Data journalism, geojournalism, CAR i robot journalism jako nowe odmiany i terminy w dziennikarstwie

Autor

  • Przemysław Szews Dr, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.51.13

Słowa kluczowe:

dziennikarstwo danych, nowe media, automatyzacja w dziennikarstwie, dziennikarstwo geolokalizacyjne

Abstrakt

Postęp technologiczny, nowe media i narzędzia prezentacji treści zmieniają funkcjonowanie dziennikarstwa, sprzyjając tworzeniu się nowych form i odmian. Wiele z nich opiera się na internetowych narzędziach i dostępnych w tych mediach danych. To właśnie dane stają się główną wartością, wokół której powstają takie formy jak data journalism, geojournalism, computer-assisted reporting i robot journalism. Dzięki tym odmianom informacja podawana jest w inny sposób, często interaktywny, zawierający rozbudowane wizualizacje. Zmienia się również rola samego dziennikarza.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bęczkowska E., Dziennikarz bez krwi i kości, „Press” 2016, nr 11, s. 65–70.
Google Scholar

Dewdney A., Ride P., The New Media Handbook, Routledge, London–New York 2006.
Google Scholar

Jastrzębski J., Chaos, baza danych i internetowe gatunki dziennikarskie, [w:] Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, s. 11–20.
Google Scholar

Kononiuk T., Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013.
Google Scholar

Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
Google Scholar

Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2012.
Google Scholar

Siemes A., Liczby w mediach: Rola i funkcja rzeczywistości liczb w komunikacji medialnej – wyniki badania empirycznego, [w:] Styl, dyskurs, media, red. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010, s. 419–432.
Google Scholar

Stanuch S., Geojournalism, „Press” 2016, nr 11, s. 58–61.
Google Scholar

Bounegru L., Computer-Assisted Reporting and Precision Journalism, [w:] Data Journalism Handbook, http://datajournalismhandbook.org/ [dostęp: 19.04.2017].
Google Scholar

Miłada Jędrysik o data journalism dla Szkoły Infografiki, https://centrumcyfrowe.pl/blog/2012/05/15/milada-jedrysik-o-data-journalism-dla-szkoly-infografiki/ [dostęp: 9.04.2018].
Google Scholar

Moll J., Sztuczna inteligencja może w przyszłości zastąpić dziennikarzy, http://tylkonauka.pl/wiadomosc/sztuczna-inteligencja-moze-w-przyszlosci-zastapic-dziennikarzy [dostęp: 19.04.2017].
Google Scholar

Pacuła P., Muvad N., Dziennikarstwo danych to współczesny punk, https://pl.ejo-online.eu/dziennikarstwo-polityczne/nilsmulvad-dziennikarstwo-danych-wspolczesny-punk [dostęp: 18.04.2017].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-01-31

Jak cytować

Szews, P. (2019). Data journalism, geojournalism, CAR i robot journalism jako nowe odmiany i terminy w dziennikarstwie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 51(5), 209–222. https://doi.org/10.18778/1505-9057.51.13