„Każda rewolucja rozpoczyna się w żołądku” – rewolucja cyfrowa i jej wpływ na gatunek tekstu ‚ocena restauracji’

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2196-8403.2018.05

Słowa kluczowe:

ocena restauracji, krytyka restauracji, rewolucja cyfrowa, gatunek tekstu, lingwistyka mediów

Abstrakt

W efekcie tzw. rewolucji cyfrowej oraz postępującej mediatyzacji naszej kultury codziennej, w Internecie tworzone są przestrzenie komunikacyjne w niemal wszystkich dziedzinach życia, także w gastronomii. Celem artykułu jest ukazanie zmian wywołanych cyfryzacją w obszarze szeroko rozumianej krytyki restauracyjnej, której autorami nie są eksperci, lecz laicy. Nasza uwaga skierowana jest na powstanie nowej praktyki komunikacyjnej – ‚ocena restauracji’, którą postrzegać należy jako niezależną i uzasadnioną formę krytyki kulinarnej. Badanie opiera się na ocenach restauracji zebranych w okresie od lipca 2018 r. do stycznia 2019 r. i opublikowanych na znanych na całym świecie portalach ratingowych hoteli i restauracji TripAdvisor i Yelp Inc. Za pomocą oprogramowania MAXQDA przeprowadzana została analiza jakościowa materiału badawczego, usystematyzowana następnie w oparciu o analizę dyskursu.

Biogram autora

Karolina Waliszewska

Dr., Studium der Germanistik, Promotion 2010 im Fach Germanistische Sprachwissenschaft. Derzeit wissenschaftliche Mitarbeiterin am Germanistischen Institut der Adam-Mickiewicz-Universität Poznań. Forschungsschwerpunkte: Medien-, Text- und Pragmalinguistik. Forschungsaufenthalte in Kiel, Halle, Görlitz und Bielefeld. 2019-2020 Teilnahme am internationalen Projekt „Was hat Europa mit mir zu tun?・ ‒ Junge Erwachsene aus Deutschland und Polen blicken auf Europa.

Bibliografia

BECK, KLAUS (2006): Computervermittelte Kommunikation im Internet. München.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1524/9783486839203

BECK, KLAUS (2017): Kommunikationswissenschaft. Konstanz.
Google Scholar

BECK, ULRICH / GIDDENS, ANTHONY / LASH, SCOTT (2014): Reflexive Modernisierung. Eine Kontroverse. Frankfurt a. M.
Google Scholar

BURGER, HARALD / LUGINBÜHL, MARTIN (42014): Mediensprache. Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. Berlin.
Google Scholar

DÜRSCHEID, CHRISTA / FRICK, KARINA (2016): Schreiben digital. Wie das Internet unsere Alltagskommunikation verändert. Stuttgart.
Google Scholar

FRAAS, CLAUDIA / MEIER, STEFAN / PENTZOLD, CHRISTIAN (2012): Online-Kommunikation. Grundlagen, Praxisfelder und Methoden. München.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1524/9783486714814

HINTERHOLZER, THOMAS (2013): Facebook, Twitter und Co. in Hotellerie und Gastronomie. Ein Handbuch für Praktiker. Berlin.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-37954-3

MARX, KONSTANZE / WEIDACHER, GEORG (2014): Internetlinguistik. Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Tübingen.
Google Scholar

MIKOS, LOTHAR / WEGENER, CLAUDIA (ed.) (2017): Qualitative Medienforschung. Ein Handbuch. 2., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Konstanz.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.36198/9783838586472

REUTNER, URSULA (2012): Von der digitalen zur interkulturellen Revolution? In: URSULA REUTNER (ed.): Von der digitalen zur interkulturellen Revolution. Baden-Baden, 12-31.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5771/9783845243573

ROLF, ECKARD (1993): Die Funktionen der Gebrauchstextsorten. Berlin / Boston.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110847208

SIEDSCHLAG, ALEXANDER / ROGG, ARNE / WELZEL, CAROLIN (2002): Digitale Demokratie. Willensbildung und Partizipation per Internet. Opladen.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-663-09803-4

SPILLNER, BERND (2002): Die Textsorte Restaurantkritik im kontrastiven und interkulturellen Vergleich. In: MARTINA DRESCHER (ed.): Textsorten im romanischen Sprach-vergleich. Tübingen: Stauffenburg Verlag (Textsorten, Bd. 4), 101-117.
Google Scholar

SPILLNER, BERND (2015): Reden und Schreiben über Essen und Trinken. In: Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST) 87:71–89.
Google Scholar

STEIN, STEPHAN (2015): Käuferurteile im WWW – Rezensionsvariante oder neue Textsorte? In: HAUSER, STEFAN / LUGINBÜHL, MARTIN (eds.): Hybridisierung und Ausdifferenzierung. Kontrastive Perspektiven linguistische Medienanalyse. Bern / New York. Online verfügbar unter https://www.peterlang.com/view/9783035194173/xhtml/chap-ter003.xhtml
Google Scholar

STÖCKL, HARTMUT (2011): Sprache – Bild – Texte lesen. Bausteine zur Methodik einer Grundkompetenz. In: DIEKMANNSHENKE, HAJO / KLEMM, MICHAEL / STÖCKL, HARTMUT (eds.): Bildlinguistik. Theorien – Methoden – Fallbeispiele. Berlin, 45-70.
Google Scholar

STORRER, ANGELIKA (2018): 16. Web 2.0 – das Beispiel Wikipedia. In: BIRKNER, KARIN / JANICH, NINA (eds.): Handbuch Text und Gespräch. Berlin / Boston, 398-418.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110296051-016

VÁSQUEZ, CAMILLA (2015): The Discourse of online consumer reviews. Paperback ed. first. London.
Google Scholar

WALISZEWSKA, KAROLINA (2016a): Nutzerkommentare in deutschen und polnischen Online-Shops. In: KACZMAREK, DOROTA / MICHOŃ, MARCIN / PRASALSKI, DARIUSZ / WEIGT, ZENON (eds.): Kommunikationsformen in der Fach- und Gemeinsprache. Łódź (Felder der Sprache, Felder der Forschung. Lodzer Germanistikbeiträge, 7), 22-36.
Google Scholar

WALISZEWSKA, KAROLINA (2016b): Sprachliche Mittel der bewertenden Rede am Beispiel des Papstbildes Benedikt XVI. in deutschen und polnischen Pressetexten: eine sprachpragmatische Untersuchung. Poznań.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/9788394739836

WARNKE, INGO H. / SPITZMÜLLER, JÜRGEN (2008): Methoden und Methodologie der Diskurslinguistik - Grundlagen und Verfahren einer Sprachwissenschaft jenseits textueller Grenzen. In: WARNKE, INGO H. / SPITZMÜLLER, JÜRGEN (eds.): Methoden der Diskurslinguistik. Sprachwissenschaftliche Zugänge zur transtextuellen Ebene, 3-54.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110920390.3

WINKEL, OLAF (2001): Die Kontroverse und die demokratischen Potentiale der interaktiven Informationstechnologien. - Positionen und Perspektiven. In: Publizistik 46:140-161.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s11616-001-0033-2

Opublikowane

2018-12-28

Jak cytować

Waliszewska, K. (2018). „Każda rewolucja rozpoczyna się w żołądku” – rewolucja cyfrowa i jej wpływ na gatunek tekstu ‚ocena restauracji’. Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, 89–109. https://doi.org/10.18778/2196-8403.2018.05

Numer

Dział

Articles