The legend of Blind Maks as the basis for developing a new tourist product of Łódź

Authors

  • Artur Kubus Artur Kubus, Bartłomiej Łuć - absolwent studiów licencjackich, student II roku studiów magisterskich „turystyka i rekreacja” na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Bartłomiej Łuć
  • Monika Minkowska Monika Minkowska, Monika Wawrzyniak, Aleksandra Wychowaniec - absolwentka studiów licencjackich, studentka II roku studiów magisterskich „turystyka i rekreacja” na Wydziale Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Monika Wawrzyniak
  • Aleksandra Wychowaniec

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7440.01.07

Keywords:

tourist product, tourism, Łódź, Bałuty, “Slepy Maks”

Abstract

The article is an attempt of presenting the possibilities of placing the real facts and the characters from Bałuty district in Łódź taken from Polish Interwar Period in the tourism. The “career” of Menachem Bornsztajn is taken into account in the analysis. In the region of Łódź he was known as “Slepy Maks”. Despite his enormous “fame”, he is an unknown character among the society of Stare Bałuty district, where he grew up. It is confirmed by survey research carried out among citizens of Stare Bałuty. The trust is that there are particular episodes related to that character, however they are not forming the coherent touristic product. The main purpose of this article is to show how the hidden potential of the story about Slepy Maks can be used to create a new, competitive touristic product of the city. 

References

BABBIE E., 2004, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

INDELAK J., 1990, Szczury ze złego miasta, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź.
Google Scholar

KACZMAREK J., STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2010, Produkt turystyczny Pomysł Organizacja, Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 142–151.
Google Scholar

KONARZEWSKI K., 2000, Jak uprawiać badania oświatowe Metodologia praktyczna, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa.
Google Scholar

MOSTOWICZ A., 1998, Ballada o Ślepym Maksie, Wyd. Biblioteka „Tygla Kultury”, Łódź.
Google Scholar

MIKA M., 2008, Formy turystyki poznawczej [w:] red. W. KUREK, Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s.210–214.
Google Scholar

Niesamowite przygody „Ślepego Maksa”. Łódzki Rinaldo-Rinaldini (...), 1946, „Express Ilustrowany”, 13.05.1946 r.
Google Scholar

OCHOCKI A., 2004, Reporter przed konfesjonałem, czyli jak się w Łodzi przed wojną robiło gazetę, Wyd. Literatura, Łódź, s. 66–75.
Google Scholar

PIETER J., 1967, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław.
Google Scholar

PIOTROWSKI R., 2014, Ślepy Maks Historia Łódzkiego Ala Capone, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar

Plan wojewódzkiego miasta Łodzi, 1937, Wydział Budownictwa Zarządu Miejskiego, Łódź.
Google Scholar

Proszę o rehabilitację i uniewinnienie, 1936, „Głos Poranny”, 15.10. 1936 r.
Google Scholar

PRZYBYŁOWSKA I., 1978, Wywiad swobodny ze standaryzowana lista poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych, „Przegląd Socjologiczny”, 30, s. 63–66.
Google Scholar

SIERPOWSKI S., NAWROCKI S., 1995, Metodyka pracy archiwalnej, UAM, Poznań, s. 249–253.
Google Scholar

Sensacje na procesie Ślepego Maksa, 1935, „Głos Poranny”, 9.05. 1935 r.
Google Scholar

Skąd się wzięła przyjaźń inspektora policji z hersztem bandy, 1936, „Orędownik”, 16.10.1936 r.
Google Scholar

STASIAK A., 2009, Turystyka literacka i filmowa, [w:] K. Buczkowska, A. Mikos von Rohrscheidt (red.), Współczesne formy turystyki kulturowej, t. 1, Akademia Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar

Ślepy Maks – Anioł Pokoju, 1935, „Głos Poranny”, 11.05.1935 r.
Google Scholar

Ślepy Maks – król podziemi Łodzi, 1935, „Głos Poranny”, 7.05. 1935 r.
Google Scholar

Tajemnice Bałut. Napad rabunkowy czy zemsta osobista, 1931, „Dziennik Łódzki”, 10.12.1931 r.
Google Scholar

Zbrodnia „Ślepego Maksa” herszta szajki złodziejskiej „Dardanele” i „prezesa” stowarzyszenia „Dusicieli” (...), 1929, „Express Wieczorny Ilustrowany”, 20.09.1929 r.
Google Scholar

Zza kulis roboty „Ślepego Maksa” w Łodzi, 1936, „Orędownik”, 15.10.1936 r.
Google Scholar

Published

2017-12-30

How to Cite

Kubus, A., Łuć, B., Minkowska, M., Wawrzyniak, M., & Wychowaniec, A. (2017). The legend of Blind Maks as the basis for developing a new tourist product of Łódź. Warsztaty Z Geografii Turyzmu, 8(1), 63–70. https://doi.org/10.18778/2544-7440.01.07