„Każda rewolucja rozpoczyna się w żołądku” – rewolucja cyfrowa i jej wpływ na gatunek tekstu ‚ocena restauracji’
DOI:
https://doi.org/10.18778/2196-8403.2018.05Słowa kluczowe:
ocena restauracji, krytyka restauracji, rewolucja cyfrowa, gatunek tekstu, lingwistyka mediówAbstrakt
W efekcie tzw. rewolucji cyfrowej oraz postępującej mediatyzacji naszej kultury codziennej, w Internecie tworzone są przestrzenie komunikacyjne w niemal wszystkich dziedzinach życia, także w gastronomii. Celem artykułu jest ukazanie zmian wywołanych cyfryzacją w obszarze szeroko rozumianej krytyki restauracyjnej, której autorami nie są eksperci, lecz laicy. Nasza uwaga skierowana jest na powstanie nowej praktyki komunikacyjnej – ‚ocena restauracji’, którą postrzegać należy jako niezależną i uzasadnioną formę krytyki kulinarnej. Badanie opiera się na ocenach restauracji zebranych w okresie od lipca 2018 r. do stycznia 2019 r. i opublikowanych na znanych na całym świecie portalach ratingowych hoteli i restauracji TripAdvisor i Yelp Inc. Za pomocą oprogramowania MAXQDA przeprowadzana została analiza jakościowa materiału badawczego, usystematyzowana następnie w oparciu o analizę dyskursu.
Bibliografia
BECK, KLAUS (2006): Computervermittelte Kommunikation im Internet. München.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1524/9783486839203
BECK, KLAUS (2017): Kommunikationswissenschaft. Konstanz.
Google Scholar
BECK, ULRICH / GIDDENS, ANTHONY / LASH, SCOTT (2014): Reflexive Modernisierung. Eine Kontroverse. Frankfurt a. M.
Google Scholar
BURGER, HARALD / LUGINBÜHL, MARTIN (42014): Mediensprache. Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien. Berlin.
Google Scholar
DÜRSCHEID, CHRISTA / FRICK, KARINA (2016): Schreiben digital. Wie das Internet unsere Alltagskommunikation verändert. Stuttgart.
Google Scholar
FRAAS, CLAUDIA / MEIER, STEFAN / PENTZOLD, CHRISTIAN (2012): Online-Kommunikation. Grundlagen, Praxisfelder und Methoden. München.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1524/9783486714814
HINTERHOLZER, THOMAS (2013): Facebook, Twitter und Co. in Hotellerie und Gastronomie. Ein Handbuch für Praktiker. Berlin.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-37954-3
MARX, KONSTANZE / WEIDACHER, GEORG (2014): Internetlinguistik. Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Tübingen.
Google Scholar
MIKOS, LOTHAR / WEGENER, CLAUDIA (ed.) (2017): Qualitative Medienforschung. Ein Handbuch. 2., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Konstanz.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.36198/9783838586472
REUTNER, URSULA (2012): Von der digitalen zur interkulturellen Revolution? In: URSULA REUTNER (ed.): Von der digitalen zur interkulturellen Revolution. Baden-Baden, 12-31.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5771/9783845243573
ROLF, ECKARD (1993): Die Funktionen der Gebrauchstextsorten. Berlin / Boston.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110847208
SIEDSCHLAG, ALEXANDER / ROGG, ARNE / WELZEL, CAROLIN (2002): Digitale Demokratie. Willensbildung und Partizipation per Internet. Opladen.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-663-09803-4
SPILLNER, BERND (2002): Die Textsorte Restaurantkritik im kontrastiven und interkulturellen Vergleich. In: MARTINA DRESCHER (ed.): Textsorten im romanischen Sprach-vergleich. Tübingen: Stauffenburg Verlag (Textsorten, Bd. 4), 101-117.
Google Scholar
SPILLNER, BERND (2015): Reden und Schreiben über Essen und Trinken. In: Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST) 87:71–89.
Google Scholar
STEIN, STEPHAN (2015): Käuferurteile im WWW – Rezensionsvariante oder neue Textsorte? In: HAUSER, STEFAN / LUGINBÜHL, MARTIN (eds.): Hybridisierung und Ausdifferenzierung. Kontrastive Perspektiven linguistische Medienanalyse. Bern / New York. Online verfügbar unter https://www.peterlang.com/view/9783035194173/xhtml/chap-ter003.xhtml
Google Scholar
STÖCKL, HARTMUT (2011): Sprache – Bild – Texte lesen. Bausteine zur Methodik einer Grundkompetenz. In: DIEKMANNSHENKE, HAJO / KLEMM, MICHAEL / STÖCKL, HARTMUT (eds.): Bildlinguistik. Theorien – Methoden – Fallbeispiele. Berlin, 45-70.
Google Scholar
STORRER, ANGELIKA (2018): 16. Web 2.0 – das Beispiel Wikipedia. In: BIRKNER, KARIN / JANICH, NINA (eds.): Handbuch Text und Gespräch. Berlin / Boston, 398-418.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110296051-016
VÁSQUEZ, CAMILLA (2015): The Discourse of online consumer reviews. Paperback ed. first. London.
Google Scholar
WALISZEWSKA, KAROLINA (2016a): Nutzerkommentare in deutschen und polnischen Online-Shops. In: KACZMAREK, DOROTA / MICHOŃ, MARCIN / PRASALSKI, DARIUSZ / WEIGT, ZENON (eds.): Kommunikationsformen in der Fach- und Gemeinsprache. Łódź (Felder der Sprache, Felder der Forschung. Lodzer Germanistikbeiträge, 7), 22-36.
Google Scholar
WALISZEWSKA, KAROLINA (2016b): Sprachliche Mittel der bewertenden Rede am Beispiel des Papstbildes Benedikt XVI. in deutschen und polnischen Pressetexten: eine sprachpragmatische Untersuchung. Poznań.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/9788394739836
WARNKE, INGO H. / SPITZMÜLLER, JÜRGEN (2008): Methoden und Methodologie der Diskurslinguistik - Grundlagen und Verfahren einer Sprachwissenschaft jenseits textueller Grenzen. In: WARNKE, INGO H. / SPITZMÜLLER, JÜRGEN (eds.): Methoden der Diskurslinguistik. Sprachwissenschaftliche Zugänge zur transtextuellen Ebene, 3-54.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110920390.3
WINKEL, OLAF (2001): Die Kontroverse und die demokratischen Potentiale der interaktiven Informationstechnologien. - Positionen und Perspektiven. In: Publizistik 46:140-161.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11616-001-0033-2
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.