Changes in pedestrian and bicycle accessibility of key public spaces in Uniejów – the example of a foot-bridge on the river Warta

Authors

  • Paulina Kurzyk Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej, ul. Kopcińskiego 31, 90-142 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/2299-8403.09.06

Keywords:

pedestrian accessibility, foot-bridge, accessibility by bicycle, key public space, Uniejów

Abstract

The article presents an assessment of changes in accessibility of key public spaces in Uniejów, on foot and by bicycle, using as an example a foot-bridge on the river Warta. Public spaces are places that fulfil a number of functions in both the economic and the social sphere. Accessibility, which is one of their qualities, is the subject of this study. The method of isochrones was used to show changes in areas of single-family and multifamily housing in chosen time intervals. The study shows how a foot-bridge can be an important element in improving accessibility for public space users.

References

Borowska-Stefańska M., Wojtczak M., Dostępność piesza i transportem indywidualnym do parków w Turku i Koninie, „Biuletyn Uniejowski” 2019, t. 8, s. 161–179.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2299-8403.08.10

Brodowicz D., Domaradzka A., Sadowy K., Lokalność, przestrzeń publiczna, kapitał społeczny – cele, osiągnięcia i wyzwania kształtowania przestrzeni publicznej Warszawy w odniesieniu do Społecznej Strategii Warszawy oraz propozycje metodologii monitorowania jej realizacji. Raport, 2015, s. 22–23.
Google Scholar

Chmielewski J.M., Przestrzeń publiczna w teorii urbniastyki, [w:] S. Gzell (red.), Przestrzeń publiczna jako element krystalizacji zespołów urbanistycznych, „Urbanistyka. Międzyuczelniane Zeszyty Naukowe” 2005, s. 5–10.
Google Scholar

Dębowska-Mróz M., Lis P., Kształtowanie przestrzeni transportowej dedykowanej pieszym i rowerzystom jako element poprawy mobilności w miastach, „Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2017, nr 18, s. 523.
Google Scholar

Furtak M., Remont i częściowa odbudowa kładki pieszej przez rzekę Rabę, w perspektywie krajobrazowo-kulturowo-inżynierskiej, „Przestrzeń i Forma” 2011, nr 16, s. 577–588.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s00775-011-0758-y

Komornicki T., Śleszyński P., Rosik P., Pomianowski W., Stępniak M., Silka P., Dostępność przestrzenna jako przesłanka kształtowania polskiej polityki transportowej, „Biuletyn KPZK PAN” 2010, z. 241, s. 16–35.
Google Scholar

Lamprecht M., Kilka uwag o rozwoju Uniejowa w świetle nowych funkcji miasta, „Biuletyn Uniejowski” 2012, t. 1, s. 131–139.
Google Scholar

Lorens P., Definiowanie współczesnej przestrzeni publicznej, [w:] P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (red.), Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, „Urbanista” 2010, s. 6–18.
Google Scholar

Nissen S., Urban Transformation from Public and Private Space to Space of Hybrid Character, „Czech Sociological Review” 2008, t. 44, nr 6, s. 1129–1149.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.13060/00380288.2008.44.6.04

Ossowicz T., Przestrzenie publiczne w sferze dyskusji, Konferencja naukowa na temat przestrzeni publicznej, Poznań, 27‒29.05.2009.
Google Scholar

Rakower R., Łabędzki J., Gadziński J., Konkurencyjność ruchu rowerowego w przestrzeni miejskiej, „Transport Miejski i Regionalny” 2011, nr 2, s. 31–38.
Google Scholar

Rochmińska A., Centra handlowe jako przestrzenie hybrydowe, „Space–Society–Economy” 2014, nr 13, s. 281–297.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-3180.13.15

Sarga A., Wpływ kładki „Bernatka” na strukturę funkcjonalno-przestrzenną krakowskiego Kazimierza i Podgórza, „Przestrzeń i Forma” 2014, nr 21, s. 473–482.
Google Scholar

Sierpiński G., Miary dostępności transportowej miast i regionów, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Transport” 2010, z. 66, s. 91–96.
Google Scholar

Soszyński D., Sowińska-Świerkosz B., Gawryluk A., Kształtowanie wiejskich przestrzeni publicznych – ocena rozwiązań krajobrazowych w wybranych gminach Polesia Zachodniego, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego” 2016, nr 34, s. 149–162.
Google Scholar

Śleszyński P., Dostępność czasowa i jej zastosowania, „Przegląd Geograficzny” 2014, nr 86 (2), s. 171–215.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2014.2.2

Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (DzU 1985, poz. 60), art. 4, pkt 13.
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU 2003, poz. 717), art. 2, pkt 6.
Google Scholar

Wiśniewski S., Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7969-521-8

Wojnarowska A., Przestrzeń publiczna Uniejowa, „Biuletyn Uniejowski” 2015, t. 4, s. 25–44.
Google Scholar

Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miasta Uniejów, Uniejów 2007–2009.
Google Scholar

Żółtowski K., Binczyk M., Galewski T., Łukowa kładka dla pieszych przez rzekę Warta we Wronkach: projekt i realizacja, „Mosty” 2015, s. 54–56.
Google Scholar

http://www.geoportal.gov.pl [dostęp: 15.04.2020].
Google Scholar

https://mapadotacji.gov.pl/projekty/756630/ [dostęp: 3.05.2020).
Google Scholar

Published

2020-11-05

How to Cite

Kurzyk, P. (2020). Changes in pedestrian and bicycle accessibility of key public spaces in Uniejów – the example of a foot-bridge on the river Warta . Biuletyn Uniejowski, 9, 111–132. https://doi.org/10.18778/2299-8403.09.06

Issue

Section

Articles