Christian Kracht, "Tristesse Royale" und die Möbiusschleife

Autor

  • Andrzej Kopacki

DOI:

https://doi.org/10.18778/2196-8403.2008.13

Słowa kluczowe:

pokolenie pop, Christian Kracht, „Tristesse Royale”, „Faserland”, „1979”, narracja, Roland Barthes

Abstrakt

Przedmiotem artykułu są fenomen i samowiedza generacji pop w niemieckim pejzażu kulturalnym, jakie wyłaniają się z autoprzedstawienia „kwintetu popkulturalnego“ w książce Tristesse Royale i stanowią tło dwóch powieści Christiana Krachta (Faserland i 1979). Badanie literaturoznawcze przyjmuje za punkt wyjścia konstrukcję narracyjnego Ja i usiłuje (m.in. sięgając do pojęć teorii znaków Rolanda Barthesa) określić literacki charakter prozy Krachta. Wykorzystanie w analizie ‚wstęgi Möbiusa‘ jako figury intelektualnej kwintetu oraz jako modelu narracyjnego pozwala ukazać i zgłębić strukturę, dynamikę i sposoby działania (np. ironię) omawianych narracji.

Bibliografia

BASSLER, MORITZ (2005): Der deutsche Pop-Roman. München.
Google Scholar

BESSING, JOACHIM (ed.) (11999 / 2002): Tristesse Royale. Das popkulturelle Quintett mit Joachim Bessing, Christian Kracht, Eckhart Nickel, Alexander von Schönburg und Benjamin von Stuckrad-Barre. München.
Google Scholar

BIENDARRA, ANKE S. (2002): Der Erzähler als „popmoderner Flaneur“ in Christian Krachts Roman „Faserland“. In: German Life and Letters 55.2:164-179.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/1468-0483.00222

BORGSTEDT, THOMAS (2003): Pop-Männer. Provokation und Pose bei Christian Kracht und Michel Houellebecq. In: BENTHIEN, CLAUDIA / STEPHAN, INGE (eds.): Männlichkeit und Maskerade. Kulturelle Inszenierungen vom Mittelalter bis zur Gegenwart. Köln, 221-247.
Google Scholar

DIEDERICHSEN, DIEDRICH (1999): Der lange Weg nach Mitte. Der Sound und die Stadt. Köln.
Google Scholar

DRÜGH, HEINZ (2007): „...und ich war glücklich darüber, endlich seriously abzunehmen“. Christian Krachts Roman „1979“ als Ende der Popliteratur. In: Wirkendes Wort. Deutsche Sprache und Literatur in Forschung und Lehre 1:31-51.
Google Scholar

FINLAY, FRANK (2004): „Dann wäre Deutschland wie das Wort Neckarauen“: Surface, Superficiality and Globalisation in Christian Kracht’s „Faserland“. In: TABERNER, STUART (ed.): German Literature in the Age of Globalisation. Birmingham, 189-208.
Google Scholar

JÄHNER, HARALD (1999): Fünf Freunde und das Grand-Hotel. In: Berliner Zeitung, 1.12.1999.
Google Scholar

KOPACKI, ANDRZEJ (2004): Kawałek na wiolonczelę i maszynę do pisania. [Ein Stück für Violoncello und Schreibmaschine]. In: Literatura na Świecie 5/6:396-421.
Google Scholar

KOPACKI, ANDRZEJ (2006): Paradoks Gstreina. [Gstreins Paradox]. In: Literatura na Świecie 1/2, 399-413.
Google Scholar

KRACHT, CHRISTIAN (11995 / 1997): Faserland. München.
Google Scholar

KRACHT, CHRISTIAN (2001): 1979. Köln.
Google Scholar

LANGSTON, RICHARD (2005/2006): Escape from Germany: Disappearing Bodies and Postmodern Space in Christian Kracht’s Prose. In: The German Quarterly. Winter 2005/2006:50-70.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1756-1183.2006.tb00033.x

LETTOW, FABIAN (2001): Der postmoderne Dandy: Die Figur Christian Kracht zwischen ästhetischer Selbststilisierung und aufklärerischem Sendungsbewußtsein. In: KÖHNEN, RALPH (ed.): Selbstpoetik 1800-2000: Ich-Identität als literarisches Zeichenrecycling. Frankfurt (M.), 285-305.
Google Scholar

MARKOWSKI, MICHAŁ P. (1999): Szczęśliwa mitologia, czyli pragnienia semioklasty. [Die glückliche Mythologie oder Wünsche eines Semioklasten]. Einführung zu BARTHES, ROLAND: Imperium znaków. Warszawa, 5-42.
Google Scholar

MARTENSTEIN, HARALD (2004): Souplesse Royale. „Der Freund“: Christian Kracht bringt neue, seltsame Kulturzeitschrift heraus. In: Der Tagesspiegel, 24.9.2004.
Google Scholar

RADISCH, IRIS (1999): Mach den Kasten auf und schau. In: Die Zeit, 14.10.1999.
Google Scholar

SCHOLZ, LEANDER (2004): Ein postmoderner Bildungsroman: Christian Krachts „1979“. In: Gegenwartsliteratur. Ein germanistisches Jahrbuch. A German Studies Yearbook 3:200-224.
Google Scholar

WELSCH, WOLFGANG (1998): Narodziny filozofii postmodernistycznej z ducha sztuki modernistycznej [Die Geburt der postmodernen Philosophie aus dem Geist der modernen Kunst]. Aus dem Deutschen von Jan Balbierz. In: NYCZ, RYSZARD (ed.): Odkrywanie postmodernizmu. Kraków, 457-461.
Google Scholar

Opublikowane

2008-12-30

Jak cytować

Kopacki, A. (2008). Christian Kracht, "Tristesse Royale" und die Möbiusschleife. Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, 261–285. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2008.13

Numer

Dział

Articles