Co w trawie piszczy? Rozpoznanie fenomenu roślinnych źródeł dźwięku pomiędzy ich brzmieniem a znaczeniem

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.65.15

Słowa kluczowe:

dźwięki, rośliny, źródła dźwięku, brzmienie, znaczenie

Abstrakt

W naszym obrazie świata przyzwyczailiśmy się do tego, że roślinność jest niema. Zestawienie pojęć dźwięku i rośliny przywołuje w pamięci szum drzew, odgłos suchych liści, wysokich traw czy łamiących się gałęzi. Wówczas świat flory pobudzony przez wiatr generuje dźwięki. Okazuje się jednak, że te wyobrażenia będą musiały ulec zmianie, ponieważ źródłem dźwięku może być także wnętrze otaczającej nas natury. Ostatnia dekada badań tej materii ujawniła nie tylko odbieranie i wytwarzanie sygnałów akustycznych, ale również reagowanie na muzykę jako właściwości roślin. Obserwacje wskazują także na wzajemne komunikowanie się badanych obiektów. Audialne fenomeny o roślinnym pochodzeniu stanowią punkt wyjścia do rozważań na temat analizy dźwięków w oparciu o teorie semiotyki. Wobec poszerzającego się spektrum możliwości rejestracji i sposobów wykorzystania dźwięku dokonano próby umiejscowienia niestandardowych źródeł dźwięku w przestrzeni audialnej. Namysłowi towarzyszą pytania o funkcje i znaczenie dźwięku, relacje walorów estetycznych, komunikacyjnych i poznawczych oraz płaszczyzny interpretacji.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Paulina Janczak - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Politologii i Dziennikarstwa, Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach, Katedra Komunikacji Medialnej, ul. Głęboka 45, 20-612 Lublin

Paulina Janczak – doktorantka Katedry Komunikacji Medialnej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Łączy praktykę muzyczną z medialnymi reprezentacjami dźwięku. Zainteresowania badawcze skupia na estetycznych, komunikacyjnych i edukacyjnych walorach przestrzeni audialnej.

Bibliografia

Chamowitz Daniel, Zmysłowe życie roślin, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2012.
Google Scholar

Classical music for plants, https://www.classicfm.com/discover-music/playing-classical-music-plants/ [dostęp: 26.10.2021].
Google Scholar

Dahlhaus Carl, Estetyka muzyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. https://doi.org/10.31338/uw.9788323529767
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323529767

Drygas Maciej, Wyzwolić wyobraźnię, [w:] Biblia dziennikarstwa, red. Andrzej Skworz, Andrzej Niziołek, Wydawnictwo Znak, Kraków 2010, s. 307–328.
Google Scholar

Golka Marian, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar

Hübner Irena, Semiotyka a literatura i literaturoznawstwo, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7, s. 15–35.
Google Scholar

Jakobson Roman, On Linguistic Aspects of Translation, red. R.A. Brower, [w:] On Translation, Harvard University Press, Cambridge, MA 1959.
Google Scholar

Klasyfikacja instrumentów ludowych, http://ludowe.instrumenty.edu.pl/pl/klasyfikacja/klasyfikacja [dostęp: 25.10.2021].
Google Scholar

Kłoskowska Antonina, Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
Google Scholar

Krupińska Eliza, Muzyka jako forma symboliczna. Strukturalna semiotyka dzieła muzycznego, Wydawnictwo UNUM, Kraków 2021. https://doi.org/10.21906/9788376432168
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21906/9788376432168

Krupińska Eliza, Nattieza strukturalno-lingwistyczna semiotyka muzyki – założenia i warunki brzegowe, https://www.academia.edu/5339893/_Nattieza_strukturalnolingwistyczna_semiotyka_muzyki_za%C5%82o%C5%BCenia_i_warunki_brzegowe_ [dostęp: 28.10.2021].
Google Scholar

Meet the Sonic Artist Making Music with Plants: Sound Builders, https://www.youtube.com/watch?v=wYU18eiiFt4 [dostęp: 27.10.2021].
Google Scholar

Mukařovský Jan, Wśród znaków i struktur, PIW, Warszawa 1970.
Google Scholar

Nacher Anna, Styczyński Marek, Ucho jaka, muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe, Wydawnictwo Bezdroża, Kraków 2003.
Google Scholar

Nattiez Jean Jacques, Situation de la semiologie musicale, „Musique en jeu” 1971, nr 5.
Google Scholar

Petridis Alexis, Mother Earth’s Plantasia: the cult album you should play to your plants, https://www.theguardian.com/music/2019/jul/09/mother-earths-plantasia-cult-album-plants-youtube-algorithm-mort-garson [dostęp: 26.10.2021].
Google Scholar

„Plantasia” – muzyka, która pobudza wzrost roślin i topi serca ludzi, https://aktivist.pl/plantasia-muzyka-ktora-pobudza-rosliny-topi-serca/ [dostęp: 26.10.2021].
Google Scholar

Plants can see hear and smell, http://www.bbc.com/earth/story/20170109-plants-can-see-hear-and-smell-and-respond [dostęp: 26.10.2021].
Google Scholar

Rośliny mogą wydawać ultradźwięki pod wpływem stresu, https://dzienniknaukowy.pl/planeta/rosliny-moga-wydawac-ultradzwieki-pod-wplywem-stresu [dostęp: 27.10.2021].
Google Scholar

Sounding Our Utopia: An Interview with Mileece, zob. https://soundstudiesblog.com/2015/05/04/sounding-our-utopia-an-interview-with-mileece/ [dostęp: 27.10.2021].
Google Scholar

Styczyński Marek, Rośliny baldaszkowate – żywe instrumenty, https://pismofolkowe.pl/artykul/rosliny-baldaszkowate-zywe-instrumenty-2516 [dostęp: 25.10.2021].
Google Scholar

Tatarkiewicz Władysław, Historia estetyki cz. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Janczak, P. (2022). Co w trawie piszczy? Rozpoznanie fenomenu roślinnych źródeł dźwięku pomiędzy ich brzmieniem a znaczeniem. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 65(2), 285–297. https://doi.org/10.18778/1505-9057.65.15