Perswazyjnie o warsztacie dziennikarskim (na przykładzie publikacji w rubryce „Media – warsztat” miesięcznika „Press”)

Autor

  • Monika Worsowicz Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.09

Słowa kluczowe:

Press magazine, journalism workshop, journalist

Abstrakt

The article is dedicated to aspects of a journalist’s work published between 1996–2014 in the professional monthly magazine Press, aimed at people interested in media, advertisement and public relations. These statements help other media professionals become familiar with the work experience of their colleagues, as well as help acquaint new entrants to the profession with the rules, difficulties and dilemmas associated with this work. The author classifies and defines three types of published texts: those written in an instructional form, those which approach the conventions of an informative article, and finally, copyright protected publications. An analysis of these texts leads to a conclusion that the primary aims of the publication have led its authors to focus attention on perceptions and the practical dimensions of the knowledge being shared. They use detailed descriptions, and have gradually abandoned ready solutions, encouraging readers instead to consider a range of possibilities; they also illustrate their suggestions with examples from personal experience. They do not fail to provide enlightening recollections of their own mistakes or detail the difficult beginnings of their own careers. The role models presented demand from the reader an ability to synthesize various elements. The original structure of the publication as well as its thoughtful and recollection-driven approach to the subject helps to achieve this. An awareness of the technical nature of texts urges experienced journalists to explain in plain terms the ins and outs of the profession by presenting specific events, making comparisons, and offering brief advice or warnings. This also relates to the language of expression they use, which makes even the official and hackneyed style of instructional discourse easy to understand.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Beylin M., Instrukcja wiązania krawata, „Press” 2001, nr 5, s. 48.
Google Scholar

Bojańczyk J., Oswoić modę, „Press” 2005, nr 3, s. 56–57.
Google Scholar

Brzozowicz G., Sposób na artystę, „Press” 1999, nr 3, s. 36.
Google Scholar

Bugajski R., Podręczna instrukcja realizacji materiałów agencyjnych dla telewizji, „Press” 1998, nr 8, s. 35.
Google Scholar

Curtius E.R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, wyd. 2, Universitas, Kraków 1997.
Google Scholar

Czejarek R., Czas na Lato, „Press” 2004, nr 7, s. 40–42.
Google Scholar

Druszcz W., Patrzeć fabularnie, „Press” 2006, nr 9, s. 44–46.
Google Scholar

Dunin K., Maszynka sensów, „Press” 2003, nr 9, 39–40.
Google Scholar

Fenstermacher G.D., Soltis J.F., Style nauczania, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa 2000.
Google Scholar

Giełżyński W., Jak układać reportaże, czyli 21 przykazań niezobowiązujących, „Press” 1996, nr 4, s. 26–28.
Google Scholar

Grochowska M., Z buntu, gniewu i z lęku, „Press” 2006, nr 3, s. 53–55.
Google Scholar

Hollender B., Agenci wywiadu, „Press” 2009, nr 2, s. 31–33.
Google Scholar

Jachowicz J., Sztuka podstępu, „Press” 1998, nr 6, s. 28–30.
Google Scholar

Jazownik L., Społeczny sens oraz społeczne funkcjonowanie wartości, aksjologii i edukacji aksjologicznej. Analiza metadyskursywna i jej edukacyjne implikacje, [w:] Czytanie tekstów kultury. Metodologia – badania – metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007, s. 25–35.
Google Scholar

Kanios A., Teoretyczne podstawy doradztwa zawodowego, http://www.pwsw.pl/download,bmV3c19maWxlcyNhOjE6e3M6NzoibmV3c19pZCI7aTo1MTAyO30jNjA4.html [dostęp: 31.03.2015].
Google Scholar

Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu, PWN, Warszawa 2007.
Google Scholar

Kożdoń-Dębecka M., Informacja, [w:] M. Kożdoń-Dębecka i in., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Wydawnictwo Skorpion, Warszawa 2012.
Google Scholar

Krysowata J., Musi nie pasować, „Press” 2004, nr 3, s. 56–57.
Google Scholar

Lindenberg G., Testament prezesa, czyli jak pisać w „Super Expressie”, „Press” 1996, nr 3, s. 15–17.
Google Scholar

Lipko T., Palce między drzwi, „Press” 1999, nr 12, s. 36–37.
Google Scholar

Litania zarzutów, „Press” 2011, nr 2, s. 3–4.
Google Scholar

Marks M., Ważny jest nastrój, „Press” 1998, nr 3, s. 21–22.
Google Scholar

Paradowska J., Bywanie i notes, „Press” 1999, nr 6, s. 44.
Google Scholar

Puzynina J., Język wartości, PWN, Warszawa 1992.
Google Scholar

Ruszpel M., Obcy na pokładzie, „Press” 2012, nr 5, s. 55.
Google Scholar

Skory T., Radioaktywność w Sejmie, „Press” 1999, nr 5, s. 42–43.
Google Scholar

Smoleński P., Musi Cię obchodzić, „Press” 1996, nr 11, s. 44–45.
Google Scholar

Sułek A., Przepis na notę, „Press” 1998, nr 10, s. 58.
Google Scholar

Wittenberg A., Andrzej Skworz. Redaktor naczelny „Press” sam siebie ogłosił moralnym liderem polskich mediów, http://natemat.pl/37461,andrzej-skworz-redaktor-naczelny-press-sam-siebie-oglosil-moralnym-liderem-polskich-mediow [dostęp: 31.03.2015].
Google Scholar

Zielińska-Pękał D., O poradnictwie zapośredniczonym, [w:] Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, red. E. Kondracka, A. Łysak, b.w., Wrocław 2009.
Google Scholar

Zieliński P., Rysie na antenie, „Press” 2012, nr 8, s. 44.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-06-30

Jak cytować

Worsowicz, M. (2015). Perswazyjnie o warsztacie dziennikarskim (na przykładzie publikacji w rubryce „Media – warsztat” miesięcznika „Press”). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 28(2), 121–132. https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.09

Numer

Dział

Articles