The historiosophy of hecatomb. Notes to Norwid’s Cleopatra and Caesar

Authors

  • Mateusz Grabowski Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Literatury i Tradycji Romantyzmu image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.27.06

Keywords:

tragedy, fate, historiosophy, Christianity, sacrum, blood

Abstract

The main problem which is analyzed in the article is how Norwid presents the clash of two civilizations – ancient Egypt and Rome. In Norwid’s tragedy the death of culture is preceded by the death of transcendence – communities which have lost contact with the sacrum are sentencing themselves to a slow atrophy, which shall result in the collapse of civilizations. The hecatomb in Norwid’s tragedy is evoked by a series of symbols and gestures. The characters of the drama, who represent both great ancient nations, become aware by looking into the empty sky that their time is coming to the end, their life is only a part of tragic and historic fate. However, their death belongs with the Hegelian idea of the development of the spirit in history – ancient world needs to be destroyed so that Christianity could take its place.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Braun K., Cypriana Norwida teatr bez teatru, Warszawa 1971.
Google Scholar

Grabowski M., Norwid nieznany. Śmierć Boga w „Pierścieniu Wielkiej-Damy” Norwida, „Folia Litteraria Polonica” 2013, nr 4, s. 61–72.
Google Scholar

Norwid C., Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył J.W. Gomulicki, t. I–XI, Warszawa 1971–1976.
Google Scholar

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, w przekładzie z języków oryginalnych, opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. 3 poprawione, Warszawa 1982.
Google Scholar

Roux J.-P., Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przeł. M. Chrobak, Kraków 2013.
Google Scholar

Rzepczyński S., Aktualizacja i uniwersalizacja jako figury myślenia historycznego Norwida, „Studia Norwidiana” 2011, nr 29, s. 3–19.
Google Scholar

Schelling F., Filozofia sztuki, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1983.
Google Scholar

Sławińska I., O komediach Norwida, Lublin 1953.
Google Scholar

Sławińska I., Reżyserska ręka Norwida, Kraków 1971.
Google Scholar

Trojanowiczowa Z., Dambek Z., Lijewska E., Grzeszczak I., przy współudziale Czarnomorskiej J. i Pluty M., Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, t. 1–3, Poznań 2007.
Google Scholar

Trybuś K., Stary poeta. Studia o Norwidzie, Poznań 2000.
Google Scholar

Trzcionka J., Norwid – poeta liryczny jako autor dramatów, Warszawa 2010.
Google Scholar

Wyka K., Cyprian Norwid. Poeta i sztukmistrz, Kraków 1948.
Google Scholar

Żwirkowska E., Tragedia kultur. Studium o tragedii historycznej C.K. Norwida „Kleopatra i Cezar”, Lublin 1991.
Google Scholar

Published

2015-03-30

How to Cite

Grabowski, M. (2015). The historiosophy of hecatomb. Notes to Norwid’s Cleopatra and Caesar. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 27(1), 79–91. https://doi.org/10.18778/1505-9057.27.06

Issue

Section

Articles