Tourism space: an attempt at a fresh look

Authors

  • Marek Więckowski Polish Academy of Sciences, Institute of Geography and Spatial Organization

DOI:

https://doi.org/10.2478/tour-2014-0002

Keywords:

tourism space, tourism, poly-functionality, multiple motivation, multi-relativity

Abstract

In this article, the author is trying to answer the fundamental question: what is present-day tourism space like at a time of highly increasing flows of people or even a shift from the space of a ‘place’ to the space of a ‘flow’? The article puts special stress on how to define the current unique multi-functional space. The author attempts to define tourism space as a new entity, founded on poly-functionality (i.e. different functions and use of the same space both at the same time and in different seasons), multi-scale (overlapping of tourism spaces depending on the scale concerned), multi-layer, as well as the multi-motivation of its creators and users, or even multi-relativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CACCOMO J.L., SOLONANDRASANA B., 2001, L’innovation dans l’industrie touristique. Enjeux et stratégies, L’Harmattan, Paris.
Google Scholar

CASTELLS M., 1996, The rise of the network society – the information age, Blackwell, Oxford.
Google Scholar

CAZELAIS N., NADEAU R., BEAUDET G. (eds), 2000, L’espace touristique, Presses de l’Université du Québec, Sainte-Foy.
Google Scholar

CHOMBART DE LAUWE P.H., 1952, Paris et l’agglomération parisienne, PUF, 2, Paris.
Google Scholar

COHEN E., 1995, Contemporary tourism – trends and challenges, [in:] R. Butler, D. Pearce (eds), Change in Tourism. People, Places, Routledge, Processes, London–New York.
Google Scholar

FOUCAULT M., 2005, Inne przestrzenie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

GITELSON, R.J., KERSTETTER, 1990, The relationship between socio-demographic variables, benefit sought and subsequent vacation behavior: a case study, Journal of Travel Research 28 (Winter), pp. 24-29.
Google Scholar

HARVEY D., 1973, Social justice and the city, London.
Google Scholar

HUGHES H., 2003, Arts, Entertainment and Tourism, Butterworth-Heinemann, Oxford–Burlington.
Google Scholar

HUI A., 2008, Many homes for tourism: Re-considering spatializations of home and awal in tourism mobilities, Tourist Studies, 8, pp. 291-311.
Google Scholar

KIM S.S., LEE C.K., 2002, Push and pull relationships, Annals of Tourism Research, 1, pp. 257-260.
Google Scholar

KOWALCZYK A., 2011, „Geograficzne” aspekty przestrzeni turystycznej (nowe spojrzenie na koncepcję przestrzeni turystycznej), [in:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (eds), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, pp. 29-38.
Google Scholar

KOZAK M.W., 2009, Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, Wyd. Naukowe Scholar. EUROREG, Warszawa, pp. 325.
Google Scholar

KUREK W. (ed.), 2008, Turystyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

LEFEBVRE P., 1974, La production de l’espace, Anthropos, Paris.
Google Scholar

LISZEWSKI S., BACZWAROW M., 1998, Istota i właściwości przestrzeni rekreacyjno-turystycznej, Turyzm, 8, 1, pp. 39-67.
Google Scholar

LISZEWSKI S., 1995, Przestrzeń turystyczna, Turyzm, 5, 2, pp. 87-103.
Google Scholar

LISZEWSKI S., 2005, Przestrzeń turystyczna w ujęciu podmiotowym. Przyczynek do dyskusji o przestrzeni w geografii, [in:] W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski (eds), Geografia jako nauka o przestrzeni, środowisku i krajobrazie, t. 1: Podstawowe idee i koncepcje w geografii, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, pp. 50-60.
Google Scholar

MACCANNELL D., 1976, The Tourist: A New Theory of the Leisure Class. Schocken Books, New York.
Google Scholar

MACCANNELL D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie, Muza SA, Warszawa.
Google Scholar

MAZURKIEWICZ L., 2007, Model przestrzennego zachowania turystów, Przegląd Geograficzny, 79, 1, pp. 99-114.
Google Scholar

MEYER B., 2008, Kształtowanie układów przestrzenno-funkcjonalnych przez turystykę, Rozprawy i Studia, t. 676, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar

MOUTINHO L., 1987, Consumer behaviour in tourism, European Journal of Marketing, 21, 10, pp. 5-44.
Google Scholar

PRZECŁAWSKI K., 1979, Socjologiczne problemy turystyki, IW ZZ, Warszawa.
Google Scholar

PRZECŁAWSKI K., 1996, Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Alis, Kraków.
Google Scholar

SIRAKAYA E., MCLELLAN R.W., UYSAL M., 1996, Modeling Vacation Destination Decisions: A Behavioral Approach, Journal of Travel & Tourism Marketing, 5, 1-2, pp. 57-75.
Google Scholar

SMITH V.L., 2001, The nature of tourism, [in:] V.L. Smith, M. Brent (eds), Hosts and Guest Revisited: Tourism Issues of the 21st Century, Cognizant Communication Corporation, New York.
Google Scholar

SCHIFFMAN L.G., KANUK L.L., 1978, Consumer Behavior, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
Google Scholar

URRY J., 1990, The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies, Sage, London.
Google Scholar

URRY J., 2000, Sociology beyond Societies, Mobilities for the Twenty First Century, Routledge, London.
Google Scholar

URRY J., 2002, The Tourist Gaze, 2nd edition, Sage Publications of London, Thousand Oaks and New Delhi.
Google Scholar

WARSZYŃSKA J., JACKOWSKI A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.
Google Scholar

WIĘCKOWSKI M., 2010a, Tourism development in the borderlands of Poland, Geographia Polonica, vol. 83, issue 2, pp. 67-81.
Google Scholar

WIĘCKOWSKI M., 2010b, Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Prace Geograficzne, 224.
Google Scholar

WIĘCKOWSKI M., 2013, Eco-frontier in the mountainous borderlands of Central Europe. The case of Polish border parks, Journal of Alpine, Research/Revue de géographie alpine 101, 2, pp. 12, http://rga.revues.org/2107
Google Scholar

WILIAMS A.M., HALL C.M., 2002, Tourism, migration, circulation and mobility, [in:] C.M. Hall, A.M. Wiliams (eds), Tourism and migration. New relationships between production and consumption, Kluver Academic Publishers, Dordrecht, Boston, London, pp. 1-52.
Google Scholar

WŁODARCZYK B., 2007, Przestrzeń turystyczna – pojęcie, wymiary i cechy, Turyzm, 17, 1-2, pp. 149-162.
Google Scholar

WŁODARCZYK B., 2009, Przestrzeń turystyczna. Istota, koncepcje, determinanty rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

WŁODARCZYK B., 2012, Processes of tourism space formation, Tourism/Turyzm, 21, 1-2, pp. 59-65.
Google Scholar

YUAN S., MCDONALD C., 1990, Motivational Determinants of International Pleasure Time, Journal of Travel Research, 29 (Summer), pp. 7-13.
Google Scholar

Downloads

Published

2014-11-20

How to Cite

Więckowski, M. (2014). Tourism space: an attempt at a fresh look. Turyzm/Tourism, 24(1), 17–24. https://doi.org/10.2478/tour-2014-0002

Issue

Section

Articles