Ideological Objects in AxiologicalArgumentation

Authors

  • Piotr Lewiński Zakład Językoznawstwa Stosowanego, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławski

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.05

Keywords:

axiological argumentation, cultural objects, emotions, ideological objects, ideology

Abstract

In axiological argumentation that refers to issues concerning matters of ethics, politics, or aesthetics, a warrant is derived from a general axiological base, which consists of propositions that are accepted by a particular social group. Such a warrant is supported by ideology, understood as a relatively well organized set of evaluative propositions (justified within frames of the given system). In axiological argumentation beliefs are represented by cultural objects that serve as the arguments. Cultural objects are universals, which have a culturally developed interpretation. Sub-type of cultural objects are ideological objects.

In argumentative discourse the arguer applies the loaded axiological definitions, in which individual objects play the role of definiendum whereas definiens is represented by ideological objects, which are emotionally loaded. The main objective of this type of discourse is not changing beliefs, but generating the excitement of the audience for rudimentary premises that refer to the ideological beliefs shared by the same groups to which the sender belongs.
The main purpose of this article is to show how ideological objects constitute the emotional base of the discourse.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Piotr Lewiński, Zakład Językoznawstwa Stosowanego, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławski

Dr hab., adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. W roku akademickim 1997/1998 stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej na De Paul University w Chicago, a w roku 2006/2007 stypendysta Fulbrighta na University of Washington w Seattle. Autor dwóch monografii: Retoryka reklamy oraz Neosofistyka. Argumentacja retoryczna w komunikacji potocznej, dwóch podręczników do nauczania języka polskiego oraz licznych artykułów naukowych z zakresu glottodydaktyki, retoryki, pragmatyki i teorii argumentacji.

References

Awdiejew A., Argumentacja aksjologiczna w komunikacji publicznej, [w:] Rozmowy o komunikacji 2. Motywacje psychologiczne i kulturowe w komunikacji, red. G. Habrajska, Łask 2008, s. 29–40.
Google Scholar

Awdiejew A., Ideologia, postawa a komunikacja, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2008, , s. 65–72.
Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G., Typologia emotywnych aktów mowy, [w:] Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Łódź 2006, s. 9–12.
Google Scholar

Brandt R.B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, przeł. B. Stanosz, wstęp J. Hołówka, Warszawa 1996.
Google Scholar

Fiehler R., How to do Emotions with Words: Emotionality in Conversations, [w:] The Verbal Communication of Emotions: Interdisciplinary Perspectives, red. S.R. Fussell, Mahwah 2002, s. 79–106.
Google Scholar

Fleischer M., Ogólna teoria komunikacji, Wrocław 2007.
Google Scholar

Freeman J.B., Systematizing Toulmin’s Warrants: An Epistemic Approach, „Argumentation” 2005, vol. 19, no. 3, s. 331–346.
Google Scholar

Habrajska G., Przeżywanie ideologii, [w:] Ideologie w słowach i obrazach, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2008, s. 56–64.
Google Scholar

Haidt J., Prawy umysł: dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka?, przeł. A. Nowak--Młynikowska, Sopot 2014.
Google Scholar

Lewiński P.H., Neosofistyka: argumentacja retoryczna w komunikacji potocznej, Wrocław 2012.
Google Scholar

Macagno F., The Argumentative Uses of Emotive Language (October 4, 2010), „Revista Iberoamericana de Argumentación” 2010, s 1–41. Dostępne na SSRN (Social Science Research Network): https://ssrn.com/abstract=1739820 [dostęp: 3.09.2018].
Google Scholar

Michelli R., Emotions as Objects of Argumentative Constructions, „Argumentation” 2010, vol. 24, no. 1, s. 1–17.
Google Scholar

Walton D.N., The Place of Emotion in Argument, Pennsylvania 1992.
Google Scholar

Published

2019-01-07

How to Cite

Lewiński, P. (2019). Ideological Objects in AxiologicalArgumentation. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 48(2), 57–72. https://doi.org/10.18778/1505-9057.48.05