatrudnienia, Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej, http://ec.europa.eu/inforegio
Google Scholar

Regionalny program operacyjny województwa łódzkiego na lata 2007–2013, 2007, Łódź.
Google Scholar

Rosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim, „Prace Geograficzne”, 233, IGiPZ PAN, Warszawa.
Google Scholar

Serwis internetowy Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego.
Google Scholar

Śleszyński P., 2009, Rozwój nowoczesnej drogowej sieci transportowej a efektywność połączeń głównych ośrodków miejskich (1989–2015), „Magazyn Autostrady”, 7, Katowice.
Google Scholar

Vickerman R.W., 1974, Accessibility, Attraction, and Potential: a Review of Some Concepts and their Use in Determining Mobility, „Environment and Planning”, A(6), s. 675–691.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1068/a060675

Wersje skonsolidowane Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr C 326 z 26 października 2012 r.
Google Scholar

Wiśniewski S., 2015, Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-521-8

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi, Wydział Dróg.
Google Scholar

Published

2015-01-01

How to Cite

Wiśniewski, S. (2015). Transportation and settlement potential of small towns in the region of Łódź. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (19), 113–128. https://doi.org/10.18778/1508-1117.19.08