Φιλήκοος καὶ φιλόμουσος. Sul ruolo del greco nell’educazione riformata a Danzica nel XVI seco

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-0319.26.18

Słowa kluczowe:

Michał Retell, greka humanistyczna, pareneza, Gdańsk, Reformacja, Gymnasium Dantiscanum

Abstrakt

The article presents the edition and commentary of an adhortatio to learn Greek addressed to the pupils of the Gymnasium Dantiscanum (Gdansk). The text was printed in 1571 as part of an anthology of Greek poems and prose composed by Humanist Michael Retell from Zittau (1530–1576). Retell was invited to Gdansk to organize the recently founded grammar school. Although a number of publications are now available on Retell, reconstructing his biography and commenting on his Latin works, however, there is still a lack of studies on his Greek output. They could help clarify the author’s use of ancient models, since his poems often have bilingual versions, and only the Latin ones have been studied. Moreover they could offer more insight into the school and its scholars during its lesser-known early years of activity (1558–1580).

Biogram autora

Roberto Peressin - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Dr Roberto Peressin is research assistant at the Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw. He graduated from the Faculty of Classical Languages at the Catholic University in Milan in 2009, where he specialized in translatology of Greek and Armenian texts. In 2019 he obtained a PhD at the University of War-saw. His main interests focus on the reception of Classical heritage in Eastern Europe, and on Italian historical linguistics.

Bibliografia

A Greek-English Lexicon. (1940). Compiled by H.G. Liddell and R. Scott. Oxford: Clarendon Press.
Google Scholar

A Patristic Greek Lexicon. (1964). G.W.H. Lampe (ed.). Oxford: Clarendon Press.
Google Scholar

Awianowicz, B. (2016). Retoryka w Gdańskim Gimnazjum Akademickim w świetle programów szkolnych, wykładów i praktyki oratorskiej drugiej połowy XVI i w XVII wieku. In: M. Otto, J. Pokrzywnicki (red.). W gdańskim ogrodzie Muz. Gimnazjum Akademickie w Gdańsku wobec kultury starożytnych Greków i Rzymian : idee, teksty, artefakty. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 41–65.
Google Scholar

Babnis, M. (1992). Michał Retell. In: S. Gierszewski (red.). Słownik biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego. T. 1. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskie. 56.
Google Scholar

Bogumił, I. (2016). Inspiracje antyczne w twórczości poetów Gdańskiego Gimnazjum Akademickiego. In: M. Otto, J. Pokrzywnicki (red.). W gdańskim ogrodzie Muz. Gimnazjum Akademickie w Gdańsku wobec kultury starożytnych Greków i Rzymian: idee, teksty, artefakty. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 23–40.
Google Scholar

Bogumił, I. (2017). Rzymskie Kameny nad Bałtykiem. O łacińskiej poezji w Gdańsku w drugiej połowie XVI wieku. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Brodnicki, M. (2012). Nauczanie filozofii w Gdańskim Gimnazjum Akademickim do połowy XVII wieku. Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses.
Google Scholar

Ciccolella, P. (2008). Donati Graeci. Learning Greek in the Renaissance. Leiden-Boston: Brill.
Google Scholar

Czerniatowicz, J. (2013). “Greek Poetry Composed by Polish Authors in the 16th and 17th Centuries”. Eos C fasciculus extra ordinem editus electronicus. 403–423 [= Czerniatowicz, J. (1984). Eos 72. 189–206]. http://ptf.edu.pl/wp-content/uploads/2016/07/407_EOS-2013-CD.pdf [20.12.2022]
Google Scholar

Franckenberger, A. (1568). Constitutio nova Gymnasii Dantiscani [...] a c. di Z. Głombiowska. In: L. Mokrzecki (red.). (2008). Gdańskie Gimnazjum Akademickie. T. 2. Wybór źródeł z XVI i XVII wieku. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 21–48.
Google Scholar

Gärtner, Th. (2020). Jonische Hexameter als Träger der norddeutchen Reformation. In: M. Kajava, T. Korhonen, T. Vesterinen, (eds.). Meilicha Dôra. Poems and Prose in Greek from Renaissance and Early Modern Europe. Vaasa: Societas Scientiarum Fennica. 217–243.
Google Scholar

Lizelius, M.G. (1730). Historia poetarum Graecorum Germaniae a renatis literis ad nostra usque tempora. Francofurti et Lipsiae apud Io. Paulum Rothium.
Google Scholar

Mattox, M.L. (2009). Martin Luther’s Reception of Paul. In: R. Ward Holder (ed.). Companion to Paul in the Reformation. Leiden, Boston: Brill. 93–118.
Google Scholar

