Teatr zawsze umiera

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.59.11

Słowa kluczowe:

Communitas, Victor Turner, David Mamet, Marshall McLuhan, Ariane Mnouchkin, Dionizja, Jerzy Grotowski, Teatr laboratorium, Peter Brook, Charles Marowitz, Richard Schechner, Antonin Artaud, Herbert Blau, Samuel Beckett

Abstrakt

Teatr zawsze umiera [The Theater Is always Dying] śledzi odporność spektakli teatralnych na żywo w obliczu konkurencyjnych form performatywnych, takich jak kino, telewizja i współczesne usługi przesyłania strumieniowego na osobistych, przenośnych urządzeniach, i koncentruje się na zdolności teatru do kontynuowania roli znaczącej siły kulturowej, społecznej i intelektualnej w obliczu takiej konkurencji. Przypominając Becketta, moglibyśmy zatem zasugerować, że teatr może być na najlepszej drodze umierania, ponieważ jego przedłużający się upadek wydaje się samoregenerować. Niezależnie od tego, czy „wychodzisz z teatru bardziej ludzko niż wtedy, gdy wchodzisz”, jak sugeruje Ariane Mnouchkin, czy też miałeś poczucie, że byłeś częścią, uczestniczyłeś w rytuale społeczności, Dionizja, czy niezależnie od tego, czy czułeś się dotknięty performatywem, ucieleśnione intelektualne i emocjonalne ludzkie doświadczenie może wpłynąć na to, jak oceniasz stan współczesnego teatru. Być może nie zawsze znasz odpowiedź na te pytania natychmiast po spotkaniu teatralnym, a może nawet celowo lub świadomie, ale mimo wszystko coś mogło się toczyć. Możesz okazać się „bardziej ludzki niż wtedy, gdy wszedłeś”.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Stanley Gontarski - Robert O. Lawton Distinguished Professor of English, Florida State University, Departmentof English, Tallahassee, FL 32306-1580, USA

Stanley Gontarski is Robert O. Lawton Distinguished Professor of English at Florida State University, where he edited the “Journal of Beckett Studies” from 1989–2008. His recent books include (with eds. Paul Ardoin and Laci Mattison) Understanding Bergson, Understanding Modernism (Bloomsbury, 2013) and the follow-up Understanding Deleuze, Understanding Modernism appeared in 2014. His critical, bilingual edition of Tennessee Williams’s A Streetcar Named Desire was published as Un tram che si chiama desiderio / A Streetcar Named Desire in the series Canone teatrale europeo/Canon of European Drama from Editioni ETS in Pisa, 2012. He has also edited The Beckett Critical Reader: Archives, Theories, and Translations (2012) and The Edinburgh Companion to Samuel Beckett and the Arts (2014), both from Edinburgh University Press; his monograph, Creative Involution: Bergson, Beckett, Deleuze has appeared in 2015 to launch his book series “Other Becketts” with Edinburgh University Press, from which his Beckett Matters: Essays on Beckett’s Late Modernism appeared in fall 2016. His Przedstawienie Becketta: Eseje o Becketcie (ed. Tomasz Wiśniewski and Miłosz Wojtyna) appeared from the University of Gdańsk and Maski Press in 2016. His Beckett’s “Happy Day”: A Manuscript Study, appeared from Ohio State University Press in 2017; Revisioning Beckett: Samuel Beckett’s Decadent Turn appeared from Bloomsbury Academic in 2018; and his Burroughs Unbound: William Burroughs and the Performance of Writing is forthcoming from Bloomsbury Academic and Włodzimierz Staniewski and the Phenomenon of “Gardzienice” (ed. with Tomasz Wiśniewski and Katarzyna Kręglewska) is forthcoming from Routledge.

Bibliografia

Beckett Samuel, Endgame, Grove Press, New York 1958.
Google Scholar

Brenman-Gibson Margaret, Clifford Odets: American Playwright: the Years from 1906–1940, Applause, New York 2002.
Google Scholar

Cage John, Empty Words: Writings ’73–78 by John Cage, CT: Wesleyan University Press, Middletown 1981.
Google Scholar

Dickson Andrew, Ariane Mnouchkine and the Théâtre du Soleil: a life in theatre, “The Guardian” 10.08.2012, https://www.theguardian.com/culture/2012/aug/10/ariane-mnouchkine-life-in-theatre (access 3.11.2020).
Google Scholar

Green Jesse, How Lucky We Are to Be Alive Right Now, “New York Magazine” (Vulture section) 7.03.2016, http://www.vulture.com/2016/03/new-york-theater-new-golden-age.html (access 3.11.2020).
Google Scholar

Kourlas Gia, The Medium Steps Behind the Medium, “The New York Times” 12.07.2009, https://www.nytimes.com/2009/07/13/arts/dance/13bard.html (access 3.11.2020).
Google Scholar

Marowitz Charles, Peter Brook at Eighty, “Swans” 6.06.2005, http://www.swans.com/library/art11/cmarow19.html (access 3.11.2020).
Google Scholar

McLuhan Marshall, Understanding Media: The Extensions of Man, McGraw Hill [Reissued MIT Press, 1994, with introduction by Lewis H. Lapham; reissued again by Gingko Press, 2003], New York 1964.
Google Scholar

Rockwell John, “Dance”: Lucinda Childs and Company, “The New York Times” 1.12.1979, https://www.nytimes.com/1979/12/01/archives/dance-lucinda-childs-and-company.html (access 3.11.2020).
Google Scholar

Shatz Adam, Desire Was Everywhere, “London Review of Books” 16.12.2010, vol. 34, no. 4, pp. 9–12, https://www.lrb.co.uk/v32/n24/adam-shatz/desire-was-everywhere (access 3.11.2020).
Google Scholar

“Theatre Arts Magazine” (1916–1964), https://archive.org/details/theatrearts01newyuoft (access 3.11.2020).
Google Scholar

“Theatre Arts Magazine” (1916–1964), https://catalog.hathitrust.org/Record/008888331 (access 3.11.2020).
Google Scholar

The Whitney Presents a Special Exhibition Exploring Lucinda Child’s Legendary Dance, “ArtDaily” 2008, https://whitney.org/artists/11377 (access 3.11.2020).
Google Scholar

Opublikowane

2020-12-30

Jak cytować

Gontarski, S. (2020). Teatr zawsze umiera. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 59(4), 191–209. https://doi.org/10.18778/1505-9057.59.11