Folk culture resources as a component of tourism space

Authors

  • Justyna Mokras-Grabowska University of Lodz, Institute of Geography and Urban Studies, Department of Leisure and Qualified Tourism

DOI:

https://doi.org/10.2478/tour-2013-0010

Keywords:

folk culture, commercialization, authenticity, folk tourism, tourism space, hospitality

Abstract

The paper concerns folk tourism – describes the mutual relations between folk culture and tourism and the main mechanisms of the commercialization of cultural heritage. Moreover it locates folk culture resources in tourism space and includes hospitality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ISAŃSKI J., 2008, Wpływ turystyki na środowisko społeczno-kulturowe. Skutki rozwoju turystyki w środowisku społecznym – szanse i zagrożenia, [in:] Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki. Zasoby antropogeniczne. Krajobraz. Ruch turystyczny, t. II, eds. Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, Wyd. Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, pp. 27–40.
Google Scholar

JĘDRYSIAK T., 2008, Turystyka kulturowa, PWE, Warszawa, 86 pp.
Google Scholar

KACZMAREK J., STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa, 159 pp.
Google Scholar

KOWALCZYK A., 2008, Współczesna turystyka kulturowa – między tradycją a nowoczesnością, [in:] Turystyka kulturowa. Spojrzenie geograficzne, „Geografia Turyzmu”, 1, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa.
Google Scholar

KOWALCZYK A., 2009, Proces przekształcania zasobów kulturowych w atrakcje turystyczne (na przykładzie zagospodarowania turystycznego pól bitewnych), [in:] Razem, ale jak?, „Kultura i Turystyka”, ed. A. Stasiak, WSTH w Łodzi, Łódź, pp. 33–46.
Google Scholar

LISZEWSKI S., 1995, Przestrzeń turystyczna, Turyzm 5/2, pp. 87–103.
Google Scholar

MADEJ T., 2008, Rola turystów z „Unikatu” w odrodzeniu tradycji Niedzieli Palmowej we wsi Łyse na Kurpiach, [in:] W kręgu humanistycznej refleksji nad turystyką kulturową, ed. M. Kazimierczak, Wyd. AWF w Poznaniu, Poznań, pp. 234–240.
Google Scholar

MIKA M., 2008, Przemiany pod wpływem turystyki na obszarach recepcji turystycznej, [in:] Turystyka, red. W. Kurek, PWN, Warszawa, pp. 406–473.
Google Scholar

MOKRAS-GRABOWSKA J., 2010, Wpływ turystyki na komercjalizację kultury ludowej w Polsce, doctoral thesis, Archiwum Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

OLECHNICKI K., ZAŁĘCKI P., 1999, Słownik socjologiczny, Graffiti BC, Toruń.
Google Scholar

REMBOWSKA K., 2008, Turystyka jako interpretacja dziedzictwa kulturowego, [in:] Eksploracja przestrzeni historycznej, red. M.K. Leniartek, WSZ, Wrocław, pp. 19–20.
Google Scholar

STASIAK A., 2007, Kultura a turystyka – wzajemne relacje, [in:] Razem czy oddzielnie?, „Kultura i Turystyka”, ed. A. Stasiak, WSTH w Łodzi, Łódź.
Google Scholar

URRY J., 2007, Spojrzenie turysty, PWN, Warszawa.
Google Scholar

WŁODARCZYK B., 2009, Przestrzeń turystyczna. Istota, koncepcje, determinanty rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 268 pp.
Google Scholar

ZARĘBA D., 2010, Ekoturystyka. Wyzwania i nadzieje, PWN, Warszawa, 182 pp.
Google Scholar

ZOWISŁO M., 2011, Filozofia rekreacji, [in:] Rekreacja i czas wolny, ed. R. Winiarski, Oficyna Wydawnicza ŁOŚGRAF, Warszawa, pp. 64–80.
Google Scholar

Downloads

Published

2013-12-30

How to Cite

Mokras-Grabowska, J. (2013). Folk culture resources as a component of tourism space. Turyzm/Tourism, 23(2), 43–47. https://doi.org/10.2478/tour-2013-0010

Issue

Section

Articles