McGregor, B. (2016). On Good Manners for Boys / De civilitate morum puerilium. In: DOBD Collected Works of Erasmus: Volume 3: De conscribendis epistolis / Formula / De civilitate. Volume 4: De pueris instituendis / De recta pronuntiatione. Toronto: University of Toronto Press. 269–290.
Google Scholar

Mokrzecki, L. (2008). Gdańskie Gimnazjum Akademickie, zarys dziejów. In: E. Kotarski (red.). Gdańskie Gimnazjum Akademickie. T. I Szkice z dziejów. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 13–41.
Google Scholar

Nadolski, B. (1966). “Michał Retell – humanista gdański z czasów Zygmunta Augusta”. Rocznik Gdański 25. 293–304.
Google Scholar

Nadolski, B. (1969). Ze studiów nad życiem literackim i kulturą umysłową na Pomorzu w XVI i XVII wieku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar

Nadolski, B. (1976). Poezja renesansowa na Pomorzu. Wybór, wstęp i objaśnienia. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Google Scholar

Nowak, Z. (1988–1989). Michał Retell. In: E. Rostworowski (red.). Polski Słownik Biograficzny. Vol. XXXI. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. 146–147.
Google Scholar

Pelczar, M. (1969). Nauka i kultura w Gdańsku. In: T. Bieniecki (red.). Gdańsk, jego dzieje i kultura. Warszawa: Arkady.
Google Scholar

Pontani, F., Weise, S. (2021). General Introduction. In: F. Pontani, S. Weise (eds.). The Hellenizing Muse: A European Anthology of Poetry in Ancient Greek from the Renaissance to the Present. Berlin, Boston: De Gruyter. 1–18.
Google Scholar

Praetorius, E. (1713). Athenæ Gedanenses: Sive Commentarius Historico-Chronologicus Succinctus [...]. Lipsiae: Apud O.F. Gleiditsch et filium.
Google Scholar

Rabil, A. (1979). “Erasmus’ Paraphrase of the Gospel of John”. Church History 48. 142–155.
Google Scholar

Retell, M. (1571). Michaēlou Retelliou Poiēmátōn Hellēnikōn bíbloi dúo. Toũ autoũ ekeínou lógōn bíblos mía. Michaelis Retellii Poematvm Graecorvm libri dvo [...], eiusdem autoris Orationu[m] liber vnus. Dantisci. Excudebat Iacobus Rhodus.
Google Scholar

Reychman, J. (1969). Katedra języków orientalnych gdańskiego gimnazjum akademickiego (1584–1810). In: J. Reychman (red.). Szkice z dziejów polskiej orientalistyki. T. 3. Warszawa: PWN. 83–121.
Google Scholar

Rochette, B. (2018). “La terminologie grecque et latine du plurilinguisme”. Lingue antiche e moderne 7. 191–219.
Google Scholar

Salthenius, D.L. (1751). Bibliothecae viri, cum viveret, summe reverendi, atque excellentissimi, Danielis Salthenii, S.S. theologiae doctoris et professoris ordinarii, scholaeque cathedralis rectoris, libri [...] rariores et rarissimi, uni, si Deo ita visum fuerit, emptori tradendi. Regiomonti Borussorum. Joh. Henr. Hartungii.
Google Scholar

Sebastiani, V. (2013). “Gli “Antibarbari” di Erasmo e il programma editoriale della stamperia Froben”. Bruniana & Campanelliana 19(2). 385–395.
Google Scholar

Suidae Lexicon. (1931). T. II. A. Adler (ed.). Lepzig: B.G. Teubner.
Google Scholar

Veteikis, T. (2021). Poland and Lithuania. In: F. Pontani, S. Weise (eds.). The Hellenizing Muse: A European Anthology of Poetry in Ancient Greek from the Renaissance to the Present. Berlin, Boston: De Gruyter. 604–647.
Google Scholar

Weise, S. (2017). Prooímion. In: S. Weise (ed.). Hellenistí! Altgriechisch als Literatursprache in neuzeitlichen Europa. Stuttgart: Franz Steiner Verlag. 7–11.
Google Scholar

Wengert, T.J. (2009). The Rhetorical Paul: Philip Melanchthon’s Interpretation of the Pauline Epistles. In: R. Ward Holder (ed.). Companion to Paul in the Reformation. Leiden, Boston: Brill. 129–136.
Google Scholar

Opublikowane

2023-10-05 — zaktualizowane 2023-12-08

Wersje

Jak cytować

Peressin, R. (2023). Φιλήκοος καὶ φιλόμουσος. Sul ruolo del greco nell’educazione riformata a Danzica nel XVI seco. Collectanea Philologica, (26), 231–242. https://doi.org/10.18778/1733-0319.26.18 (Original work published 5 październik 2023)