Powrót /do/ Rousseau: Czy „porażka” emancypacji i „załamanie Dzieła”? Uwagi krytyczne do książki Pawła Pieniążka pt. „Jednostka, zło, historia w myśli Rousseau”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1689-4286.61.04

Słowa kluczowe:

Rousseau, Paweł Pieniązek, polemika, emancypacja, klęska dzieła, indywidualizm, obywatel, samotnośc, konflikt

Abstrakt

Tekst zawiera uwagi polemiczne do książki Pawła Pieniążka pt. Jednostka, zło, historia w myśli Rousseau (Łódź 2022). Podjęta zostaje próba dyskusji z Autorem nad interpretacją głównych dzieł Rousseau, ich najważniejszymi pojęciami i problemami teoretycznymi. Mowa jest zwłaszcza o Umowie społecznej, Emilu, Marzeniach samotnego wędrowca, Nowej Heloizie, lecz pojawiają się też istotne odniesienia do tzw. pierwszej i drugiej Rozprawy, Dialogów i Listów do Malesherbesa. Tam, gdzie Pieniążek widzi tylko dowody „porażki” ideałów emancypacyjnych Rousseau i „klęskę” jego dzieła, tam autor polemiki stara się pokazać, że istnieją alternatywne sposoby czytania tekstów Rousseau, pozwalające ochronić go przed tradycyjnym zarzutem, że nie zdołał on uzgodnić wspólnotowego i indywidualistycznego planu swojej myśli i pozostał rozdarty między dwoma sprzecznymi i wykluczającymi się wzajemnie ideałami: obywatela i samotnika. 

Bibliografia

Gourevitch, V. (2012). A Provisional Reading of Rousseau’s „Reveries of the Solitary Walker”. The Review of Politics, 74/3, 489518. https://doi.org/10.1017/S003467051200054X
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/S003467051200054X

Hölderlin, F. (2003). Wędrówka, Ren. W: idem, Co się ostaje, ustanawiają poeci. Przeł. A. Libera. Kraków: Znak.
Zobacz w Google Scholar

Iheoma, E.O. (1997). Rousseau’s Views on Teaching. The Journal of Educational Thought / Revue de la Pensée Éducative, 31/1, 6981.
Zobacz w Google Scholar

Kain, P.J. (1990). Rousseau, the General Will, and Individual Liberty. History of Philosophy Quarterly, 7/3, 315334.
Zobacz w Google Scholar

Marks, J. (2001). Jean-Jacques Rousseau, Michael Sandel and the Politics of Transparency. Polity, 33/4, 619642. https://doi.org/10.2307/3235519
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/3235519

Markowski, M.P. (2005). Spektakularna spekulacja. Literatura na Świecie, 9–10, 363380.
Zobacz w Google Scholar

Neidleman, J. (2013). Rousseau and the Desire for Communion. Eighteenth-Century Studies, 47/1, 5367.
Zobacz w Google Scholar

https://doi.org/10.1353/ecs.2013.0045
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1353/ecs.2013.0045

Novalis (1984). Poetyzmy. W: idem, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna — studia — fragmenty (191226). Przeł. i oprac. J. Prokopiuk. Warszawa: Czytelnik.
Zobacz w Google Scholar

Pieniążek, P. (2022). Jednostka, zło, historia w myśli Rousseau. Perspektywa nowoczesności: między eksperymentem a marzeniem. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. (online (a)). Quattre lettres à monsieur Le président de Malesherbes, contenant le vrai tableau de mon caractere et les vrais motifs de toute ma conduite, Wikisource, https://fr.wikisource.org/wiki/Lettres_à _Malesherbes (dostęp: 8.08.2023).
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. (online (b)). Wyznania, https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/rousseau-wyznania/ (dostęp: 8.08.2023).
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. (19301933). Emil czyli o wychowaniu, cz. I–II. Przeł. W. Husarski, E. Zieliński. Warszawa: Nakładem Naukowego Towarzystwa Pedagogicznego.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. (2012). Emile et Sophie ou les solitaires [online], https://www.rousseauonline.ch/Text/emile-et-sophie-ou-les-solitaires.php (online pdf).
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J (1983), Marzenia samotnego wędrowca. Przeł. E. Rzadkowska. Wrocław: Ossolineum.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. (1995). Nowa Heloiza. Przeł. E. Rzadkowska. Warszawa: Agencja Wydawnicza Morex.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. (2002). O umowie społecznej. Przeł. M. Starzewski. Warszawa: De Agostini/Altaya.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. (1994). Political Fragments. W: idem, The Collected Works of Rousseau, vol. 4 (1675). Transl. J.R. Bush, R.D. Masters, Ch. Kelly, ed. by C. Kelly, R.D. Masters. Dartmouth College: University Press of New England.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau J.-J. (1962). Rousseau Juge de Jean Jacques. Dialogues, texte présenté par M. Foucault, Paris: Librarie Armand Colin.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. (1956a). Rozprawa o naukach i sztukach. W: idem, Trzy rozprawy z filozofii społecznej (344). Przeł. i oprac. H. Elzenberg. Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. (1956b). Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi. W: idem, Trzy rozprawy z filozofii społecznej (107230). Przeł. i oprac. H. Elzenberg. Warszawa: PIW.
Zobacz w Google Scholar

Rousseau, J.-J. Wyznania, t. 1–2. Przeł. T. Boy–Żeleński. Wolne Lektury, (online pdf).
Zobacz w Google Scholar

Salkever, S.G. (1977-1978). Interpreting Rousseau’s Paradoxes. Eighteenth-Century Studies, 11/2, 204226. https://doi.org/10.2307/2738384
Zobacz w Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/2738384

Sośnicki, K. (1967). Istota i cele wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Zobacz w Google Scholar

Starobinski J. (1988). Jean-Jacques Rousseau: Transparency and Obstruction. Transl. A. Goldhammer, with an Introduction by R.J. Morrissey, Chicago/London: University of Chicago Press.
Zobacz w Google Scholar

Todorov, T. (2001). Frail Happiness. An Essay on Rousseau. Transl. J.T. Scott, R.D. Zaretsky. University Park: The Pennsylvania State University Press.
Zobacz w Google Scholar

Witkowski, L. (2009). Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar

Witkowski, L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Kraków: Impuls.
Zobacz w Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-06

Jak cytować

Kruszelnicki, M. (2023). Powrót /do/ Rousseau: Czy „porażka” emancypacji i „załamanie Dzieła”? Uwagi krytyczne do książki Pawła Pieniążka pt. „Jednostka, zło, historia w myśli Rousseau”. Hybris, 61(2), 89–113. https://doi.org/10.18778/1689-4286.61.04