Changes to the centroid of Łódź province towns in the light of transport potential

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.24.05

Keywords:

Transport accessibility, Łódź Province, road infrastructure, individual transport, standard deviation ellipse

Abstract

This article presents changes to the location of the centroid of Łódź province towns resulting from their intraregional time accessibility as well as from transformations in the potential accessibility connected with the dynamic development of road infrastructure. The research was extended through using descriptive methods of spatial statistics as well as spatial data exploratory analysis with focus on dispersion statistics in the form of standard deviation ellipse. Features of ellipses elaborated for individual moments in the development of intraregional infrastructure connections allow to define transformations of transport potential of the province’s towns from the spatial perspective.

References

Bartosiewicz B., Pielesiak I., 2012, Powiązania transportowe w Łódzkim Obszarze Metropolitalnym (Transport Connections in the Łódź Metropolitan Area), [in:] Bartosiewicz B., Marszał T., Pielesiak I. (ed.), Spójność terytorialna Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, „Studia KPZK PAN”, 147, Warsaw, p. 105–137.
Google Scholar

Gadziński J., 2010, Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania (Evaluation of Urban Area Transport Accessibility as Exemplified by Poznań), „Biuletyn Instytutu Geografii i Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM”, 13, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Google Scholar

Gęsiarz Z., 1982, Zarys geografii transportu (Outline of Transport Geography), WSiP, Warsaw.
Google Scholar

Guzik R. (ed.), 2012, Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego w świetle relacji przestrzennych i dostępności komunikacyjnej (Factors and Limitations to Development of Pomerania’s Towns in the Light of Spatial Relations and Transport Accessibility), The Marshal’s Office of the Pomeranian Province, Gdańsk.
Google Scholar

Hansen W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land-use, „Journal of the American Institute of Planners”, 25, p. 73–76.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01944365908978307

Jażdżewska I., 2006, Zmiana położenia środka ciężkości miast i ludności miejskiej w Polsce w XX wieku (Change to the Centre of Gravity of Towns and Urban Population in Poland), „Przegląd Geograficzny”, 78(4), Warsaw, p. 561–574.
Google Scholar

Kachnic M., 2010, Ocena rozpoznania hydrogeologicznego na przykładzie wybranego fragmentu Pojezierza Pomorskiego – Bory Tucholskie, „Biuletyn Państwowego Instytutu Geologicznego – Hydrogeologia”, 442(11), s. 89–94.
Google Scholar

Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., 2009, Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej (Spatial Accessibility as Prerequisite for Shaping Polish Transport Policy), „Biuletyn KPZK PAN”, 241, Warsaw.
Google Scholar

Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013, Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski (Impact of Construction of Motorways and Expressways on Poland’s Social, Economic and Territorial Development), Warsaw.
Google Scholar

Local Data Bank of the Central Statistical Office of Poland (GUS), http://stat.gov.pl/bdl/app/strona.html?p_name=indeks.
Google Scholar

Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., 2013, Proponowane miary dostępności czasowej w transporcie publicznym (Proposed Measurements of Spatial Accessibility in Public Transport), „Przegląd Komunikacyjny”, 12, p. 10–17.
Google Scholar

Rosik P., 2012, Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim (Land Accessibility of Poland in the European Dimension), „Prace Geograficzne”, 233, IGiPZ PAN, Warsaw.
Google Scholar

Rosik P., Stępniak M., Komornicki T., Pomianowski W., 2012, Monitoring spójności terytorialnej gmin w skali krajowej i międzynarodowej w latach 1995–2030 (Monitoring of Territorial Cohesion of Communes on a National and International Scale between 1995 and 2030), IGiPZ PAN, Warsaw.
Google Scholar

Downloads

Published

2016-01-01

How to Cite

Wiśniewski, S. (2016). Changes to the centroid of Łódź province towns in the light of transport potential. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (24), 61–71. https://doi.org/10.18778/1508-1117.24.05